BMW iX sa mení, stále si zachováva kontroverzné črty

Ak by sa ma niekto spýtal, ktorý elektromobil by som si kúpil, asi by som nerozmýšľal nad vozidlami z produkcie istej americkej automobilky, ktorá teraz rozdeľuje fanúšikov na dva tábory. Vybral by som si niečo od BMW. A kľudne by to mohlo byť aj BMW iX. Automobilka vozidlo predstavila v roku 2020 ako vrcholný elektrický model svojho portfólia. No a teraz prichádza s modernizáciou, ktorá sa, v prvom rade, zameriava na ponuku pohonných sústav.

Ak ste model niekedy videli a pozerali si cenníky, tak viete, že doteraz bol základ pomenovaný iX xDrive40. Už ten mal veľmi slušných 240 kW (326 k). Ale teraz to bude inak. Teraz bude základom xDrive45, ktorý pridáva 60 kW (82 k) a dostáva výkon modelu až na 300 kW (408 k). Toto je záležitosť zlepšeného zrýchlenia, z ktorého ubudla 1 sekunda. BMW iX xDrive45 sa totiž na stovku dostane za 5,1 sekundy. Má batériu s kapacitou 94,8 kWh, ktorá je rovnakej veľkosti ako doposiaľ. Väčšiu kapacitu má kvôli tomu, že nové články majú vyššiu energetickú hustotu. No a dojazd s takýmto vozidlom je 490 až 602 km. Nabíjať potom môžete výkonom až 175 kW, alebo, ak použijete striedavý prúd, tak viete využiť 22 kW. Maximálna rýchlosť tohto prevedenia bude obmedzená na 200 km/h.

P90585145_highRes_the-new-bmw-ix-xdriv 

S rovnakým obmedzením maximálnej rýchlosti sa musí stotožniť aj nové prevedenie iX xDrive60, ktoré nahradzuje prevedenie iX XDrive50. Aj tu pribudol výkon. Pribudlo 15 kW (20 k) a teraz má vozidlo až 400 kW (544 k). Vyšší výkon zase zaručuje, že na stovku sa stredné prevedenie dostane za 4,6 sekundy. Tu však prichádza jedna zaujímavosť. Toto prevedenie bude mať batériu s kapacitou 109,1 kWh, čo má vozidlu umožniť dojazd 563 až 701 km v režime testovania WLTP. Je to dôležitý údaj, lebo maximálny dojazd záleží od viacerých faktorov. Záleží od výbavy, lebo každý prvok príplatkovej výbavy pridáva hmotnosť. Ďalším dôležitým prvkom budú pneumatiky a zvolené disky. Čím väčšie disky a širšie, tým, logicky, nižší dojazd. Ale je šťastím, že pod dojazd sa nepodpisuje kúrenie až takým zásadným spôsobom. Prečo? BMW iX má totiž štandardne tepelné čerpadlo pre všetky prevedenia.

A bude štandardne aj pre nový vrchol BMW iX M70 xDrive, ktoré tiež pridáva výkon. Dostáva sa o 30 kW (40 k) vyššie až na 485 kW (659 k) dostupných v režime My Mode Sport. Maximálny krútiaci moment je 1 100 Newton metrov, ale tiež nie je dostupný vo všetkých režimoch. Je dostupný iba pri rýchlom štarte Launch Control. Zrýchlenie na stovku je za 3,8 sekundy a maximálna rýchlo sa dostáva na 250 km/h. Dôležité, pri tomto prevedení je, že má kapacitu batérie 108,9 kWh. Nabíjať môžete tak rýchlo ako pri xDrive60, čiže výkonom 195 kW. Dojazd tohto prevedenia má byť 521 až 600 kilometrov. Ak ste už ale na poslednom kraji síl a viete, že vám bude pár kilometrov chýbať , môžete zvoliť funkciu Max Range , ktorá všetko obmedzí. Táto funkcia, dostupná pre všetky BMW iX, dokáže predĺžiť dojazd až o dvadsať päť percent.

Výhodou nového BMW iX má byť nielen nová pohonná sústava, ale aj možnosť používať systém Plug and Charge. To znamená, že sa nemusíte na nabíjačkách autentifikovať žiadnymi doplnkovými kartami, jednoducho zasuniete konektor a komunikácia s centrálnym registrom vám zabezpečí, že nabíjate len po zasunutí nabíjacieho konektora. Treba dúfať, že BMW ma systémy ošetrené lepšie ako malo Slovensko ošetrený kataster. Určite tam nebude heslo 123NBS.

P90585153_highRes_the-new-bmw-ix-xdriv 

Ak budete hľadať ďalšie zmeny, tak ich vidno na prednej maske. Maska chladiča stále ostáva vo forme dvoch krídel, ktoré boli kedysi ľadvinkami. Sú masívne a okrem toho dokážu zaujať už aj príplatkovým podsvietením BMW Iconic Glow. Iconic Glow má formu kontúry okolo masky. Novinkou sú aj nové predné svetlomety s adaptívnymi lúčmi, ale hlavne s vylepšeným svetelným podpisom odkazujúcim na budúce modely.

Nárazník prevedenia M Sport tiež prišiel zmenami. Už nemá trojuholníkové časti na bokoch, má len dva zvislé nasávacie otvory, čím podporuje mohutnosť celého modelu. A mohutnosť podporuje aj zadný nárazník, ktorý má, pre vrcholnú verziu M70, štandardne obrovský difúzor. Zvonka toho BMW viac nemuselo robiť, stačilo len zmeniť disky, možno sa zmení paleta farieb, lebo všetky údaje sú zatiaľ predbežné.

P90585201_highRes_the-new-bmw-ix-m70-x 

Interiér má zaujať stále luxusom a priestorom, čo sa mu určite darí. V balíku M Sport ale pribúdajú nové športové sedadlá. Doteraz ste mohli mať iba tie komfortné aj pre balík doplnkov M. Sedadlá môžu byť aj odvetrávané a to je vlastne najväčšia zmena interiéru. Plus volant bude znova okrúhly, nie šesťuholníkový. Ďalšie zmeny hovoria o použití novej generácie informačno-zábavného systému, ktorá dokáže spolupracovať s mapou nabíjačiek, na ktorej viete zvoliť aj preferovaného dodávateľa elektrickej energie, ktorého bude pri počítaní trasy vozidlo hľadať primárne.

BMW iX prináša plnú ponuku nových verzií, ale ešte nie je na našom trhu oficiálne. Veď to trvá nejaký čas od predstavenia. Je to stále okrajový model, lebo nebude v tom svetle reflektorov ako ostatné, ale ukazuje akým spôsobom automobilka pristupuje ku vylepšovaniu a ku moderným technológiám. BMW iX je na vrchole nielen z pohľadu elektrických vozidiel, ale aj technológií v nich. Dostáva sa tak do absolútneho popredia po dočasnej dominancii modelov i7 a i5. A ak by ste chceli vedieť, tak v Nemecku je základná cena za xDrive45 83 500 eur a za xDrive60 si zaplatíte 99 900 eur. Najvýkonnejšie prevedenie bude v Nemecku stáť 124 900 eur a od týchto cien sa budú odvíjať aj tie naše.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW