Kontroverzné BMW M5 bude mať aj karosériu combi

BMW M5 rozčerilo celkom pokojne hladiny rýchlych sedanov so svojou hmotnosťou a verziu plug-in hybrid. Aj keď automobilka nemala inú možnosť, všetci na hmotnosť nadávajú. Chápem prečo, ale chápem aj tú druhú stranu. A ak by bola náhodou pre vás tá hmotnosť 2,48 tony málo, prichádza ešte ťažšie combi, ktoré bude najväčším combi M5 Touring v histórii.

História už predviedla, že M5 combi, teda vlastne M5 Touring je v ponuke už tretíkrát. Prvýkrát to bolo v osemdesiatych rokoch prevedenie E34, potom po prelome tisícročia, v roku približne 2005 prichádza E61 s ikonickým desaťvalcom a teraz je na rade nová M5, ktorá tiež predvedie úplne šialené pohonné ústrojenstvo.

Od ostatných BMW sa novinka odlíši dĺžkou väčšou o 36 mm, čiže skočí až na 5 096 mm a šírka prednej časti narastie o 75 mm v oblasti blatníkov a zadnej časti až o 48 mm. Celková šírka bude 1 970 mm a v interiéri bude dostatok priestoru vďaka rázvoru s dĺžkou 3 006 mm. Dosť bolo nutných veľkostných parametrov, poďme na tú hmotnosť!

BMW-M5-Touring-8 

Hmotnosť sa dostáva na 2 550 kg a necháva si ešte viac ako 500 kg ako užitočnú. Takže celkovo dokáže M5 Touring s posádkou a batožinou vážiť viac ako 3 tony! Nie, nie je tam preklep, toľko vážia celkom rozumne naložené dodávky. Ale BMW ponúkne možnosti, ktoré prinesú výborné ovládanie a tú hmotnosť úspešne zamaskuje.

Prvý dielikom do skladačky bude podvozok s M Compound brzdami, ale za príplatok môžete mať karbón keramické kotúče so zlatými strmeňmi. Tie zlaté strmene je zjavne pomáhajú ovládanie úplne najviac. Ďalším dielikom do skladačky je podvozok M xDrive, ktorý dokáže variabilne rozdeľovať krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu a zadná náprava je tiež natáčaná. Zadné kolesá BMW M5 Touring sa dokážu natočiť až do uhla 1,5°. Zdá sa vám to málo? Už toto je zárukou toho, že BMW M5 Touring sa otočí na priemere 12 metrov.

Jasné vlastnosti budú teda sekundovať výzoru so zmenenou prednou častou a športovou maskou chladiča a nárazníkmi. Nárazník bude mať väčší otvor na prívod vzduchu a maska bude mať osvetlený lem. Vzadu pribudne odtrhové krídlo lakované vo farbe karosérie a nárazník s výrazným difúzorom. Difúzor však nie je problémom pre ťažné zariadenie. Ak chcete ťahať, môžete ťahať príves s hmotnosťou až 2 000 kg, samozrejme brzdený. Ak si vyberiete nebrzdený, tak ten môžete zo zákona ťahať do hmotnosti 750 kg.

BMW-M5-Touring-7a 

Brzdenie máme vyriešené, interiér je stále dostatočne veľký. Rázvor 3 006 mm je veľký na to, aby aj s batériami Li-ion umiestnenými v podvozku dokázala najnovšia generácia BMW M5 Touring priniesť objem batožinového priestoru 500 litrov v štandardnom stave a až 1 630 litrov po sklopení zadných sedadiel. Vnútri môžeme čakať nový volant so zrezaným spodkom a s podsvietenými tlačidlami M1 a M2 na červených plochách. Sedadlá sa prispôsobia športovému charakteru a predvedú nielen dynamické držanie tela, ale aj dostatočný komfort. O ten sa bude starať aj adaptívny podvozok a musí. Veď pneumatiky budú mať len veľmi nízky profil, pričom vpredu bude štandardne priemer disku 20 palcov a vzadu 21 palcov.

