Niekdajšie najpredávanejšie auto na svete, Tesla Model Y, má facelift

Pozrime sa na veci priamo. Majiteľ automobilky Tesla sa občas správa ako ten zloduch, ktorý sa snaží dostať Jamesa Bonda do úzkych. Ale treba mu dať uznanie za to, že elektromobilitu, v podstate, rozšíril modelom Tesla Model S. Odvtedy má automobilka už 5 reálnych modelov a najpredávanejší zo všetkých je Tesla Model Y, ktorý si v roku 2023 pripísal celosvetové vavríny v objeme predajov. Lenže auto bolo od roku 2019 so súčasným tvarom, pričom spočiatku haprovala výroba a práve rok 2023 bol tým, kedy sa podarilo splniť najviac otvorených objednávok v histórii, aj z predchádzajúcich rokov.

Automobilka Tesla si teda, pre modelový rok 2025, prichystala osvieženie svojho bestselleru. Ale prichádza celkom zaujímavo. Prichádza najskôr pre čínsky trh, ktorý je veľmi dôležitý. Veď kúpyschopnosť stále stúpa a občania majú početnú prevahu v globálnom meradle. Čo to môže znamenať? Jednoducho to, že Tesla môže pripraviť modernizáciu najskôr pred túto najľudnatejšiu krajinu. A výroba pre tamojší trh bude v gigafactory v Šanghaji. Hovorí sa, že vozidlá určené do Európy by už mali vychádzať jedine z gigafactory v Berlíne, čo by bolo celkom logické z pohľadu logistiky.

Čínski zákazníci už dokonca vedia aj to ako budú nové Tesly Model Y fungovať z pohľadu pohonu. Zatiaľ bude základom prevedenie s pohonom zadnej nápravy, ktoré zrýchli na stovku za 5,9 sekundy a podľa čínskej, veľmi optimistickej normy CLTC, dokáže prejsť na nabitie až 590 km. Čínske normy sú o niečo benevolentnejšie ako tie európske. Long Range s pohonom zadnej nápravy sa na stovku dostane za 4,3 sekundy a podľa rovnakých noriem má mať dojazd až 715 km. Dôležité je ale vedieť aj to, že je rozdielom bude aj nabíjanie batérií s technológiou LFP. Aj keď samotný kapacitný údaj známy nie je, nabíjanie bude rôzne pre rôzne verzie. Základná zadokolka bude mať nabíjanie výkonom až 170 kW a model Long Range sa dostane až dá 250 kW. To sú slušné údaje a uvidíme aké údaje prinesie verzia určená na náš trh. Aj v Číne je zatiaľ jasné, že Performance príde o niečo neskôr.

Tesla-Model-Y-Juniper-05 

V Číne je ale jasné aj to koľko základná verzia bude stáť. Hovorí sa zatiaľ o sume 263 500 čínskych Juanov. V prepočte je to do 35 000 €. Hovorí sa, že nárast cien by mal byť okolo 5 % od predchádzajúceho prevedenia. No a teraz sa pozrime na tie zmeny, ktoré sú celkom výrazné. Nie je to len o zmenách na papieri a zmenách v ponímaní výkonov.

Ešte skôr ako všetko ostatné padne do očí každému predná časť. Tá je podobná Hyundaiu Kona predchádzajúce generácie v elektrickom prevedení. Alebo aj tomu novému. Obidva idú na svetelné hry tak isto. A teraz na to ide rovnako aj Tesla Model Y. Síce by sa dalo povedať, že automobilka ukázala inšpiráciu a modelom Cybertruck, o čom hovorí práve svetelný pás pod kapotou. Nad týmto svetelným pásom je obligátne T, ktoré je segmentom z elektrického motora a je znakom automobilky. Pod pásom je zase plochá maska, ktorá prechádza do otvoru na prívod vzduchu v spodnej časti nárazníka, ale je zároveň aj domovom pre druhú časť svetiel. Pre svetlá stretávacie a diaľkové pokračujúce do tvaru C v nárazníku. Nech sú tieto zmeny akokoľvek zvláštne, zväčšujú auto. Práve zmeny nárazníkov sa podpísali pod zväčšenie celkovej dĺžky zo 4 751 na 4 797 mm. Šírka pritom zostáva pôvodný 1 921 mm a výška 1 624 mm.

