To, že japonská automobilka Lexus vznikla ako luxusná odnož Toyoty je asi každému jasné. A každému musí byť jasné, že ponuku terénnejších vozidiel SUV začínal model RX, ktorý vlastne stál pri zrode kategórie. Aktuálne prichádza už jeho piata generácia, prinášajúca niekoľko technických zaujímavosti a nových pohonov.
Novinku automobilka postavila na globálnej platforme GA-K, pričom tá prvá časť znamená Global Architecture. Využitie tejto platformy pomohlo ku zníženiu hmotnosti modelu až o 90 kilogramov a zníženie prináša aj nižšie ťažisko. Použitie platformy takisto predurčilo dĺžku rázvoru, ktorý narástol o 60 milimetrov. Avšak to neznamená, že auto je o 6 centimetrov dlhšie. O čo narástol rázvor o to sa skrátil zadný previs. Takýto princíp by mal favorizovať priestor pre pasažierov a trochu by mal zmenšovať batožinový priestor. Avšak nie je to tak.
Priestor pre pasažierov je naozaj väčší, ale batožinový priestor rozhodne menší nie je. Automobilke sa podarilo znížiť nakladaciu hranu o 30 milimetrov a vďaka veku batožinového priestoru s iným tvarovaním je spodná dĺžka väčšia o 50 milimetrov ako má štvrtá generácia modelu. Ak by toto bolo málo, tak sa dá stále sklopiť zadný rad sedadiel delený v pomere 40:20:40. Interiér je však väčšmi zmenený v prednej časti, kde prichádza nová prístrojová doska, nie nepodobná tej v menšom modeli NX. Taktiež využíva sústavu displejov a príplatkový head-up displej. Displej pred vodičom odsunul ručičkové prístroje do minulosti a zároveň má priniesť aktuálne informácie v zrozumiteľnej forme. Stredný displej má uhlopriečku až 14,1 palca a horná línia nadväzuje na displej pred vodičom. Veľký stredový displej tak nie je vysunutý do priestoru a nezhoršuje výhľad von.
Nový informačno-zábavný systém sa ovláda výlučne dotykom a do minulosti prechádza aj dotykové pole na stredovom tuneli, ktoré mala štvrtá generácia. Interiér je tak vizuálne omnoho čistejší a jednoduchší ako bol doteraz. O tom, že Lexus RX ponúkne armádu asistentov netreba ani hovoriť. V ponuke predsa bude adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhu, varovanie pred kolíziou, monitorovanie cyklistov, motocyklistov a chodcov, vlastne má všetko, čo je aktuálne dostupné v ponuke automobilky. Musí, veď je to vlajková loď Lexusu medzi SUV. A aby bolo jasné, tak balansuje na hrane medzi segmentom D a E, pričom stále patrí skôr do Déčka.
Ponuka pohonných jednotiek bude začínať štvrtou generáciu hybridného pohonu, ktorý bude mať označenie RX350h. Bude mať 2,5-litrový benzínový štvorvalec, ktorý bude spojený s hybridným doplnkom a celkový výkon bude mať 180 kW (245 k). Krútiaci moment je pritom naozaj slušných 335 Nm. Na stovku sa dostane za 8 sekúnd a so spotrebou 6,2-6,7 litra benzínu na sto kilometrov môže konkurovať naftovým produktom tejto veľkosti od iných výrobcov. Hybridy štvrtej generácie od Toyoty sú už naozaj na slušnej úrovni. Naviac s hodnotou zrýchlenia môže kľudne tento základný model nahradiť predchádzajúcu generáciu RX, ale verziu RX450h so šesťvalcovým hybridom.
Ďalšou pohonnou jednotkou v ponuke bude plug-in hybrid s veľmi podobným základom, tiež s 2,5-litrovým štvorvalcom. Bude sa skrývať za označením RX450h+ a ponúkne výkon až 225 kW (306 k). Krútiaci moment sa dostane na naozaj slušných 572 Nm a na stovku sa auto zase dostane za 7 sekúnd. Motor bude stále spolupracovať s prevodovkou e-CVT, ale bude mať aj batériu s kapacitou 18,1 kWh. Na plné nabitie bude možné prejsť vzdialenosť 65 kilometrov.
Vrcholom ponuky bude úplne nový revolučný Hybrid s prepĺňaným motorom označený ako RX500h. Tento pohonný systém bude využívať 2,4-litrový štvorvalec s prepĺňaním, čo mu zabezpečuje celkový výkon 273 kW (371 k). Maximálny krútiaci moment bude 645 Nm. Vrcholná verzia RX500h zrýchli na stovku, aj vďaka použitiu novej 6-stupňovej automatickej prevodovky, za 5,9 sekundy. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu do 8,5 litra a o rozdelenie výkonu sa bude starať nový systém Direct4, ktorý je odvodený od toho v elektrickom modeli RZ450e. Použitie tohto systému je možné aj vďaka hybridnej technológií a zadnej náprave poháňanej výlučne elektromotorom s výkonom 80 kW (109 k).
Nová generácia teda prináša evolúciu tvarov zvonka, revolučný interiér s úplne iným ovládaním infotainmentu, ale tiež nové agregáty. Šesťvalec už v ponuke nebude. Výkonné štvorvalce sú však dôstojnou náhradou.