Americká automobilka Jeep vyrába svoj model Avenger v poľskom meste Tychy. Nie je to teda úplne americké vozidlo a rozhodne mu, aj oproti klasickým Jeepom, doteraz niečo chýbalo. Tým niečím je pohon všetkých 4 kolies. Do ponuky sa dostane až teraz niekedy, alebo v najbližších mesiacoch. Bude to konečne Avenger s pohonom všetkých 4 kolies, aj keď pri ňom treba mať na pamäti, že to nebude úplne optimálna terénna zbraň. Označenie Avenger 4xe už naznačuje, že sa nejakým spôsobom zapája elektrická energia.
Do terénu však bude viac určený aj podvozok, nie iba pohon všetkých kolies. S prestavbou na pohon všetkých 4 kolies sa podarilo zvýšiť svetlú výšku o celý centimeter. Ak si myslíte, že to je málo, tak máte vlastne pravdu, rozhodne to nie je veľa. Ale aj tak je 21 cm viac a 4xe dorovnáva svetlou výškou Daciu Duster.
So zvýšenou svetlou výšku je však spojený aj ďalší prírastok. Zvýšili sa nájazdové uhly. Predný sa dostal na 22°, prejazdový je 21° a odjazdový až 35°. Takže sa nemusíte ľakať pri prejazde terénnych nerovností ku horskej chate, prípadne môžete prejsť kľudne aj cez potôčik s hĺbkou 40 cm. Toľko je totiž maximálna hladina brodenia tohto auta.
O teréne určite hovorí aj vizuálna úprava 4xe pre Avenger. Pozostáva z trochu zmeneného predného nárazníka a zjavne masívnejších lemov okolo karosérie. Automobilke sa podarilo vtisnúť malému autu ešte dobrodružnejší charakter. A dobrodružstvo pokračuje s Avengerom 4xe aj v interiéri. Nové poťahy sú postavené z vode odolných materiálov, ktoré dokážu priniesť do údržby určité zľahčenie. Dajú sa totiž aj veľmi ľahko umývať.
To najdôležitejšie je ale pohon. Jeep Avenger 4xe je postavený okolo 1,2-litrového hybridu s výkonom 100 kW (136 k) celkovo. Až 21 kW (28 k) má elektrický motor umiestnený v automatickej šesťstupňovej prevodovke s dvomi spojkami a ďalších 21 kW (28 k) prichádza vo forme druhého elektrického motora na zadnej náprave. Celá zadná náprava je zmenená, je s viacprvkovým zavesením. To znamená aj lepšie jazdné vlastnosti na normálnej ceste.
Jeep Avenger 4xe dokáže dosiahnuť stovku za 9,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 194 km/h. Ale tým, že zadné kolesá poháňa iba elektrický motor je auto od 90 km/h výlučne s pohonom prednej nápravy. Medzi 90 a 30 km/h je automatické pripájanie elektrického motora na zadnej náprave no a v rýchlosti až do 30 km dokáže najmenší Jeep s pohonom všetkých 4 kolies rozdeľovať krútiaci moment 50:50.
Vodič si okrem štandardného režimu môže vybrať aj rôzne prispôsobené režimy pre určité situácie. Takým je napríklad režim pre sneh, ale aj režim pre piesok, či blato. Výrobca nezabudol ani na športový režim, v ktorom si posádka užije nakopnutie pri zrýchlení vďaka elektrickým motorom.
Nové prevedenie bude v ponuke už v priebehu tohto roka a prinesie to, čo autu chýbalo. Veď toto je Auto roka 2023, ktoré by malo byť komplexné a všestranné. Určite aj bude, veď má na to všetky predpoklady. Takže môžete zvoliť aktuálne elektrickú verziu, ale klasickú spaľovaciu a máte na výber aj verziu 4xe. Čiže s pohonom všetkých 4 kolies. Jeep ešte zatiaľ ceny nestanovil, ale budú sa odvíjať od toho, koľko stojí základný hybrid s pohonom prednej nápravy. To je zatiaľ 19 990 eur. Príplatok by mohol byť v sume medzi 2 a 3-tisíc eurami.
Ginger bude v tejto veľkosti s pohonom všetkých 4 kolies takmer unikátom. Vlastne jediný, kto by mohol byť ako Konkurent v tejto veľkostnej kategórií je Suzuki Vitara a nová Dacia Duster. Obidve auta sú však zamerané trochu na iný štýl. Ginger bude stále skôr imidž robím doplnkom, ktorý dokáže priniesť zaujímavé prevedenie a možnosti individualizácie. Pritom bude relatívne lokálnym produktom, ktorý sa v poľskej fabrike bude vyrábať po pri ďalších modeloch koncernu ste Lantis. A z toho vyplýva jediná vec. Tento pohon všetkých 4 kolies bude možné osadiť do viacerých vozidiel a už teraz je jasné akým spôsobom sa bude pripájať Elektrický motor do out v budúcnosti. Aspoň z tých z Poľska. Z mesta Tychy.