Načo sú výkonné elektrické autá? Mali sme Enyaq RS, ktorý ešte príde s modernizáciou, teraz Škoda predstavila Škoda Elroq RS. Ukáže sa na Milánskom dizajnovom týždni, ale už teraz je jasné, že bude vlastne ozdobou celého modelového radu a bude tvoriť lepší imidž modelu. Veď inak by ste si určite vybrali prevedenie s najdlhším dojazdom, nie s najvyšším výkonom.
Tak ako je to všade pri elektromobiloch, maximálny výkon je dostupný v určitom intervale nabitia, pri určitej teplote a po dobu približne 10 sekúnd. Vlastne viac ani nepotrebujete, akurát to nabitie vám môže spraviť škrt cez rozpočet. Ale to je druhá vec. Prvá hovorí o tom, že platforma MEB, na ktorej je aj Elroq RS postavený, prináša výrazné možnosti použitia rôznych elektromotorov.
Kým doteraz najvýkonnejší Ekroq mal výkon 210 kW (286 k) a pohonom zadných kolies, toto prevedenie sa dostáva na 250 kW (340 k) a krútiaci moment je až na úrovni 565 Nm, ktoré vychádzajú z možností zadného elektromotora. Tu sa žiadne prekvapenia nekonajú. Žiadne počítanie kombinovaného krútiaceho momentu nehrozí. Ale je jasné, že má vozidlo dva elektrické motory, jeden vpredu a jeden vzadu. Pritom ten predný je vlastne doplnok a primárne sa auto správa ako zadokolka. Aby sme mali informácie kompletné, kým zadný motor má spomenutých 210 kW (286 k) a 565 Nm, ten predný dosahuje 80 kW (109 k) a krútiaci moment má 134 Nm. Aj preto sa nejakým mamutím podielom nedostáva do celkových čísel.
Aj tak stačí toto všetko a pohon všetkých štyroch kolies na zrýchlenie na stovku za 5,4 sekundy. Kým bežné maximálne rýchlosti elektrických Škodoviek donedávna dosahovali iba na hodnotu 160 km/h, Enyaq RS má túto hranicu posunutú na 180 km/h. Maximálka je limitovaná a konkrétne z dôvodu, že nemá prevodovku a má len jeden stály prevod vpred. Potom by to už mal elektromotor ťažšie.
Akurát pri Škode Elroq RS je dôležitá ešte jedna zásadná veličina. Z ponúkaných batérií, s ktorými je kompatibilná platforma, prináša to najlepšie. Je to batéria s kapacitou 84 kWh celkovo, z čoho sa dá využiť až 79 kWh. Je to dostatok na prejdenie až 550 km na jedno nabitie. Údaj vychádza z testovaní v režime WLTP a v kombinovanom cykle. Znamená to, že nad 400 km sa musíte dostať aj v zime, ak vozidlo vybavíte príplatkovým tepelným čerpadlom. To naozaj v sérii nie je ani pre takto dobre vybavenú vrcholnú verziu s označením RS. Bežný príplatok za tepelné čerpadlo je pre štandardnejšie prevedenia celkom rozumných 1 235 eur. V zime dokáže ušetriť až 5 kWh na sto kilometrov a v lete tiež lepšie zvláda termálny manažment interiéru.
A čím sa Škoda Elroq RS odlíši od svojich menej výkonných a výstredných bratov? Jedna vec je možnosť použitia farby Mamba Green, ktorá je špecifická pre elektrické modely RS. Druhá časť hovorí o úplne inom nárazníku s výraznejšími tvarmi. Škoda Elroq RS získa aj čierne detaily. Vpredu je ním napríklad lem masky dodávajúcej identitu, ale aj samotný nápis Škoda na prednej kapote. Nielen štandardný Elroq, ale aj Elroq RS už prechádza na písané označenie, dáva zabudnúť na klasické logo. To sa stále bude objavovať, ale zvonka bude iba na diskoch kolies.
