Všetci vieme, že BMW prestavilo svoj model X5 už v roku 1999 a z prvej generácie vyrobilo takmer 470 000 kusov. Druhá generácia bola trochu kontroverzná, lebo mala 3 etapy života. Vlastne terajšia generácia G05 je novou generáciou, prvýkrát od roku 2007. Uznávaný motoristický analytik z automobilového sveta, Felipe Muñoz totiž ukázal, že generácia F15 bola vlastne len veľmi hĺbkovým, ale stále faceliftom modelu E70. Verzia G05 je teda úplne novou generáciou, ale už stihla prejsť modernizáciou.
Modernizácia teda vozidlu priniesla nielen zmenenú vonkajšiu časť, ktorá predvádza úplne nové užšie svetlomety a inak tvarovaný predný nárazník s menšou maskou chladiča a iné zadné svetlá, ale predvádza najmä zmenu v interiéri. Tam je najkontroverznejší prvok. Nie ním ani tak veľmi futuristický sklený povrch so zaoblením ku vodičovi, ale prepínač prevodovky vo forme malého výstupku miesto klasického pákového prevedenia. Práve toto sú dôvody, prečo majú niektorí viac radi verziu pôvodnú s pôvodnými tvarmi a konzervatívnejším interiérom. Čo teda môžeme na BMW X5 G05 v pôvodnom prevedení obdivovať?
Reprezentatívny vzhľad
Prechod na novú generáciu BMW G05 znamenal výrazný posun v kvalite spracovania, ale aj v prevedení exteriéru a jednotlivých detailov karosérie. Na rozdiel od X7 nemalo BMW X5 nikdy snahu ašpirovať na kontroverziu spôsobenú obrovskými rozmermi masky chladiča, BMW X5 predsa musí zachovať istý dekor, nie je hraničným modelom, je modelom, ktorý musí osloviť čo najviac zákazníkov. Preto sú stále tvary prvej verzie BMW X5 G05 ešte o niečo zaujímavejšie a lákavejšie ako pri verzii po modernizácii. Pôsobí totiž omnoho honosnejšie vďaka tvaru svetiel a vďaka použitiu ešte stále laserových prvkov. Po modernizácii sa už spolieha výlučne na adaptívne LEDkové svetlomety a tým pádom strácajú golfoví hráči niektoré slová do bitky o to, kto má lepší automobil.
Mohutné rozmery
BMW X5 rozhodne nie je malé auto a od pôvodného modelu spred 24 rokov je nárast až očividný. Už vtedy bol šírkový rozmer väčší ako má BMW radu 7 v tom období, ale aktuálna generácia predvádza masívnu šírku viac ako 2 000 mm bez spätných zrkadiel. To sú rozmery, ktorej má napríklad Citroën Jumper. Takisto základná dĺžka úžitkového modelu je presne rovnaká ako dĺžka tejto generácie BMW X5. BMW X5 má totiž až 4 922 mm. Toto je najväčší problém v reálnom svete. Musíte si veľmi dobre rozmyslieť, kde chcete auto parkovať, lebo ho rozhodne nezmestíte do každého miesta. Vlastne inak, zmestíte ho do každého miesta, ale z auta nemáte šancu vyjsť von. Tu sa asi hodí automatické parkovanie a môžete spraviť s digitálnym kľúčom veľmi štýlový posun. Auto zastavíte pred parkovacím boxom a zacúvate do neho už bez prítomnosti na palube. Lenže v takom prípade budete mať problém, že vám auto nejaký dobrák určite obúcha, keď sa do svojho vozidla, čo nie je vybavené takýmito systémami bude snažiť dostať.
Priestranný interiér
Vonkajšie rozmery sú teda naozaj masívne rázvor až 2 972 mm je naozaj obrovský. To znamená, že je veľký aj priestor na zadných sedadlách a batožinový priestor za piatimi sedadlami stále 650 litrov po naložení pod roletu. Po sklopení sedadiel vznikne až 1 870-litrový masívny otvor nielen na batožinu. V takomto priestore sa dokážete aj vyspať.
Lenže priestrannosť nie je jediným pozitívom interiéru tohto auta. Tým ďalším môžu byť až perfektné sedačky. Minimálne v kuse, ktorý som skúsil ja, konkrétne verzii M50d boli sedadlá úplne dokonalé a zvládol by som v nich tráviť denne aj viac hodín. Tu však platí základné pravidlo, že v základnej verzii, bez akýchkoľvek príplatkov, má X5 stále rozumné sedadlá, ale rozhodne nie až takto dobré.
Zaujímavé prvky výbavy
Už som niečo načal z toho, čo má BMW X5 zaujímavé v ponuke. Spomenul som predsa digitálny kľúč a možnosť parkovania na diaľku. Lenže to rozhodne nie je všetko a BMW X5 ponúka aj klasiku ako ventilácia sedadiel, prípadne masáž. To, čo však nie je bežné sú sklené detaily, ktoré síce boli vyvíjané s výrobcom šperkov Swarovski, ale nakoniec sa BMW nedohodlo na použití tohoto označenia. Označuje to názov Crafted Clarity.