Od M5 Touring treba čakať dynamiku. Základom plug-in hybridného systému je benzínový motor V8 so 4 ventilmi na valec a s dvomi turbami celkovo. Má objem 4,4 litra a jeho výkon, samotného, je 430 kW (585 k). Krútiaci moment samotného spaľovacieho motora je zase až 750 Nm. K nemu sa pridáva elektrický motor s výkonom 145 kW (197 k) a krútiacim momentom 280 Nm. Krútiaci moment môže zvýšiť ešte prídavná prevodovka a dostáva sa tak až na 450 Nm. Toto sú už dostatočne zaujímavé čísla, ale ešte zaujímavejší je celkový výkon. Je 535 kW (727 k) a krútiaci moment je celkovo až 1000 Nm.

Hovorí sa, že BMW M5 Seadn je s novým ústrojenstvom pomalší, ale BMW M5 Touring, combi, má predchodcu vo forme atmosferického desaťvalca. Takže to sa veľmi porovnávať nedá. Na stovke je novinka za 3,6 sekundy, ale na dvojstovku trvá zrýchlenie z nuly 11,1 sekundy. Skúste si pozrieť aké údaje má pri zrýchlení na stovku vaše auto. Moje to zvláda na stovku o niečo rýchlejšie ako M5 Touring na dvojstovku.

BMW-M5-Touring-3a 

Celkom zaujímavé sú aj charakteristiky batérie. To, že je uložená v podvozku sme si už povedali. Má ale slušnú kapacitu 22,1 kWh celkovo a 18,6 kWh z toho viete využiť. Toto stačí na dojazd 61 až 67 km, podľa toho akú máte výbavu a aká je súčasná situácia. Ešte treba vedieť, že na rozdiel od niektorých Mercedesov má BMW M5 Touring možnosť nabíjania iba striedavým prúdom s výkonom až 11 kW. S výkonom maximálne 11 kW, nie povinne, samozrejme môžete nabíjať aj pomalšie. To znamená, že do plna sa batéria nabije za 2 hodiny a 15 minút. Ak by ste to chceli vedieť, tak maximálna rýchlosť jazdy na elektrickú energiu je 140 km/h, čo vlastne stačí na jazdu po diaľnici. Na spaľovací agregát zase dokážete ísť rýchlosťou až 250 km/h v štandardnom prevedení. Táto rýchlosť je obmedzená, ale ak chcete, tak si môžete vybaviť príplatok za M Driver’s Package, ktorý pridáva niekoľko detailov, ale hlavne posúva maximálnu rýchlosť na 305 km/h.

A prečo je M5 Touring aj napriek hmotnosti vynikajúcou správou? Jednoducho preto, že ju vôbec máme. Konkurenti ešte nie sú dostupní, alebo to zabalili kompletne. M5 Touring je zábleskom v svete, ktorý je zviazaný emisnými normami a bezemisnými zónami. Vôbec by ma neprekvapilo, keby sú nemecké mestá plné týchto vozidiel. Veď pri nich očakávame aj relatívne rozumnú cenu. Rozumná cena je to vzhľadom na výkon vozidla. Mala by sa dostať, tá základná, do 140 000 €. Majme však na pamäti, že napríklad M5 v klasickom štýle sedanu stojí u nás o 10 500 € menej ako v domácom Nemecku a pritom je rovnaký stupeň výbavy v oboch prípadoch.

Na jednu stranu viem, prečo sa vám nepáči hmotnosť BMW M5 a M5 Touring, ale na druhú stranu je práve toto jedna z mála možností ako sa dostať ku naozaj výkonnému autu v súčasnosti. Veď môžeme byť radi, že sa BMW snaží. A koľko by vážilo bez hybridu? Môj odhad je, že by sa dostalo približne na 2,1 t. Musíme brať do úvahy, že BMW M3 Touring s menším trojlitrom váži takmer 1900 kg.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW