Privítajme nový veľký model od Renaultu. Nie je ničím iným ako veľkým SUV kupé, ktoré sa má stať dočasne vlajkovou loďou automobilky. Nesie meno Rafale, ktoré zdedilo po športovej stíhačke z roku 1934. Je to auto, ktoré je postavené na platforme CMF-CD a prichádza s rozchodom kolies širším až o 4 centimetre.
Nový Renault Rafale ale bude veľmi rozumne prevedeným vozidlom, ktorý ma bude mať dĺžku 4,71 m a šírku 1,86 m. Bude teda spĺňať predpoklady na zaradenie do segmentu D, teda do strednej triedy. Niektoré veci však budú iné ako sú v strednej triede. Takou bude napríklad použitie panoramatickej strechy s veľkosťou 1 117 x 1 460 mm. Takúto obrovskú plochu nebude prekrývať žiadna slnečná clona, ktorej natiahnutie by trvalo možno že aj dlhšie ako intro do vašej obľúbenej pesničky. Miesto nej bude možnosť elektrochromatického zatemnenia, ktoré príde v 4 rôznych etapách. Od úplne priehľadného po úplne zatemnené. Dokonca je plocha rozdelená na dve sekcie. Každú možno zatiahnuť samostatne a sú na sebe nezávislé.
Renault vtisol novému modelu novú tvár s novými líniami, ktoré najnovšie odprezentoval na malom modeli Clio. Bude sa teda líšiť od ostatných veľkých vozidiel ako Renault Austral a Renault Espace. A výrazná odlišnosť bude aj proti druhému SUV kupé v ponuke, proti Renaultu Arkana. Tak sa prejaví najmä v zadnej časti, kde je stvárnenie Rafale naozaj ostré. K tomu všetkému sa ešte pripája širší postoj vďaka rozšíreným nápravám a pneumatikám so šírkou až 245 mm.
Interiér tohto modelu poskytne batožinový priestor s objemom až 530 litrov a pohodlné sedenie aj na zadných sedadlách vďaka dostatočnému priestoru spôsobenému dlhým rázvorom. Predná časť je však celkom familiárna. Kým zvonka sa Rafale líši od svojich bratov a sestier, vnútri si berie takmer všetko z modelov Austral a Espace. Pred vodičom je teda 12,3-palcový displej zobrazujúci rýchlosť a ostatné údaje o jazde, v strede 12-palcový dotykový displej zobrazujúci zase informácie z informačno-zábavného systému postaveného na Androide. Pozitívom je, že má online pripojenie a tiež fakt, že dokáže bezdrôtovo zrkadliť nielen Android Auto, čo je celkom logické, ale aj Apple CarPlay. Ako doplnok bude teda už len 9,3-palcový príplatkový head-up displej s plnofarebným zobrazením. Tvary interiéru rozhodne nikoho neprekvapili, možno prekvapí sústava pohonu.
Predná veľká kapota bude ukrývať motor s objemom 1,2 litra. Čítate správne, dokonca je to trojvalec s prepĺňaním. Je súčasťou hybridného systému a ponúka výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 205 Nm. Rovnakých 205 Nm má aj doplnkový elektromotor, ktorý ma ale 50 kW (68 k). Päťdesiatka je dôležitá v ďalšom prvku sústavy, v štartér–generátore. Ten má 50 Nm a 25 kW (34 k). Celkovo systém dáva 147 kW (200 k), ale Renault pri ňom nezastaví.
Ďalším stupienkom bude plug-in hybrid, ktorý bude mať výkon až 221 kW (300 k) a do sústavy pridá ešte aj ďalší, tretí, elektromotor. Ten bude roztáčať zadné kolesá a o ňom ešte veľa nikto nevie, okrem samotných konštruktérov. Vieme však, že motor bude spôsobovať, že Rafale bude prvým novým vozidlom po dlhšom čase, s pohonom všetkých 4 kolies, teda od Koleosu, ale zároveň bude zadná náprava nielen poháňaná, ale aj natáčaná. To je prvenstvo u Renaultu. Kombinácia natáčania a pohonu na zadnej náprave doteraz ešte nebola.
Na cesty by sa nový model mohol dostať už tento rok a skromný odhad hovorí o počiatočnej cene niekde nad 40 000 €.