Dacia svojho času spravila s modelom Lodgy poriadny rozruch. Bol prvým MPV automobilky, ale, bohužiaľ, aj posledným. Je to z dôvodu, že automobilka racionalizovala svoje portfólio a už v ňom nebol priestor pre takéto verzie. Dôvodom je najmä trhová snaha dostať čo najviac crossoverov a SUV na cesty.
Dacia si začala Lodgy vyrábať už v roku 2012 a skončila v roku 2022. Je až prekvapivé, že toto auto nedosiahlo väčší úspech, lebo stále ponúka výbornú priestorovú mágiu za rozumnú sumu. Veď už v prípade nového vozidla a siedmich miest prepočet hovoril o 2000 € za jedno miesto v aute. Takou ponukou sa mohol pýšiť naozaj málokto. Čo je teda na aute zaujímavé?
Priestor
Dacia Lodgy bola v ponuke buď ako 5-miestne MPV, alebo rovnaký druh karosérie dokázal prísť až so 7 miestami. V prípade sedemmiestneho modelu ešte zostával aj celkom slušný batožinový priestor s objemom 207 litrov, ale sedadlá sa dajú ľahko sklápať a vyberať. Myslím tie zadné dve. Ak ich vyberiete, tak sklopiť stredné už nie je vôbec žiaden problém. Celkom zaujímavé je nastupovanie do tretieho radu. Je možné, najlepšie, cez jednu odkopnúť časť operadla v strednom rade na pravej strane. Na samostatné sedadlá tu musíme z čisto rozpočtových dôvodov zabudnúť.
Ale prekvapivé je, že sa Dacii na relatívne malom pôdoryse podarilo postaviť takto priestranné vozidlo. V reálnom živote má každý na prvých piatich sedadlách dostatok životného priestoru a na úplne zadné sedadlá, na tie dve v kufri, ak nemáte päťmiestnu verziu, sa dá umiestniť postava do výšky 170 cm bez výraznejších problémov. Dacia teda vo svojej dobe týmto predbehla všetkých konkurentov s novými vozidlami a za cenu jazdeného sedemmiestneho auta ponúkla fungl nové.
Motory
Život Dacie Lodgy prezentovali aj základné piliere motorizácie modelu. Tým základným bol 1,6-litrový Atmosférický štvorvalec, ktorý mal výkon od 61 kW (83 k) až po 80 kW (109 k) pracoval výhradne s manuálnou prevodovkou. Vlastne Lodgy ani automat mať nemohlo počas celej svojej púte v ponuke automobilky Dacia. Treba povedať, že štvorvalec s objemom 1,6 litra bol reálne spoľahlivý a dokázal spraviť mnoho kilometrov bez akýchkoľvek problémov, avšak existovalo niečo mu dokázalo niečo zlomiť nohy. Tým niečím volá dodatočná, nefabrická, montáž systému na spaľovanie plynu najmä v prípade agregátov s priamym vstrekovaním. Jedna-šestku preto treba nechať tak ako je a oželieť výraznejšie dynamické parametre, či znižovanie nákladov, ak nechceme takú verziu priamo z fabriky.
Výkonovo bol na tom omnoho lepšie spaľovací motor na benzín s označením 1,2 TCe 115. Malý štvorvalec využíva priame vstrekovanie a prepĺňanie, čo pomohlo ku celkovému výkonu 85 kW (115 k). To už je dosť na rozbehnutie kompaktného vanu na slušné rýchlosti za slušný čas. Avšak tento motor je tiež s veľkým výkričníkom, lebo si občas postavil hlavu a prestal fungovať. Najväčšími problémami motoru sú voľné reťazové rozvody, ale tiež pukajúce ventily a vysoká spotreba oleja až 0,3 litra na sto kilometrov. Niektoré z motorov dokonca ukončili svoj život vďaka vrodeným chybám predčasne. Bolo to už medzi 50 a 100-tisíc kilometrami, čo rozhodne nie je dobrý výsledok.
Najlepšou pohonnou jednotkou Lodgy bol nový motor 1,3 TCe, ktorý mal buď 75 kW (102 k), alebo 96 kW (130 k). Tento motor používa Renault a Dacia dodnes, ale s trochu upravenými výkonmi. S iným naladením je aj v menších Mercedesoch. Tento motor má štandardne manuálnu šesťstupňovú prevodovku a ponúka nielen dynamiku, ale tiež rozumnú spotrebu. Do ponuky sa ale dostal až v poslednom štádiu života Lodgy, takže je možné ho nájsť od roku 2019 do 2022.
