Automobilka Škoda každoročne predvádza jeden z konceptov, o ktoré sa zaslúžili študenti spriaznenej školy. Každý rok je to tak trochu úlet, ktorý je založený na jednom zo súčasných modelov automobilky v danom momente. Tento rok študenti prišli s konceptom nazvaným Afriq, ktorý si základ zobral z malého crossoveru Kamiq.
Študenti si teda prevzali plne funkčný model a rozrezali ho a po zvárali tak, aby z neho vzniklo niečo úplne iné. To znamená, že z päťdverovej karosérie je zrazu trojdverová a zadné dvere pre pasažierov sú fuč a auto má štýl rally vozidla na štýl pretekov Baja, alebo skôr Dakar. A tam by predsa boli zadné dvere úplne zbytočné. Jednu zmenu vidno aj na pôvodne piatych, teraz už tretích dverách karosérie. Svetlá potiahnuté do veka batožinového priestoru stratili jednu z častí a už majú iba tú, ktorá bola pôvodne na karosérii.
Zmien je však omnoho viac, okrem masívneho rozšírenia bokov, prichádza aj centrálne vyústenie výfukového systému, podobne ako majú niektoré športové vozidlá. Vpredu pribudli ku štandardným svetlometom nové prídavné, ktoré nezaprú inšpiráciu v súťažnom špeciáli Škoda Fabia Rally2 Evo. Z tejto Fabie prichádza aj strešný nasávací otvor a sfarbenie malého dakarského konceptu.
Na tomto projekte spolupracovalo dovedna 25 študentov zo školy a vytvorili unikátne vozidlo pre automobilku aj v medziach interiéru. Všetko je preč, v interiéri sú len dve škrupinové sedadlá, poriadny ochranný rám, prístrojová doska z rally Fabie a systém kamier s rovnakým pôvodom. V interiéri je tiež interkom, aby sa mohol dorozumievať pilot so spolujazdcom, či skôr navigátorom. Ten má pred sebou, na navigáciu, displej navigačného systému so špeciálnymi mapami.
To, čo je však najzaujímavejšie je systém vytvárania pitnej vody, ktorý vyvinula izraelská firma Watergen. Systém nasáva vzduch, ktorý prechádza cez filtre odstráňujúce malé čiastočky ako napríklad prach, následne sa para obsiahnutá vo vzduchu mení na vodu v tepelnom výmenníku, a tá zase prechádza sústavou filtrov a prechádza aj cez UV žiarič, ktorý eliminuje mikroorganizmy. Takto získaná voda je uchovaná v zásobníku, v ktorom cirkuluje a dokola prechádza ďalším UV žiarením, aby bola nezávadná dlhšie. Pri africkom, či skôr juhoamerickom dobrodružstve môže toto predstavovať naozajstnú komparatívnu výhodu pre posádku takéhoto vozidla.
Škoda Afriq, podobne ako Kamiq, stojí na platforme MQB-A0, ktorú študenti vylepšili použitím komponentov z Octavie. Afriq je teda jediným vozidlom s touto platformou, ktorý má nezávisle zavesenie zadných kolies a pohon oboch náprav. Motor tiež prevzali z väčších modelov a pod kapotou Afriqu pracuje dvojlitrový štvorvalec s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Malé dobrodružné auto stojí na 15 palcový zliatinových diskoch OZ Racing a po odľahčení o väčšinu interiérových dielov sa podarilo jeho hmotnosť dostať na 1350 kilogramov. Už teraz je jasné, že automobilka stopercentne neplánuje ani len malú sériu Afriqu. Ostane len ako koncept, ktorý bude pripomínať šikovnosť študentov v škole patriacej pod krídla automobilky.
Škoda Afriq sa tak zaradí ku ostatným podobným konceptom, medzi ktorými treba spomenúť Kodiaq prerobený na terénnejší pick-up s menom Montiaq. A tiež rôzne koncepčné verzie Škody Citigo s otvorenou strechou. Za zmienku určite stojí aj červený Karoq s bielym otvoreným interiérom a názvom Sunroq. Onedlho si študenti môžu založiť vlastné múzeum, keďže Afriq je už ôsmym takto vytvoreným modelom.