Pozrite sa na Volskwagen Transporter T6.1, alebo na model Caravelle s rovnakým typovým označením. To, že auto je šiesta generácia s aktualizáciou je síce zaujímavé tvrdenie, ale rozhodne nie je realitou. Základy modely totiž siahajú až ku modelu T5, čo znamená, že už má dosť rokov na to, aby získal úplne nového nástupcu s novými a modernejšími technológiami nielen na úžitkové vlastnosti, ale aj pre čo najlepšie bezpečnostné atribúty.
Čo sa zmenilo a čo je nové? Vlastne, nové je všetko. Nové sú spolupráce, nové sú motory, nová je platforma, nové sú možnosti ťahania, nové sú bezpečnostné prvky, nové sú úžitkové hmotnosti a nové je aj celkové moderné prevedenie. Už T6.1 vyzerala moderne, ale T7 ťahá štýl ešte ďalej.
V základnej výbave modelov bude totiž LED predné svietenie a aj to zadné. Štandardná výbava bude obsahovať bezkľúčové štartovanie, multifunkčný volant, ale aj mnoho bezpečnostných prvkov, ktoré už v základnej verzii prepožičajú dodávke charakter ešte lepšieho auta.
Vizáž novinky sa zmenila, prepožičiava si niektoré detaily, ktorými disponuje aj Multivan postavený na úplne iných princípoch.
Áno, čítate správne, T7 Caravelle a T7 Transporter budú spolu a oproti nim bude T7 Multivan rozdielnym vozidlom. Kým Caravelle a Transporter budú zdieľať takmer všetko, Multivan nebude s nimi zdieľať takmer vôbec nič. Ani len štýl interiéru.
Nové modely budú dostupné ako Transporter s možnosťou valníka, ale aj s dvomi dĺžkami karosérie pre zaplechovaný van a dvomi dĺžkami aj pre kombi na prepravu pasažierov. Rovnaké možnosti dvoch rázvorov bude mať aj osobnejšie ladený model Caravelle, ktorý prinesie nové možnosti s ešte priestrannejším interiérom. Aj ten môže mať až 9 sedadiel, ale bude mať samostatný štýl čalúnenia a iné prevedenie interiéru. Môžete si do neho dokonca dať aj koberec na podlahu.
Pre obe verzie príde možnosť zvoliť výbavu PanAmericana. Prinesie terénny vzhľad s plastovými nárazníkmi, ale aj plastovými lemami okolo kolies a plastovými lištami v spodnej časti karosérie celkovo. PanAmericana pre Caravelle dostane zliatinové disky s priemerom 19 palcov, ale pre Transporter budú tieto veľké disky za príplatok.
S novou platformou prichádzajú aj nové možnosti prepravy. Interiér klasického plechového vanu zvládne pripraviť hmotnosť až 1,33 tony a najväčšia hmotnosť prívesu ťahaného týmto vozidlom sa vyšvihne z 2,5 na 2,8 tony.
Korunu všetkým novinkám dajú nové pohonné sústavy. Základným a najpredávanejším stavebným prvkom ponuky budú motory TDI. A nová automatická prevodovka. Ale štandard bude mať 81 kW (110 k) s manuálom so šiestimi stupňami, stred zase ukáže 110 kW (150 k) a okrem manuálu máte na výber aj automat s ôsmimi prevodovými stupňami. Funguje na princípe hydrodynamického meniča. Maximum, ktoré si môžete vybrať má výkon 125 kW (170 k) a je spojené štandardne s automatickou osemstupňovou prevodovkou spomenutou pri slabšom agregáte. Tu si ale môžete vybrať pohon všetkých 4 kolies ako opciu.
Aj keď výkon 125 kW (170 k) vyzerá dobre, toto nebude najvýkonnejšie prevedenie Volkswagenu T7 Caravelle a T7 Transporter. Najvýkonnejšou spaľovacou možnosťou v ponuke bude prevedenie plug-in hybrid. Bude mať základ s 2,5-litrovým štvorvalcom, bezstupňovou automatickou prevodovkou, elektromotorom a batériou. Tieto detaily sa dokopy dostávajú na výkon 170 kW (231 k).
Veľmi zaujímavé bude sledovať aj elektrické prevedenie modelov Transporter a Caravelle generácie T7. To bude mať batériu s čistou kapacitou 64 kWh a na výber budú až tri výkony. Základom bude 100 kW (136 k), ale výkonnejšia verzia už budem mať 160 kW (218 k). Vrcholom má byť až 210 kW (286 k), čo už je na takto veľké auto veľmi zaujímavá hodnota.
Volkswagen išiel do tohto vývoja s Fordom, aby obmedzil náklady na vývoj. Je to úplne logické riešenie, veď v minulosti Volkswagen spolupracoval s Mercedesom na niektorých modeloch. Teda na modeli Crafter, ktorý sa vyrábal spolu s modelom Sprinter. Teraz je spolupráca automobilky Ford a Volkswagen naozaj výrazná a vidno to nielen na modeloch VW Caddy / Ford Tourneo Connect, ale aj na Volkswagene Amarok a Forde Ranger. Ovocie z tejto spolupráce zberajú obidve automobilky spoločne, lebo výsledné produkty sú zatiaľ úspešne od oboch výrobcov.
Otázka o cenách je otázka do budúcna. Hovorí sa, že základná verzia Caravelle by mala stáť okolo 40 000 €, pričom základný Transporter bude výrazne lacnejší. Koľko to bude sa dozvieme neskôr. Ale už teraz je zrejmé, že Volkswagen musí čeliť výrazným súperom. Veď Mercedes len nedávno modernizoval svoje Vito vo všetkých prevedeniach, od tých plechových, až po tie na prepravu pasažierov. A svojho zástupcu má predsa aj koncern Stellantis s rôznymi značkami už svorne po modernizácii vrátane externej Toyoty. Situácia na trhu úžitkových vozidiel sa vyostruje a partnerstvo s Fordom môže byť pre Volkswagen kľúčom na zníženie nákladov na vývoj vozidla.
Volskwagen T7 Transporter aj T7 Caravelle by sa na našom trhu mali objaviť už tento rok a výrazne tak zasiahnuť do konkurenčného boja. Mne sa páčia a určite si nájdu mnohých majiteľov. Ostáva len otázka, či pribudne verzia California, alebo podobná aj k tomuto vozidlu, k Multivanu už v ponuke je.