Ak chcete spoľahlivú a výkonu Daciu Lodgy s nízkou spotrebou, tak môžete siahnuť aj po naftovom agregáte s objemom 1,5 litra. Ten prešiel mnohými vylepšeniami a v Lodgy ponúkal slušnú spoľahlivosť a dlhovekosť. Nie je preto problém nájsť kúsky s nájazdom dosahujúcim aj viac ako 300 000 km. Vraj sa našiel aj jeden, ktorý mal viac ako pol milióna kilometrov. Aj tento motor je spojený výhradne s manuálnou prevodovkou a podľa výkonovej verzie je to buď s piatimi, alebo šiestimi prevodovými stupňami. Maximum výkonu bolo znova vo finálnej fáze modelu po roku 2018 až 85 kW (115 k).
Ktorý motor teda do Lodgy brať? Rozhodne ktorýkoľvek okrem 1,2 TCe. Až na tento problematický kúsok sú ostatné celkom bezproblémové.
Ceny
Je zaujímavé sledovať ako sa vyvinuli ceny Dacie Lodgy v priebehu času. Ako každá iná Dacia aj toto MPV drží svoju cenu celkom vysoko. Prepad hodnoty je jeden z najnižších na trhu a celkovo jazdené kusy začínajú na 5000 eurách za slabšie vybavené a staré kusy s väčším nájazdom. Ak však chcete naftu s nájazdom do 150 000 a s rozumnou výbavou, tak si musíte zaplatiť kľudne nad 8-tisíc eur. Najlepšie je však siahnuť po verzii Stepway. Optimálne ešte v limitovanej sérii Celebration, ktorá sa líšila modrou farbou karosérie, ale aj niektorých interiérových detailov a zliatinovými diskami. V takom prípade sa z auta stáva vizuálne crossover, ktorý kombinuje karosériu MPV s karosériou SUV a berie si z oboch to najlepšie. Akurát nemôže mať pohon všetkých 4 kolies.
Tým že Dacia začínala s nízkou vstupnou cenou je cena príjemná aj v súčasnosti a za relatívne nový kus Lodgy, teda za jeho hodnotu, dokážete kúpiť omnoho staršiu Zafiru, napríklad. Stále sa dá povedať, že Dacia vytvorila auto, ktoré tu bude ešte relatívne dlho a ponúkne možnosť prepravy aj početnejším rodinám s obmedzenými zdrojmi. Tvrdenie, že tu bude dlho neplatí pre motor 1,2 TCe 115, samozrejme. Ten má časový interval života nedobrovoľne obmedzený. Renault dokonca majitelia týchto agregátov žalovali a požadovali odškodné, lebo niektoré problémy boli vraj zrejmé už pri konštruovaní motora.
Výbava
Výbava základných verzií modelu Lodgy je naozaj veľmi chabá. Môže sa stať, že nájdete modely bez dotykového displeja a dokonca aj tempomatu. Avšak lepšie vybavené kusy tieto veci mali. Napriek tomu je pravidlo, že aj lepšie vybavené kusy mali stále manuálnu klimatizáciu. Automatická klimatizácia prišla až s ďalšou generáciou modelov Dacia, teda s tou, ktorá je na trhu teraz a v nej Lodgy už chýba.
Odolnosť
Z celej ponuky motorov je najodolnejší práve naftový štvorvalec a ponúka pritom rozumné kombinácie nielen dynamiky, ale aj spotreby. Odolnosť však vychádza aj zo samotnej nízkonákladovej nátury auta. V interiéri sú síce plasty, ktoré sa dajú ľahko poškriabať, ale pri tejto cene to nikomu nevadí. Všetko je stavané tak, aby sa dalo ovládať takmer aj v rukaviciach, vrátane dotykového panelu. Jasné, Dacia má občas problémy s menším prepĺňaným štvorvalcom a môže dôjsť aj ku korózii karosérie, ale stále sa bavíme o lacnom aute, ktoré má extrémne dobré úžitkové vlastnosti.