Pamätám si to ako dnes, v roku 1996, keď Renault ukázal nový model Mégane Scénic, nie, nemá to byť iba Scénic, spočiatku to bol iba prvok kompletnej ponuky modelu nižšej strednej triedy, bol svet v úžase. Veď toto auto získalo aj ocenenie Auto roka v roku 1997 a ukázalo nový smer zamerania a zmien na trhu. Vtedy si to odskákali modely kombi, ktoré sa ale našťastie ešte trochu držali, aj keď zubami-nechtami.
Ešte dlhšie na trhu sú trojičky MPV od Volkswagen Group, ktorých zástupcom je aj SEAT Alhambra. Dodnes zostala v ponuke importéra, avšak už si pomaličky vycúva. Výroba postupne prichádza ku svojmu koncu. A zostane bez nasledovníka. Prečo? Lebo trh už nechcem MPV, ale chce SUV, o ktorých má myľnú predstavu, že ponúkajú rovnakú variabilitou a rovnaké úžitkové vlastnosti ako práve MPV. Ale treba im nechať, že vyzerajú o niečo viac cool. Koniec Alhambry začal s koncom dvojlitrového naftového motora. Aktuálne je tento model dostupný, ako nový, už iba s 1,4-litrovým benzínovým štvorvalcom. Ten má výkon 110 kW (150 k) a vôbec nie je zlým pomocníkom pri transporte. Je spojený ešte so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je naozaj za tie roky dobre odhodená.
No a to, čo takéto auto dokáže s batožinovým priestorom a celkovou variabilitou je až dychberúce. Ako je možné, že v USA stále môže fungovať Chrysler Pacifica? Tam nie je trh deformovaný tlakom na štýlovosť a racionalizáciu. Áno, dnešné SUV sú možno o niečo univerzálnejšie, lebo majú zväčšenú svetlú výšku, ale svojho času, keď mala štvorkolku a dvojlitrovú naftu Alhambra, dokázala ťahať prívesy a svetlá výška bola dostatočná, aby sa dala využívať aj na nespevnených cesty na bezproblémovú jazdu.
Veď si zoberme len to, že v interiéri je 7, v podstate, plnohodnotných sedadiel. Stredný rad má 3 samostatné a vzadu sú dve samostatné sedadlá. Všetky je možné sklopiť do jednej roviny a vytvoriť tak naozaj obrovský priestor na prevoz čohokoľvek. Ďalšou pozitívnou stránkou sú bočné dvere. S veľkými SUVčkami, akým je napríklad aj SEAT Tarraco, ktorý by mal Alhambru čiastočne nahradiť, sa tak dobre nemanipuluje a deti ich dokážu otrieskať o vedľajšie autá, steny, stĺpiky, hocičo, čo je v ceste. Alhambra má posuvné dvere, ktoré sú bezpečnejšie pre zachovanie pekného laku okolitých vozidiel. A niektoré verzie ich majú dokonca elektricky ovládané. To predsavuje naozaj vysokú dávku komfortu pri nastupovaní. V takomto prípade sa dvere dajú otvoriť aj stlačením tlačidla na kľúči.
V kategórií MPV, ako vozidiel na prepravu pasažierov, či univerzálnej dopravy cez víkend môže za úpadok práve väčšia popularita športovo-úžitkových vozidiel. SUV idú ako tank a každý chce sedieť vyššie a mať ten falošný pocit väčšej bezpečnosti. Na reálne priestorové pomery už aktuálne hľadí málokto. A ten kto na ne hľadí, získava pocit, že už si nebude mať čo vybrať, že trh MPV zomrel. Stále však, našťastie, existuje trh s jazdenými autami a práve SEAT Alhambra z ostatných 5 rokov si môže povedať, že je spoľahlivé a nenáročné auto. Určite nepôsobí tak charizmatický ako práve vozidlá s terénnymi vlohami, ale svoju prácu ako rodinné vozidlo, či pracovné auto na plný úväzok zvládne úplne s prehľadom a potichučky bez nutnosti kričať to do sveta.
Sharan, ako sesterský, či skôr bratský model skončil už dávno. Espace už u nás nie je tiež. Peugeot a Citroën šli cestou na sypania dodávky vozidlom triedy MPV a aj tu je zádrhel po forme výlučne elektrického pohonu. Tieto autá vie naozaj nahradiť asi iba trieda SUV. Ak by ste však ale chceli priestor podobný tomu, čo je v Alhambre, musíte siahnuť aspoň po BMW X7. Onedlho bude jediná cesta ako sa dostať k reálnemu a poctivému MPV dovoz z Ameriky. Chrysler Pacifica bude fungovať ešte zopár rokov a rovnako tak Honda Odyssey, či Toyota Sienna. Tie sú však oproti Alhambre naozajstnými mastodontami. A aby som teda zodpovedal otázku prečo sa svet zbavuje MPV, tak je to kvôli iným preferenciám trhu.
Na trhu jazdených vozidiel postupne získa aj Alhambra lepšie postavenie a ceny budú klesať pomalšie, lebo zostane hodnotným a žiadaným vozidlom. Každému je jasné, že viac variability a kombinácie komfortu a úžitku neponúkne ani nový Volkswagen Caddy, či iné, z úžitkových verzii, odvodené autíčka.
Tie majú tiež svoje plusy, ale aj mínusy a vlastne Alhambra mohla zostať v ponuke ešte dlhšie. Spoľahlivosť a trvácnosť by bola. Na jej ďalšie zotrvanie v ponuke by stačilo upraviť prednú časť s novými adaptívnymi LED svetlami, prípadne siahnuť po iných zadných svetlách a hlavne použiť prístrojovú dosku s novým informačno-zábavným systémom. Takýto prístup by stačil o vozidlo by bol určite ešte stále záujem. Ale smrti modelu pomohla aj nepriaznivá situácia na trhu surovín a komponentov. Ak teda chcete jedno z posledných reálnych európskych MPV, tak sa poponáhľajte, čas na kúpu nového sa kráti. Na trhu jazdených vozidiel však toto spoľahlivé rodinné auto bude figurovať aj naďalej. A popularitu rozhodne nestratí. Veď priestor v interiéri sa nezmenšuje a variabilita nedegraduje.