Vpredu budú naviac aj maticové LED svetlá a téma RS bude pokračovať na bokoch logom v oblasti predných blatníkov. Bude tam tradičné označenie RS doplnené o malé v znamenajúce victory, či skôr víťazstvo. Práve táto víťazná časť bude tiež predvádzať zvýrazňovačovú zelenú farbu. Zadná časť ukáže nový a výrazne upravený nárazník a výrazný odtrhový prvok nad oknom. Spojler je vlastne predĺženie strechy. Aj vzadu vidno čierne detaily, ktoré sú aj pri pohľade na lemovanie okien. Čierne budú aj kryty spätných zrkadiel, bez ohľadu na vonkajšiu farbu.
Štandardná výbava modelu Elroq RS prinesie disky s priemerom 20 palcov, ale v príplatkovej výbave budú aj kolesá s priemerom disku 21 palcov a s aerodynamickými krytmi. Na kryty si spravte názor sami, asi pomáhajú celkovému dojazdu, ale dizajnovo nemusia sadnúť každému. Podvozok bude štandardne adaptívny DCC.
Interiér najvýkonnejšieho modelu ponúkne stále batožinový priestor s objemom 470 litrov v základnom usporiadaní. Po sklopení zadných sedadiel to bude až 1 520 litrov, čo je celkom obstojný výsledok. Hlavne na auto s dĺžkou 4 488 milimetrov.
Interiér sa ale tiež odlíši od štandardných prevedení modelu Elroq. Elroq RS využije naplno možnosti látky Suedia, ktorá svojím vlastným spôsobom dokáže poskytnúť podobné možnosti ako alcantara. Táto látka bude nielen na sedadlách s integrovanými opierkami hlavy a s výraznejším bočným vedením, ale dostane sa aj na obklady dverí a na prístrojovú dosku. Tam, kde nebude obklad z alcantary, teda pardón, z látky Suedia, bude obklad z falošného karbónu. Takže tu máme alternatívnu alcantaru, ale aj alternatívny karbón. Aspoň to nebude stáť ako zlato.
V štandardnej výbave modelu Elroq RS bude aj 13-palcový dotykový displej v strede s najnovším systémom MIB4 schopným spustiť sekvenciu vyhrievania batérie pre rýchlejšie nabíjanie. Nabíjanie bude možné výkonom až 185 kW, ale musíte mať dobre pripravenú batériu. Aj samotné vyhriatie batérie niečo trvá. Elroq RS by mal byť z 10 na 80 % za 26 minút a ak budete nabíjať striedavým prúdom výkonom 11 kW, tak sa z nuly na 100 percent dostanete za 8 hodín.
Ale keď už som bol pri displejoch, tak sa tam vrátim. Pred vodičom je jeden menší, ale o to dôležitejšie je mať head-up displej s možnosťami rozšírenej reality. O cenách sa zatiaľ ešte veľa nevie, ale z najbližších konkurentov už je v ponuke napríklad podobne veľký Ford Explorer s pohonom všetkých 4 kolies a s cenovkov okolo 48 490 eur. Toľko, teoreticky, by mohol stáť aj Elroq RS.
Aj tu platí zásadné pravidlo, ak chcete podobným altom jazdiť aj v zime, tak si určite zvoľte príplatok za tepelné čerpadlo. Bez neho sa v zime dojazd drasticky zníži a nebude to len z tých 550 na 450 km. Po diaľniciach v zime môžete spraviť kľudne aj priemer nad 20 kWh na 100 km, čo znamená dojazd 350 km.
Je zaujímavé sledovať ako sa platforma MEB vyvíja. Najmenším zástupcom postaveným na tomto usporiadaní, s pohonom zadnej nápravy, je napríklad Volkswagen ID.3 a Cupra Born. Najväčším bude zase Volkswagen ID.Buzz s predĺženou karosériou. A k čomu sú tie výkonné verzie? Má ich Volkswagen ako GTX a Cupra ako VZ, Škoda už tradične požíva označenie RS. Sú pre lepší imidž týchto modelov. Nie je za tým žiadna výrazná veda, hlavne je to marketingová záležitosť.