Keď sa povie auto nižšej strednej triedy, tak každému napadne Volkswagen Golf. Ten má ale aj dynamickejšie tvarovaného brata na rovnakej platforme s menom SEAT Leon. Lenže časy sa menia a SEAT Leon má zase dve samostatne osobnosti. Jednou z nich je samotný SEAT Leon a druhou Cupra Leon. Každý vie, že Cupra Leon len nedávno prešla modernizáciou, pričom SEAT Leon ostal akosi na ocot. Tomu sa modernizácia dostáva až v súčasnosti.
Ak budete hľadať vylepšenia zvonka, tak sa môže stať, že nájdete sklamanie. Rozhodne ich nie je veľa. Sú vlastne až neviditeľné. SEAT stavil maximálne na ponuku nových maticových LED svetiel, ktoré doteraz Leon mať nemohol. Je to dôležitý pokrok, ale nie je to novátorstvo v triede. Niektoré verzie konkurentov už LED maticové svetlá majú dlho. A ďalšie zmeny jednoducho nie sú.
O čosi viac vylepšení zbadáte v interiéri. Tou neviditeľnou môže byť výkonnejšie nabíjanie bezdrôtovo, ktoré dokáže zvládnuť až 15 W. Najviac viditeľná bude zmena stredového displeja. Kým doposiaľ boli v ponuke displeje s uhlopriečkou 8,25 palca pre menej vybavenej verzie a 10,25 palca pre tie luxusnejšie, teraz bude pre slabšie vybavené verzie 10,4 palca a pre lepšie vybavenej verzie až 12,9 palca. To už je na vyššiu strednú triedu naozaj veľký displej. SEAT naviac vyslyšal prosby všetkých majiteľov a lištu s nastavovaním posúvaním prstu pod displejom podsvietil. Takže už teraz budete vedieť, či meníte teplotu v kabíne, alebo meníte hlasitosť rádia.
SEAT modelu Leon zachoval aj veľmi dobré nepriame LED podsvietenie interiéru, ktoré dokáže informovať o blížiacom sa aute pri vystupovaní, ak ho vodič, či spolujazdec nezaregistruje. A takisto ostáva na svojom mieste aj radiaca páka, prípadne páčka automatu v malej forme. Rozdielov medzi Cupra Leon a SEAT Leon bude teda ešte viac. Interiér predvedie inú stredovú konzolu a exteriér úplne iný predok.
Facelift však stiahol aj na motory. Litrový trojvalec v tomto aute končí svoju púť a miesto jeho verzie s výkonom 81 kW (110 k) prichádza alternatíva vo forme slabšieho 1,5-litrového štvorvalca s vypínaním valcov. Ten bude mať výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment narastie o 20 Nm na 220 Nm. Celkovo by mala byť spotreba v kombinovanom cykle WLTP v rozmedzí 5,3 a 5,8 litra. Hovoríme stále o verzii s manuálnou prevodovku so šiestimi prevodovými stupňami. Okrem nej bude v ponuke aj mild hybrid s rovnakým výkonom, ale aj s výkonom 110 kW (150 k). Mild hybrid bude mať štandardne automatickú prevodovku. Toto sú prvé dve verzie, ktoré sa objavia na našom trhu. Nový Leon s manuálom bude stáť už od 20 990 €. S automatom a mild hybridom bude ťahať príplatok 2 400 €.
Zaujímavá bude aj situácia s vybavením. Pre výbavu FR, tú športovú, bude dostupný iba výkonnejší motor, ale aj ten bude môcť využívať buď manuálnu, alebo automatickú prevodovku. Takže FR s manuálom môže byť vlastne taký decentný hothatch! SEAT však nezabúda ani na naftových konzumentov a v ponuke sa určite objaví časom aj dvojlitrové TDI.
Lenže to zaujímavejšie prichádza na poli plug-in hybrid. Do ponuky sa určite dostane plug-in hybrid najnovšej generácie s 1,5-litrovým motorom, ktorý sám o sebe má 110 kW (150 k). Spolupracuje s elektromotorom a batériou s kapacitou 19,7 kWh. SEAT Leon s ňou prejde na nabitie určite viac ako 100 km a keď sa batéria vybije, tak ju môžete nabiť buď striedavým prúdom s výkonom 11 kW, alebo jednosmerným prúdom, ktorý môže mať až 50 kW. Takže stačí polhodinová zastávka v obchodnom centre a máte nabité na ďalších 100 kilometrov.
Inovovaný SEAT Leon je už v ponuke na našom trhu a prináša naozaj zaujímavé vylepšenia. Kým zvonka sa takmer nemení, interiér sa mení len hranične, najzaujímavejšie sú zmeny pohonných jednotiek.
Je až zaujímavé, že SEAT zvolil cestu takejto diferenciácie modelov Cupra a SEAT Leon. Už vidím situáciu o 5 rokov, kedy budú niektoré verzie Cupra Leon s predkom zo SEATu Leon a naopak, lebo niekto trafil zver a už nemal havarijnú poistku. Predpokladám, že vďaka maticovým technológiám svetiel budú obidva modely stále kompatibilné.