Škoda má rôzne vozidlá a niektoré z nich sú naozaj výkonné. Napríklad taký Superb dokáže mať v najnovšej generácii výkon až 195 kW (265 k). Ale boli časy, kedy automobilka predstavila niečo, čo malo ešte extrémnejšie výkony. Minulá generácia vozidla priamo z ponuky dílera zabezpečila úplný šok jednou z posledných verzii modelu. Je špeciálna, ale hlavne špeciálne výkonná a vznikla výhradne ako jediný kus, bez ďalšieho sériového výrobného procesu.
Škoda Superb je v prvom rade ozdobou firemných vozových parkov, je autom, ktoré dostávate za zásluhu a za prínos pre spoločnosť, v ktorej robíte. Je to auto, ktoré je na trhu už od prelomu tisícročia a jeho tretia generácia zažila nebývalý úspech. Tretia generácia nedávno odišla a práve táto špecifická Sleeper Edition je jedna z finálnych a zaujímavých možnosti, ktoré nikdy oficiálne dostupné neboli. A už určite dostupné ani nebudú.
Ak by ste tipovali, že pod kapotou bude mať najpredávanejší dvojlitrový motor motor TDI, mali by ste smolu, tu drieme niečo iné. Škoda Superb, aj keď to môže znieť ako prekvapenie, využívala na pohon aj benzínové agregáty a nie všetky boli vo forme 1,5 TSI. V ponuke boli aj výkonnejšie motory najmä v dvojlitrovom objeme. Veď už základ dvojlitra s výkonom 140 kW (190 k) bol vynikajúci, ale automobilka ponúkala, po modernizácii, aj výkon 200 kW (272 k) štandardne spojený s pohonom všetkých 4 kolies a s automatickou prevodovkou so siedmimi prevodovými stupňami. Aj tu treba vedieť, že pred modernizáciou bol výkon na hranici legálnych limitov platiacich v Japonsku v deväťdesiatych rokoch. Zníženie výkonu mala na svedomí implementácia benzínového filtra pevných častíc.
Presne toto je základ, na ktorom si britský importér postavil svoj rozlúčkový model, svoj Superb Combi Sleeper Edition. Pri stavbe britská Škoda spolupracovala s britskou tuningovou firmou RE Performance. Výsledok je šialený. Na motore sa zmenilo turbo, teraz je tam väčší kúsok od firmy Garret a zmenil sa aj palivovy systém, medzichladič stlačeného vzduchu a kompletné nasávanie. To je základná zmena na to, aby sa auto posunulo parametrami smerom nahor. Z pôvodných 200 kW (272 k) sa dostáva na 346 kW (470 k). Krútiaci moment tiež výrazne poskočil. Z 350 Nm je zrazu na hodnote 660 Nm. O tom ako sa zmenili jazdné vlastnosti ešte nepadla reč, ale základom všetkého bolo pôvodné zrýchlenie 5,6 sekundy na stovku. Pri takomto výkone predpokladám, že sa dostáva minimálne o sekundu nižšie. Môžeme sa pozerať na auto dosahujúce stovku za 4,5 sekundy.
Zmena výkonu Superbu však nie jedinou zmenou. Na lepšie udržanie na ceste je nainštalovaný výškovo nastaviteľný podvozok KW a brzdy dodáva firma AP Racing. Samotné auto je takmer o 5 cm bližšie k ceste a má ostrejšie riadenie. Zmeny nastali aj na výfuku, ale zvyšok ostáva podobný ako má štandardné vozidlo s karosériou combi.
Britský importér Škody zvolil pre finálne vozidlo zelenú farbu Royal Green, ktorá bola minulý rok v ponuke pri príležitosti korunovácie kráľa Karola III. a do novej generácie modelu sa už nedostala. Nech vyzerá toto auto akokoľvek dobre, nemôžete si ho kúpiť ako celok.
Toto je naozaj vynikajúce odprevadenie modelu z výroby. Ak by ste to chceli vedieť, britská Škoda postavila vozidlo na báze dvojlitrového benzínu, ale výbava Laurin and Klement ostala zachovaná s hnedým čalúnením interiéru a čiernym lesklým plastom ako obkladovým materiálom. Vozidlo má taktiež trojzónovú klimatizáciu, zvukový systém Canton a maticové LED svetlá, takže je naozaj na vrchole, či skôr tento kus bol na vrchole, ponuky modelu.
Ak by ste chceli aktuálne najvýkonnejší Superb, tak by ste sa museli uspokojiť so výkonom nižším ešte o 5 kW (7 k). Dvojliter totiž dosahuje takéto hodnoty, ale v reči dynamických parametrov to zásadný rozdiel nebude. Jedno je jasné dopredu, takéto naladenie bude čím ďalej, tým zložitejšie kvôli nutnosti neprestajného pripojenia vozidla a aktualizácii cez vzduch. Zásah do softvéru auta by mphol byť vyhodnotený ako riziko z hľadiska kyberbezpečnosti a auto by na základne prípadného odpojenia od aktualizácii mohlo byť v budúcnosti vyhodnotené ako neschopné prevádzky. Sci-fi? Nemusí byť už onedlho.