Nissan X Trail nie je na našom trhu rozhodne kov. Toto meno automobilka používa už od konca deväťdesiatych rokov a prelomu milénia. Prvá generácia prišla s trochu nekonvenčným interiérovým prístupom s prístrojmi v strede, ale druhá generácia zaznamenala výrazné rozšírenie aj vďaka použitiu v rámci Policajného zboru. Teraz však prichádza štvrtá generácia, ktorá nezaprie príbuznosť s americkým modelom Rogue.
Práve americká alternatíva funguje v ponuke už dva roky s týmto tvarovaním. To znamená, že predok má dve poschodia svetlometov a svojím výzorom má evokovať príbuzenstvo s menším modelom Qashqai. Naopak zadok zase predvádza evolúciu spojenú s predchádzajúcou generáciou. Vidno to najmä na svetlách umiestnených tesne pod zadným oknom. Ako celok pôsobí X-Trail kompaktnejšie v porovnaní s predchodcom, ale aj v porovnaní s technickými údajmi v tabuľkách.
Kým exteriér sa nesie na vlne modernejšieho vzhľadu, rovnaký prístup zasiahol aj do interiéru. V tomto spektre je vidno najmä posun v prednej časti vozidla. Prístrojová doska je naozaj adekvátnejšia aktuálnemu roku a využíva dve 12,3-palcové obrazovky. Tá pred vodičom logicky nahradzuje mechanické ukazovatele a na tej v strede sú zobrazené informácie z nového infotainmentu. Práve toto sa dá považovať za väčší skok dopredu ako akákoľvek iná línia vnútri auta. X-Trail sa takto dostáva na aktuálnu úroveň a prináša informačno-zábavný systém, ktorý lepšie odzrkadľuje potreby v súčasnosti. Taktiež má lepšie zobrazenie a aj lepšie reakcie na dotyk, čo sa ale dá s vývojom vozidiel očakávať.
Interiér nového X-Trailu má na výber dve verzie počtu sedadiel. Tá základná ponúka 5-sedadlové usporiadanie s batožinovým priestorom s objemom 585 litrov. Hodnota vzrástla o 20 litrov oproti predchodcovi. Ako alternatíva je možnosť využiť dve sklápacie sedadlá v batožinovom priestore. Automobilka však tvrdí, že sú pohodlné pre osoby s maximálnou výškou 160 centimetrov. Je už teda na vás, či na ne posadíte niekoho s nižším vzrastom, alebo deti. Dospelí sa určite tiež vojdú, ale o pohodlí nebude môcť byť reč ani náhodou. Práve na tieto dve zadné sedadlá sa dá dostať po odklopení niektorej zo strán gauču v strednom rade. Je delený v pomere 60:40 a nemá teda samostatné bočné sedadlá, čo by pri 7-miestnom usporiadaní pôsobilo naozaj vhodne.
Najväčšou zaujímavosťou nového Nissanu X-Trail však bude jeho pohon. Okrem štandardného mild hybridu s 1,5-litrovým benzínovým turbomotorom dosahujúcim 120 kW (163 k) spojeným s prevodovkou CVT a pohonom prednej nápravy bude v ponuke aj full hybrid.
Full hybrid tiež využije 1,5-litrový benzínový motor, avšak ten nebude poháňať kolesá priamo. Nissan X-Trail bude vlastne elektromobilom, ktorý energiu neuskladňuje v baterkách, ale využíva na jej získavanie práve benzínový agregát ako generátor. Automobilka príde s dvoma verziami tohto pohonu. Základná bude s pohonom prednej nápravy a ponúkne výkon 150 kW (204 k), pričom krútiaci moment bude vrcholiť hodnotou 330 Nm. Predokolka s takýmto arzenálom zvládne zrýchlenie na 100-kilometrovú rýchlosť za 8 sekúnd. V ponuke však bude aj pohon všetkých štyroch kolies, ktorý na zadnú nápravu pridáva samostatný elektromotor. To znamená, že stredom auta nebude prechádzať žiadna rotujúca týč, ale všetko bude riadiť elektronika. Výkon bude zvýšený len nepatrne na 154 kW (210 k), ale vďaka trakcii z pohonu všetkých štyroch kolies sa zrýchlenie na stovku dostane na 7 sekúnd pre 5-miestne vozidlo a na 7,2 sekundy pre verziu so 7 sedadlami.
Nissan potvrdil, že tento model sa začne predávať v Európe, a teda aj na slovenskom trhu, už na prelome jesene a zimy tohto roka. Bližšie k tomuto dátumu začiatku predaja automobilka stanoví aj cenu. Zatiaľ sa môžeme utešovať tým, že na európskych trhoch, na tých, kde sú auta naozaj drahšie, stojí niekde okolo 38 000 €. U nás by to teda mohlo byť aj trochu menej. To, čo je však úplne jasné je, že Nissan prichádza s modernými prvkami, ktoré budú konkurovať všetkému v segmente C, pomaly na prelome segmentov s Déčkom. Tu je ale naozaj veľa rôznych konkurentov, ktorí sú aj ostrieľanejšími hráčmi v hybridnej hre. Medzi nich treba určite zaradiť najmä Toyotu RAV4, ktorá predvádza hybridné umenie už v ostatných dvoch generáciách modelu a tiež treba spomenúť Hondu CR-V. To však neznamená, že ostatní výrobcovia na hybrid zabudli. Hybridný bude aj nový Renault Austral a v súčasnosti už hybridný je aj Ford Kuga. Práve tam sa hovorí, že hybridné ústrojenstvo je pre tento model Fordu tou najlepšou voľbou.