Novú škodu Fabia RS si môžete kúpiť, ale nie je to také ľahké

Česká automobilka vypustila z ponuky Fabiu RS už po skončení druhej generácie modelu. To znamená, že tretia generácia bola ochudobnená o športovejšiu alternatívu a dokonca nemala ani výkonnejší agregát. Štvrtá generácia má teda navrch, prichádza znova s verziou Monte Carlo, ale tá môže mať aj 1,5-litrový turbomotor a akruálne prináša aj verziu RS.

Lenže celkový názov je Fabia RS Rally2, čo znamená, že vozidlo je súťažný špeciál. Je určené na automobilové súťaže rally a tomu je prispôsobené takmer všetko. Vyzerá, že zvonku cez interiérové prvky, až po samotný pohonný systém modelu je všetko upravené na využitie v pretekaní.

Nová Fabia RS je výrazne širšia, teda táto súťažná RS Rally2, lebo potrebuje omnoho viac stability a rýchlejšie prejazdy zákrut na všetkých povrchoch. Rozšírenia náprav sú prekryté pôsobivými rozšíreniami blatníkov. Všetky detaily boli riešené v aerodynamickom tuneli a vozidlo ponuka omnoho väčší prítlak ako jeho štandardní a naozaj sérioví bratia. Na streche ešte pribudol aj nasávací otvor na vzduch prúdiaci do kabíny, aby mali pilot a navigátor najčistejší vzduch, aký sa na rally dá dosiahnuť.

Interiér novej Fabie RS, ako súťažného špeciálu, prináša veľa zmien. Všetky komfortné prvky a všetky izolácie sú preč, miesto nich je dôraz kladený na čo najnižšiu hmotnosť a najvyššiu bezpečnosť. Vďaka tomu si svoje miesto vnútri našiel bezpečnostný rám a škrupinové sedadlá s viacbodovými bezpečnostnými pásmi. Toto je pozitívom nielen pri ostrých súťažných kilometroch, ale aj pri prípadnej nehode, s ktorou treba v rally rátať, o ne nie je núdza, je ich veľa aj na youtube, vystačia na celovečerný program.

Pohonná jednotka je tiež unikátom, lebo spaľuje výlučne syntetické palivo, ktoré je vyrábané z obnoviteľných zdrojov. Motor s objemom 1,6 litra je prerobenou pohonnou jednotkou zo sériových vozidiel. Pôvodným agregátom totiž bolo dvojlitrové TSI s kódovým označením EA888, ktoré je možné nájsť v každom výkonnejšom vozidle koncernu VW. Z objemu 1,6 litra, s reštriktormi, odovzdáva výkon 214 kW (290 k) a krútiaci moment 430 Nm. Výkon a krútiaci moment prechádza cez sekvenčnú päťstupňovú prevodovku na všetky štyri kolesá.

Na oboch nápravách je mechanický samosvorný diferenciál a medzi nápravami je možnosť oddelenia predného pohonu na základe elektrohydraulického systému. Toto príde vhod pri zatiahnutí ručnej brzdy v ostrých zákrutách, kedy sa auto na chvíľu stane iba zadokolkou a umožní tak prejazd kontrolovaným šmykom, rýchlejšie zotavenie a opätovné zrýchľovanie. V prípade Fabie RS Rally2 nie je dôležitá maximálna rýchlosť, ktorá je iba dvesto kilometrov za hodinu, ale čo najsvižnejšie zrýchlenie a najlepšia pružnosť v celom spektre. Tomu je prispôsobené vlastne všetko, vrátane spomenutej sekvenčnej prevodovky.

Nový model českej automobilky bude dostupný aj pre koncových zákazníkov avšak má to jeden háčik. Je to predsa súťažný špeciál, ktorého výroba je malosériová. To znamená, že jeho cena bude násobne vyššia ako cena ostatných Fabií v ponuke. Naviac jej využiteľnosť bude celkom obmedzená, lebo auto nebude môcť chodiť po cestách mimo súťažných prejazdov. Ale ak chcete Fábiu RS, tak je tu aspoň možnosť kúpiť ju.

Fabia RS Rally2 pokračuje v už takmer 20-ročnej účasti modelu Fabia v súťažiach rally. Už jeho predchodca Fabia R5, aj vo verzii evo, celkom žala úspechy. Inak tomu určite nebude ani pri novej generácii. V ostatnej dobe sa Škoda zameriava nielen na tímy jazdiace priamo súťažne, ale aj na zákaznícke preteky. Dokáže sa o nich postarať aj s tréningami a tiež s dodávkou náhradných dielov a špeciálneho paliva.

 

Aktuálna ponuka vozidiel Škoda