Elektrická ofenzíva Volva začína asi niekedy teraz, ak nebude brať do úvahy hybridizovanie ponuky. Po dvoch predstavených električkách, XC40 a C40 prichádza úplne nová alternatíva v ponuke a úplne nový samostatný model na novej platforme. Je ním EX90.
Automobilka už dávnejšie o elektrickej energii hovorila a začala ju pretavovať do reality vo forme mild hybridov a plug-in hybridov, ktoré sú už teraz výlučne v ponuke modelov. Postupne sa rozširuje aj počet elektrických vozidiel a plán byť plne elektrickou automobilkou už Volvo tiež odprezentovalo dávnejšie.
Nový model EX90 stojí na úplne novej, plne elektrickej, platforme, ktorá nemá so spaľovacou absolútne nič spoločné. Ponúka priestor pre využitie veľkej batérie a hlavne ponúka na využitie 7 miest. EX90 je totiž z rovnakej veľkostnej kategórie ako XC90 a to predsa 7 sedadiel má. Dĺžka novinky bude tiež tesne pod 5 metrov.
Novinka bude zaujímavá aj vizážou. EX90 má akúsi evolúciu tvarov, ktoré modely Volva vytvárajú už zopár rokov. Výraznou zmenou je však použitie prednej masky bez akýchkoľvek otvorov, lebo elektrické motory nepotrebujú až tak výrazné chladenie. A rozhodne nepotrebujú pre svoj beh nasávať studený vzduch. Výhodou nového modelu je teda lepšia aerodynamika ako mali spaľovacie vozidla. Jediný prvok dizajnu, ktorý je výrazne iný ako doposiaľ, je strieška na streche na čelným oknom. Aj keď môže akokoľvek pripomínať nasávací otvorí pre ventiláciu v špeciáloch na súťaže, nie je to tak. Tento malý prístrešok poskytuje miesto pre všetky potrebné senzory. Prichádza tak s radarmi, lidarmi, ale aj kamerami sledujúcimi dianie pred vozidlom. Celkovo senzory monitorujú dianie v 360-stupňovom kruhu okolo auta. Údaje posúvajú výkonnému počítaču, ktorý ich ďalej spracúva.
Volvo samotné hovorí o aute ako o veľkom počítači na kolesách s vysokým výkonom. Nasvedčuje tomu aj pohľad do interiéru, kde na displejoch beží Unreal Engine s podporou čipov Snapdragon. Stredový displej má uhlopriečku 14,5 palca a displej pred vodičom je menší. Je zaujímavé sledovať akým smerom sa uberá dizajn interiérov vozidiel v prospech LCD zobrazovacích panelov. Omnoho dôležitejšie v interiéri je však spomenutých 7 miest. Ale naspäť k senzorom monitorujúcim okolie. Vozidlo má byť aj vďaka nim najbezpečnejším Volvom všetkých čias a má plniť predsavzatie automobilky, že v ich vozidlách nikto nezomrie.
O ohni z bateriek však nikto nehovorí. Ten sa občas pritrafí po náraze. A tu je batéria naozaj masívne veľká. Má kapacitu 111 kWh a z 10 na 80% sa nabije v priebehu 30 minút. Na plné nabitie prejde EX90 až niekde okolo 500 kilometrov. Zaujímavý je aj pohľad na sústavu pohonu, lebo výkon dvoch elektromotorov, po jednom na každej náprave, je 370 kW (503 k) a krútiaci moment 910 Nm. To už dokáže aj relatívne ťažké SUV rozbehnúť veľmi svižne. Relatívne ťažké znamená odhadom tak 2,5 tony, lebo tak má aj nejeden konkurent.
Automobilka oznámila, že počiatok možnosti objednávania bude v roku 2023, ale až na jeseň. Do reálneho predaja sa auto dostane až začiatkom roka 2024, kedy prídu prvé kusy k dílerom a ku prvým zákazníkom. Z tohoto však vyplýva, že Volvo XC90, tak ako ho poznáme, ostane ešte hodnú chvíľu v ponuke automobilky aj so spaľovacími motormi.