Volkswagen Amarok je tým pick-upom, ktorý bol najzaujímavejšiu alternatívou vo svojej prvej generácii, hlavne po facelifte, kedy dostal možnosť trojlitrového motora V6, ktorý na trhu neponúkol naozaj nikto iný v rámci triedy. V tejto tradícii bude pokračovať, aj keď jeho ponuka bude viaceré a niektoré aj úplne nové možnosti.
Volkswagen Amarok vyvíjala automobilka spolu s Fordom a jeho modelom Ranger. Neprekvapí preto, že stojí na platforme T6, ktorú tieto dve automobilky vyvinuli spolu. Rovnako budú unifikované aj pohonné jednotky a niektoré základné prvky exteriéru a interiéru. Amarok vďaka tomuto spojenectvu narástol o 96 mm na dĺžku a celkovo teda meria 5350 mm. To, čo je ešte zaujímavejšie je, že rázvor narástol o 173 mm na 3270 mm. Práve tento nárast znamená, že pasažieri na zadných sedadlách budú mať omnoho viac priestoru ako v predchádzajúcej generácii.
Výrazne vylepšenie prichádza aj vo forme hĺbky brodu, cez ktorý môže Amarok prejsť bez akejkoľvek ujmy. Dostala sa až na 800 mm z pôvodných 500 mm. Keď sme začali vylepšenia, tak celkom výrazne narástla aj užitočná hmotnosť verzie s dvomi radmi sedadiel. Z pôvodnej 1 tony sa dostala na 1,16 tony. Prírastok 160 kg je možno práve tým, čo majitelia potrebujú a robí to konkurenčnú výhodu. Dôležitou vlastnosťou je však ale aj možnosť ťahať príves s hmotnosťou až 3,5 tony.
Vylepšenia sa dostali aj na vizuálne prvky vozidla. Zadné čelo hrdo nesie vylisovaný nápis Amarok a vpredu prichádza charakteristická maska s možnosťou adaptívnych LED svetiel sa tradičným Volkswagenovským označením IQ.Light. Fakt, že autu pribudlo takmer 10 cm dĺžky je absolútne neviditeľný a Amarok pôsobí rovnako mohutne ako jeho predchodca.
Interiér hrá na modernú strunu s novým vysokým displejom, ktorý je zase odkazom na spoluprácu s Fordom. Veď má aj systém SYNC4. Veľmi dobre vyzerá volant, ktorý nemá dotykové plochy, ako je teraz pri Volkswagene zvykom, ale má štandardné tlačidlové prepínače. Tie sú menej náchylné na náhodné stlačenia. O zväčšenom priestore teda pochýb niet.
A teraz k ponuke motorov. Základom bude dvojlitrový štvorvalec na naftu, ktorý bude mať výkon 110 kW (150 k). Výkonnejšia alternatíva zase ponúkne 125 kW (170 k). Tieto motory bude možné vybaviť aj manuálnou prevodovkou, či už s 5 alebo so 6 stupňami, podľa trhu. Pre náš trh to bude najmä prevodovka so šiestimi stupňami. Ďalšou alternatívou v ponuke agregátov bude dvojlitrový štvorvalec s dvomi turbami. Tento ponúkne výkon 150 kW (204 k) a prinesie štandardne 10-stupňovú automatickú prevodovku. Prečo 10-stupňovú? Jednoduché, lebo taký počet stupňov ponúka aj kolega od Fordu. Vrcholom naftovej ponuky bude motor V6 s objemom 3,0 litra a spaľovaním nafty. Bude mať, podľa trhu, výkon 177 kW (241 k) alebo 184 kW (250 k). Jeho krútiaci moment bude 600 Nm a štandardom bude už spomenutá 10-stupňová automatická prevodovka a pohon všetkých štyroch kolies 4Motion.
Niektoré trhy sú však výlučne zamerané na benzín a pre tie bude v ponuke 2,3 TSI. Tento motor nezaprie príbuzenstvo s agregátom použitým v aj v Mustangu a v Amaroku dosahuje výkon 222 kW (301 k). Je najvýkonnejšiu pohonnou jednotkou v ponuke, avšak krútiaci moment je 450 Nm, čo je menej ako má trojlitrové TDI. Tento motor bude štandardne kombinovaný s 10-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých 4 kolies, tak ako sa dalo očakávať.
V ponuke modelu Amarok bude až 5 rôznych stupňov výbavy. Verzia PanAmericana bude mať zvýraznený charakter terénneho vozidla a alternatíva s názvom Aventura zase ponúkne elegantnejšie cestné tvarovanie automobilu. Výrazným plusom oproti minulej generácii bude použitie ozvučenia Harman Kardon, ale aj priestorového kamerového systému s označením Area View. Pre celý svet bude automobilka vyrábať Amarok v juhoafrickej fabrike v Pretórii. Bude tak schádzať z rovnakej výrobnej linky ako Ford Ranger. Práve tento model bude aj najväčším konkurentom Amaroku aj na našom trhu. Veď už teraz je možné Ranger objednať. Ostatní konkurenti budú mať jednu výraznú nevýhodu. Tak Nissan Navara, ako Mitsubishi L200, ale aj Toyota Hilux využívajú výhradne štvorvalcové naftové motory. Tu už tvrdenie Mitsubishi, že ponúka agregát s najväčším krútiacim momentom neobstojí, lebo 600 Nm šesťvalca už ani jemná úprava od importéra nedobehne.