Najväčšie SUV od Škody, Kodiaq začalo výraznejšie raziť cestu podobným modelom automobilky už v roku 2016. Odvtedy sa dočkal tento model výraznejšej modernizácie, ale aj trh sa dočkal mnohých jazdených kusov s lákavými parametrami. Jeden taký som si pozrel a zrovna v tej najzaujímavejšej a jednej z najžiadanejších špecifikácii. Dvojliter dízel, štvorkolka, ale aj prekvapivých 7 miest. Ako je toto auto využiteľné a ako je vhodné na prevoz rodiny?
Obľúbená Škodovka nie je ničím prekvapivá, je to predsa veľká Škoda, ktorá má dostatok miesta, veľkú variabilitu a je ešte stále za prijateľnú cenu. Prijateľnú cenu majú aj jazdené kusy, ktorých výber je naozaj extrémne široký. Veď dopyt stimuluje ponuku a modely Kodiaq sú nielen z domáceho trhu, ale aj z dovozi. Ide od úplných základov až po športovo ladené verzie RS a Sportline. Kodiaq prišiel spomenutým faceliftom v apríli roku 2021 a priniesla do príplatkovej výbavy maticové LEDkové svetlomety dopredu s trochu iným tvarovaním. Aj bez nich je LEDkový systém veľmi príjemné nastavený a funguje relatívne spoľahlivo. Toto sa dá bez výhrad povedať aj o verzii pred modernizáciou.
Kodiaq si ale nekupujte kvôli spoľahlivým svetlometom, ale kvôli rozumnému využitiu priestoru. To, že je v interiéri, teda v jeho prednej časti dostatok miesta, musí byť jasné každému. Ale dostatok priestoru je aj na zadných sedadlách. Tu dokonca celkovou šírkou interiéru Kodiaq preskakuje šírku vnútri výrazne väčšieho BMW X5. Síce len o pár milimetrov, ale predsa. To by mohlo znamenať, že na šírku by sa teoreticky mohli zmestiť aj traja pasažieri. Ale táto verzia má niečo naviac. Teda tento kus je vybavený dvojicou prídavných sedadiel v kufri. Na ne sa dospelý vojde len s problémami a posunúť stredný rad je absolútnou nutnosťou. Sú to sedadlá skôr núdzové, alebo detské, prípadne pre osoby nižšieho vzrastu. Dospelí priemerných výšok budú mať trochu stiesnenejšie pomery. Cestovanie v treťom rade pre nich bude vhodné maximálne na vzdialenosť do 20 km.
Zadná dvojica sedadiel bude väčšinou s klopená v batožinovom priestore a vtedy vám zostane ešte 765 litrov na batožinu. Pri sedemmiestnom usporiadaní to je stále rešpektu hodných 270 litrov. Jasné, objem sa dá zväčšovať a zmenšovať posúvaním stredného radu a tiež naklápaním operadiel. Toto auto vytvára dostatočný komfort aj pre pasažierov na zadných sedadlách práve vďaka možnosti nastaviť operadlo do trochu ležérnejšieho ležatejšieho sklonu.
Celkové zameranie verzie Style, ktorá je na vrchole obyčajných alternatív je komfort. Nečudo, že nemá masívne zliatinové disky a má zase všemožné nastavenie predných sedadiel. Toto auto chce hltať dlhé trasy absolútne bez akýchkoľvek prekvapivých diskomfortov.
Na komfort je nastavený aj motor s výkonom 140 kW (190 k). Je to osvedčený dvojlitrový turbodiesel, ktorý je už overený časom a práve v tejto implementácii je spoľahlivejší ako býval po predstavení. Agregát spolupracuje so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má klasické charakteristiky dvojspojkového radenia. Smerom nahor je radenie rýchle, ale pri prehadzovaní jazdy vpred a vzad trošku spomalí. Je to však v norme pohodlného vozidla. Ak máte naviac aj pohon 4x4, čiže všetkých kolies, tak sa nemusíte zľaknúť ani jazdy po zasneženej ceste a jazdy na horské chaty. Dokonca štvorkolku využijete aj pri cestovaní na Martinské hole, ktoré mali ešte minulý rok povinnosť buď štvorkolky, alebo snehových reťazí.
