Aký je najštýlovejší Mercedes súčasnosti medzi tými menšími? Je to zjavne Mercedes CLA, ktorý aktuálne prichádza s ďalšou generáciou. Je v poradí už tretia a prináša evolúciu predchádzajúcich tvarov. Prináša evolúciu, ktorá zahrňuje tiež aj použitie väčšej variability pohonných sústav. Okrem štandardných spaľovacích motorov s mild hybridom môžete mať aj plug-in hybridy, ktoré onedlho prídu, alebo môžete mať aj plne elektrické vozidlá.
Nový Mercedes-Benz CLA bude aerodynamickejší, väčší zvonka, variabilnejší a zároveň stále ostane tým istým, čo bol doteraz. Ako najväčšiu devízu bude mať ale stále spomenutú variabilitou pohonných sústav.
Na začiatok bude v ponuke 1,5-litrový benzínový motor so štyrmi valcami z novej modulárnej skupiny Mercedesu. Automobilka nazvala motor M252 a bude umiestnený vpredu priečne. Bude využívať 48V sústavu mild hybridu, ktorá bude umiestnená v tele osemstupňovej automatickej prevodovky s dvomi spojkami. Automobilka zatiaľ nehovorí o presnom výkone, ale je jasné, že základom bude pohon prednej nápravy, pre spaľovací motor, ale v ponuke bude aj pohon všetkých 4 kolies. Mercedes oznámil, že CLA so spaľovacím motorom tohto typu bude využívať Millerov cyklus a prinesie dve úrovne výkonu. Presné údaje však zatiaľ známe nie sú.
Viac informácií je zrejmý ich o elektrických verziách. Základná sa bude volať CLA 250+ with EQ Technology. Takže je jasné, že to nebude EQCLA, alebo niečo podobné. Vozidlo bude mať výkon 200 kW (272 k), krútiaci moment 335 Nm, ale hlavným rozdielom oproti spaľovacím prevedeniam bude, že elektrický motor bude mať na zadnej náprave. Bude mať permanentné magnety a agregát kompletne vyvinula spoločnosti Mercedes. Je odvodený od pohonnej sústavy štúdie Vision EQXX. S relatívne ťažkým vozidlom, ktoré váži viac ako základné prevedenie Mercedesu triedy S dokáže na stovku zrýchliť za 6,7 sekundy, pričom sa zastaví až na rýchlosti 210 km/h. Automobilka prezradila, že kapacita akumulátora bude 85 kWh. Bude využívať Nikel-Mangán-Kobalt technológiu a môže sa nabíjať buď výkonom 11 kW striedavého prúdu, alebo až 320 kW jednosmerného prúdu. Dojazd na plné nabitie by mal byť 694 až 792 km. Auto by malo byť efektívne, o čom hovorí spotreba hýbuca sa, v kombinovanom cykle WLTP, medzi 12,2 a 14,1 kWh na sto kilometrov.
Model CLA 350 4Matic with EQ Technology bude mať dva elektrické motory, vďaka ktorým bude mať pohon všetkých štyroch kolies. Ale znamená to aj celkový výkon 260 kW (354 k) a krútiaci moment 515 Nm. Spotreba má byť posunutá na 12,5 až 14,7 kWh, čo by malo znamenať dojazd 672 až 771 km. Zrýchlenie na stovku bude ale iba záležitosťou 4,9 sekundy. Veľkou zaujímavosťou je, že toto vozidlo bude mať dva prevodové stupne. Prvý umožňuje zrýchlenie od samého začiatku a druhý je určený pre výkon vo vysokých rýchlostiach a vysokú efektívnosť na diaľnici. Aj vďaka tomu má CLA na elektrickú energiu výrazný dojazd.
Lenže vysoký dojazd je aj záležitosťou nízkeho odporu vzduchu. Aerodynamický koeficient sa dostáva na 0,21 a je to vďaka použitiu zaujímavej masky vpredu, ktorá dokáže zlepšiť parametre vďaka plnému prekrytiu. Toľko pre elektrické verzie. Spaľovacie budú mať prednú časť s klasickou mriežkou, ktorá až tak aerodynamická nebude. K aerodynamike bude prispievať aj použitie výsuvných kľučiek a ako prekvapenie prichádza fakt, že automobilka Mercedes neuvažuje o kamerových spätných zrkadlách, lebo pri adekvátnom a rozumnom tvarovaní nie sú vôbec potrebné.