Tesla-Model-Y-Juniper-04 

Ďalším bodom do skladačky je pohľad zboku. Tu sa zmenili maximálne tvary zliatinových diskov. Kľučky ostávajú, všetko ostáva vlastne na svojom mieste, ak zabudneme na tie predné časti zasahujúce až do boku. Zboku sa dokonca nezmenili ani zadné svetlá. Sú rovnaké, až kým sa nedostanete trochu z uhla. Vtedy zistíte, že svetlá sú vlastne rovnaké len na blatníku a už na veku batožinového priestoru sú úplne iné. Sú totiž prepojené svetelným pásom, ktorý vyzerá celkom zvláštne. Ale prišiel som na to prečo vyzerá zvláštne. Je divný kvôli faktu, že prepojenie si vyžiadalo iný tvar spodnej časti veka batožinového priestoru a odstránenie evidenčného čísla. Evidenčné číslo má svoje miesto v spodnom difúzore, kde pôsobí trochu nemiestne. To by asi zvonka stačilo, ešte si môžeme povedať, že do vzorkovníka pribudlo ku čierne, sivej, striebornej a červenej nové farebné prevedenie. Je ním modrá metalíza Glacier Blue, ktorá funguje hlavne so striebornými zliatinovými diskami.

Interiér ostáva takmer rovnaký, ak sa nepozriete na detaily. Zmenila sa totiž kompletne stredová konzola, ale na prístrojovej doske budete mať úplne iné čalúnenie ako ste mali doteraz. Tieto zmeny sú síce nepatrné, ale výraznejšie sa mení aj displej. Disponuje uhlopriečkou 15,4 palca ako predtým, ale systém by mal byť vylepšený a novší.

Nebude to však jediný rozdiel v interiéri. Ak by ste hľadali head-up displej, tak to bude trochu problém, druhý displej sa totiž nachádza v zadnej časti pre zadných pasažierov a má uhlopriečku 8 palcov. Rozhodne nie málo. Displejom si dokážu zadní pasažieri korigovať nastavenie informačno-zábavného systému, toho, čo môžu, alebo dokonca môžu na tomto displej hrať aj niektoré zaujímavé hry, nakoľko má Tesla Model Y stále ten zaujímavý a výkonný procesor, na ktorom dokážu spustiť aj náročnejšie aplikácie.

Tesla-Model-Y-Juniper-09 

Hodnotenie toho, či sa automobilke Tesla úprava Model Y podarila nechám úplne na vás. Podľa mňa je auto minimálne kontroverzné a zvláštne, lebo má niektoré črty, ktoré vyzerajú ako Citroën C4 Cactus, alebo práve Hyundai Kona. Tesla ale hovorí inou rečou a oznámila, že toto majú byť pripomienky veľmi dobre spravenej modernizácie Tesla Model 3. Ak by ste hľadali ďalšie detaily v budúcnosti, tak hľadajte Tesla Model Y Juniper, aké má toto vozidlo kódové označenie. Predpokladám, že u nás sa veľmi pohonná sústava meniť nebude, alebo skôr bude prevzatá z Model 3. To by znamenalo batérie s reálne veľkou kapacitou a s možnosťou prejsť až 690 km, odhadom, podľa toho, čo má prevedenie s nízkou karosériou.

Nech sa deje, čo sa deje, jedno ostáva stále rovnaké. Tesla Model Y bude stále dostupným autom, ktoré si dokážete kúpiť. Len si dávajte pozor v konfigurátore, kde je uvedená vlastne cena bez DPH. Čiže ak vidíte v konfigurátore, že toto auto stojí 35 000 €, tak k nemu budete musieť pripočítať ešte 23 % DPH, ak ste v pozícii kupovania ako súkromný zákazník.

Aktuálna ponuka vozidiel Tesla