Výraznou devízovú modelu je stále použitie kolieska na ovládanie informačno-zábavneho systému, tiež so skleným povrchom. Koliesko do auta pribudlo v druhej generácii a odvtedy v ňom je stále. To, čo však priniesla generácia G05 je natáčanie zadnej nápravy. Áno, čítate správne BMW X5 generácie G05 mohlo mať za príplatok natáčanie zadných kolies. Natáčanie už klasicky funguje proti predným kolesám v momentoch potreby manévrovateľnosti a v zákrutách sa natáčajú zadné kolesá rovnakým smerom, aby zlepšili stabilitu. V praxi si to ani neuvedomíte a zistíte len, že auto je dynamickejšie a má omnoho lepšie jazdné vlastnosti ako ste čakali.
Úsporné motory
Čo môžete mať pod kapotou tohto modelu, tejto generácie X5? Všetko, čo BMW ponúka. Začínate radovým trojlitrovým šesťvalcom spaľujúcim benzín a rovnakým motorom spaľujúcim naftu. Nad nimi je ešte osemvalec s objemom 4,4 litra a buď so štandardný výkonom 390 kW (530 k), alebo vo verzii X5 M Competition s výkonom až 460 kW (625 k). Začnem práve tou X5 M, ktorú som mal možnosť tiež vyskúšať. Vo verzii pred modernizáciou má masívny osemvalec naozaj brutálny ťah a zrýchlenie na stovku za šialené 3,8 sekundy. Pritom spotreba tohto šialenstva sa dá držať aj okolo 12 litrov. Lenže kto by si kupoval osemvalec s hľadaním nízkej spotreby? Bežne budete mať 15 a viac litrov, ale je to vyvážené extrémnymi výkonmi. Omnoho zaujímavejšia je voľba benzínového agregátu s tromi litrami objemu, ktorý stále dokáže prevádzať rozumné výkony a veľkú kultúru chodu spojenú s nízkou spotrebou. Nízka spotreba, v tomto prípade, predstavuje priemer kľudne do 11 litrov bez akéhokoľvek uskromňovania.
Lenže najlepšia verzia X5, čo sa týka spotreby, je určite naftový trojliter. V prípade M50d sa mi podarilo na 150 km po diaľnici, s prihliadnutím na predpisy, dostať priemernú hodnotu na 7,2 litra. Každodenná realita bola ale skôr taká, že pri využívaní výkonu a bez ustálenéj jazdy to bolo okolo 9 litrov. Stále však musíme mať na pamäti, že máme obrovské auto s obrovskou čelnou plochou a s hmotnosťou presahujúcou 2 tony. V takomto prípade sa všetky motory dajú, s prehľadom, nazvať úspornými. To, čo mala predchádzajúca verzia, F15, štvorvalec s výkonom 160 kW (218 k) už v generácii označenej G05 budete hľadať márne. Základný štvorvalec v G05 u nás dostupný nebol, ale ak ho nájdete, tak mal 170 kW (231 k).
Výborné jazdné vlastnosti
Lenže aké auto si zvoliť z toho, čo máme aktuálne na trhu a na trhu jazdených vozidiel? Veď spolu s touto generáciou X5 vyšla aj vtedy nová generácia Mercedesu GLE. Tu je však rozdiel markantný. Ak chcete kľudnú a kootnu jazdu aj s výkonnými motormi, tak je Mercedes vozidlo pre vás. Pôsobí ťažko a mohutne, kým X5, oproti nemu, vyzerá ako taká šťuka v rybníku plnom tlstých kaprov. BMW X5 je jedným z najlepšie ovládateľných 5-metrových SUV, ktoré som kedy mal v rukách. Chcete argumentovať pojmom Audi Q7? Nech sa páči, ale zbytočne. To je síce niekde medzi X5 a GLE, ale stále je skôr bližšie ku nemotornosti štutgartského vozidla. Jediným vozidlom, ktoré by dokázalo svojou dynamikou a prezentovaným výkonu ujsť X5 je zjavne Porsche Cayenne. Lenže tu sa pozeráme na sumy vyššie zruba o polovicu za rovnako staré kusy, prípadne minimálne o 30 %. Takže áno, v sekcii vozidiel SUV s veľkými rozmermi je BMW X5 stále vynikajúca voľba nielen pre pasažierov, ale stále hlavne pre šoféra.
No a ak by ste chceli BMW X5 G05 so zaujímavou konfiguráciou, vrátane sklenených povrchov a brutálnych diskov s priemerom 22 palcov, tak jednu pre vás máme. Tu máte odkaz. Ak ju už nenájdete, tak určite pribudnú do ponuky nové kusy, prípadne sa nám ozvite a určite vám nejakú nájdeme.