Lenže čo na to povie spotreba? Auto predsa váži celkom veľa, prevádzková hmotnosť je 1,8 tony, lebo má aj dve sedadlá v kufri, má pohon všetkých 4 kolies, automatickú prevodovku a tiež, v neposlednom rade, celkom veľkú čelnú plochu. Realita je však taká, že aj s Kodiaqom sa aj napriek s hendikepom dá jazdiť s rozumnými prísunmi paliva. Čo sú rozumné prísuny paliva? Pri bežnom používaní a striedmejšom stúpaní na akcelerátor je možné jazdiť aj v okolí 7 litrov. Ak však pridáte diaľničné kilometre a k nim ostrejšiu jazdu, tak viete jazdiť stále s priemerom do 8,5 litra. Určite existujú spotreboví králi, ktorí by sa vedeli pohybovať aj niekde pod 6,5 litrami, ale to je skôr o poriadnom sebazaprení a disciplinovanosti.
Motor v Kodiaqu je úplným štandardom výkonom a aj spotrebou. Vozidlo sa snaží zaujať a bodovať hlavne triezvym štýlom a najmä detailami, ktoré sú príjemné z užívateľského hľadiska. Škrabka vo viečku nádrže je jedným z týchto prvkov. Môžete mať aj odpadkový kôš vo dverách spojený s menšími vreckami. Ale pri veľkých zadných dverách oceníte najmä automaticky vysúvaciu ochranu hrán (príplatok). Tá môže zachrániť nielen vás pri otváraní, ale aj autá okolo, lebo je z gumovo pôsobiaceho plastu. A tiež nesmiem zabudnúť na niečo, čím sa pýši len Škoda a Rolls-Royce, obe vozidlá majú dáždnik zakomponovaný buď do blatníka, alebo do dverí. Práve toto je veľmi príjemné zistenie, keď prejdete 200 kilometrov a v cieľovej destinácii prší.
Kodiaq je teda celkom príjemné a, v tejto sivej, aj pekné vozidlo. Jeho najväčšia nevýhoda môže tkvieť vo fakte, že nedokáže ničím zásadne ohúriť. Priestorová ponuka? Tá je fajn, ale niektoré autá sú na tom aj lepšie. Výkon motora? Znova je to skôr priemer. Toto auto je majster priemernosti, vozidlo, ktoré vám nikto nebude závidieť, vozidlo, ktorým sa dostanete medzi všetkými potrebnými bodmi a nebude vyžarovať takmer žiadne emócie. Nebude spôsobovať pozitívne emócie, ale ani negatívne. A to je vlastne to, čo drvivá väčšina užívateľov potrebuje. Vozidlo, na ktoré sa môžu spoľahnúť, ktoré im nebude robiť vrásky na tvári a ktoré bude zachovávať svoju hodnotu pre budúcnosť.
Nie je však všetko zlato, čo sa blyští, Kodiaq má až extrémne veľa konkurentov. Z materského koncernu stačí vziať do úvahy väčšieho brata SEAT Tarraco. Ten má ešte väčší batožinový priestor aj v prípade 7 sedadiel a úplne rovnaké ostatné úžitkové vlastnosti a pohony. Takisto máme Volkswagen Tiguan Allspace, ale nespí ani konkurencia. Aj keď bez štvorkolky, bojuje aj Peugeot 5008 a netreba zabudnúť ani na celkom prijateľne cenovo ustálený Hyundai Santa Fe. No a keď spomenieme Hyundai, tak nesmieme zabudnúť ani na Kiu s modelom Sorrento. Tých možností v približne rovnakej veľkosti je naozaj veľa. Každé z týchto áut má niečo do seba a Škoda Kodiaq je aj v tomto prípade stávka na istotu, trošku nudnú, ale stopercentnú. Stále to nie je auto, ktoré by vám robilo každú chvíľu radosť pri jazde, ale môže vám robiť radosť pri tankovaní a pri využití praktických detailov.