Predná časť nového modelu CLA bude celkovo zaujímavá a prepojené predné svetlomety pripomínajú automobilku Smart s modelom #1. Sú prepojené svetelným pásom a pre elektrickú verziu je podsvietená aj celá maska s hviezdnym vzorom a takisto je podsvietené aj logo automobilky. Predné svetlá budú určite maticové, za príplaok Multibeam LED, a trojcípa hviezda si našla miesto aj v nich. Zadné svetlá sú naproti tomu prepojené pásom, ale už nemajú hviezdny vzor, majú skôr kruhové elementy.
Automobilka oznámila, že nové CLA bude väčšie. Na dĺžku pribudne až 35 mm a celková dĺžka bude 4 723 mm. Šírka narastie o 25 mm na 1 855 mm a rázvor sa predĺži na 2 790 mm, čo predstavuje nárast 61 mm. Povedali by ste si, že toto budú nárasty, ktoré sa pretavia aj do interiéru. Nárast priestoru na hlavu bude zrejmý, lebo celková výška vzrástla na 1 460 mm, prírastok je 29 mm. Ale priestor vzadu na hlavu získa 28 mm, pričom šírka stratí 23 mm v oblasti lakťov. V oblasti pliec to bude 13 mm do mínusu. No a zmenšením prešiel aj batožinový priestor. Zatiaľ sú známe údaje pre elektrickú verziu CLA, ale tá bude mať objem batožinového priestoru 405 litrov, ubudne teda 55 litrov. Ale práve elektrická verzia bude mať aj 101 litrov batožinového priestoru v prednej časti.
Nový Mercedes CLA je rozhodne pekný a tvary sú evolučné zvonka. Čo ale prináša interiér? Interiér prináša teda menší batožinový priestor dostupný stále cez malý nakladací otvor karosérie sedan, ktorou toto štvordverové kupé vlastne je. V tomto automobilka nespravila nič, ani napriek lepšej použiteľnosti karosérie liftback. Priestor na zadných sedadlách je menší, ale zato priestor na predných je väčší. No a predná časť je to, čo sa v interiéri zmenilo najviac.
Absolútne nová je prístrojová doska, nový sú aj výplne dverí, sú modernejšie. Vidno to na ovládaní sedačiek. Ale ešte dôležitejšia je azda možnosť použiť trojicu displejov Superscreen. Klasický displej s uhopriečkou 10,25 palca je pred vodičom a zobrazuje všetky informácie potrebné na jazdu. Ak by to bolo málo, viete si priplatiť za 12,2-palcový head-up displej, ktorý dokáže poskytnúť aj zobrazenia navigácie. Stredový displej bude mať uhlopriečku 14 palcov a rovnako 14 palcov bude mať uhlopriečku aj displej pred spolujazdcom, ktorý je ale za príplatok. Za príplatok bude aj aparatúra audia so značkou Burmester so 16 reproduktormi.
Vysoká stredová konzola zase poskytuje priestor pre dva držiaky na nápoje, ale aj pre bezdrôtovú nabíjačku mobilov, či pre odkladací priestor pod lakťovou opierkou. Volant prinesie rovnaké možnosti ako vo väčšine iných áut Mercedes a to vďaka šiestim lúčom. Dva spodné sú klasické, ale tie štyri vodorovné budú poskytovať možnosti ovládania mnohých funkcií cez dotykové plochy.
Mercedes CLA sa teda stáva univerzálnym vozidlom z pohľadu pohonu. Má mnohé možnosti, ale mnohé ďalšie ešte len pribudnú. Môžeme teda očakávať ďalšie mild hybridné prevedenia, ale určite sa dostane aj na plug-in hybridy s výrazným dojazdom prekračujúcim 100 kilometrov.