Toyota nedávno predstavila model LBX aj na Slovensku a to, čo prišlo na tokijskom autosalóne asi čakal málokto. Objavila sa na ňom totiž verzia Lexus LBX Morizo RR. Zaujímavé označenie akoby nadväzovalo na podobné označenie GR Corolly, ale v crossoverovom balení. Je to auto, ktoré je svojím vlastným spôsobom úplne šialené a extrémne. Prečo?
Začnime tými základmi, Lexus LBX je postavený na najnovšej generácie platformy TNGA. To znamená, že má podobné komponenty nielen ako Yaris Cross, ale aj ako Yaris. A asi viete kam táto poučka smeruje. Smeruje ku faktu, že Lexus LBX Morizo RR je koncept využívajúci na svoj pohon sústavu pochádzajúcu s GR Yarisu.
Pod kapotou je teda 1,6-litrový motor G16E-GTS, ktorý má stále 3 valce a stále dokáže ponúknuť extrémne výkonný aj vďaka prepĺňaniu a hlavne vďaka pevným základom.
Automobilka dokonca využila aj rovnaký systém pohonu, takže v LBX Morizo RR môžete nájsť rovnaké Torsen diferenciály ako má GR Yaris po modernizácii. Áno, do tohto konceptu sa dostala modernizovaná verzia pohonnej sústavy, ktorá predvádza aj jemne poladený motor. Ten má výkon až 206 kW (280 k) a krútiaci moment 290 Nm, podľa predbežných správ. Výkony sa ešte môžu do sériovej produkcie trošku zmeniť, ale nie o veľa. O konkrétnych dynamických parametroch tu asi hovoriť netreba, veď Lexus LBX Morizo RR je stále výhradne konceptom. Môžeme ale hovoriť o tom, že z modernizovanej verzie GR Yarisu si vzal aj prevodovku. V Lexuse by ste asi márne hľadali manuál, využíva totiž 8-stupňový automat od firmy ZF s označením 8HP. To znamená aj príjemné radenie, ale zároveň extrémne rýchlosti v akčnom nastavení.
Lexus LBX Morizo RR sa od štandardného modelu odlíši rozšírenou karosériou schovávajúcou širšie nápravy. Obúva 19-palcové zliatinové disky do pneumatík s rozmerom 235/45 R19 a na všetkých 4 kolesách prináša kotúčové brzdy.
Podvozok sa tiež trošku zmenil, je teraz omnoho pevnejší a tuhší a zároveň je o pár milimetrov bližšie k zemi. Predná náprava je v znamení zavesenia MacPherson a zadná využíva, kvôli poháňanej náprave a aj kvôli jazde samotnej, dvojité lichobežníky. Táto špecialita, jediný kus, je lakovaný lesklou sivou metalízou, ktorá ale prináša žlté detaily, znova ako poctu riaditeľovi Akiovi Toyodovi.
Toyota ešte nepovedala či vôbec bude sériová produkcia a LBX Morizo RR je zatiaľ číro vo forme konceptu. Svoje miesto na trhu by si ale určite obhájil, veď existuje dopyt dokonca aj po modeli Volkswagen T-Roc R a po nejakých ďalších malých dynamických crossoveroch. Teraz vážne, viete si predstaviť malý luxusne zameraný crossover z prémiovej sekcie trhu, ktorý má možnosť prepínania jednotlivých diferenciálov a ich fungovania v prospech zadnej nápravy, alebo do režimu súťaží hodných nielen dedinských šprintov, ale aj rally? To je čisté bláznovstvo a zároveň jasná správa, že stále existuje automobilka, ktorá dokáže vytvoriť nielen štandardný elektrický spotrebič.
Druhou vecou by ale bola cena. Ak by sa toto auto aj vyrábalo v malej sérii, tak by to bol rovnaký pacient ako kedysi Nissan Juke s motorom z Nissanu GT-R. Vlastne nie úplne, ale aj tak predpokladám, že by toto auto určite nebolo pod nejakých 70 000 €.