Ten ružový koncept Jaguaru ste už všetci určite videli. Jaguar siahol do príručiek marketingu a predaja a povedal si, že chce úplne novú klientelu a úplne nové portfólio. Preto všetky súčasné modely končia a nahradia ich elektrické vozidlá. Je to celkom zaujímavý ťah pri vedomí toho, že elektromobilita začína akosi na všetkých trhoch pokrivkávať. Áno, vo Švajčiarsku je stále najpredávanejšie auto Tesla Model Y, ale jej predaje už nie sú také závratné ako boli doteraz.
Jaguar ešte donedávna vyrábal autá sa masívnymi motormi V8, ktoré mali aj brutálne výkony. Úpravca Arden, ktorý je pre automobilku tradičný a jeho história siaha až do sedemdesiatych rokov, je zodpovedný za úpravu AJ23 RS, ktorú postavil na vozidle Jaguar F-Type s najvyšším výkonom s označením P575. Je to auto, ktoré už samo o sebe dáva poznať, že má výkon a že dokáže priam čary na ceste, najmä keď má pohon iba zadnej nápravy a osemstupňovú automatickú prevodovku.
Arden vzal teda to najlepšie, čo prevedenie F-Type ponúkalo v štandardnom režime. Nehovorím teraz o limitovaných sériách, ktoré mali iné parametre, toto je bežné auto, ktoré nemusí byť bežné práve vďaka zásahu tuningovej firmy z Nemecka.
Úpravca Arden začínal v roku 1972 a má v svojom znaku hrad a, samozrejme, šelmu. Okrem automobilky Jaguar sa zameriava aj na Range Rover, Bentley a Mini. Preto má plné kompetencie na úpravu akéhokoľvek automobilu týchto značiek. Najnovším prírastkom, zrejme na dlhú dobu posledným, ktorý ponesie logo Jaguar, v pôvodnom stave, je práve tento F-Type premenovaný na Arden AJ23 RS.
Arden predviedol svoju mágiu a tou najzásadnejšou bude asi úprava výkonu. Z pôvodných 423 kW (575 k) a krútiaceho momentu 700 Nm sa po úprave dostáva Arden AJ23 RS na celkom zaujímavých 468 kW (635 k) a 760 Nm. Toto je prevedenie, ktoré je určené na bežné jazdenie. Ak by ste povedali, že chcete jazdiť iba po okruhu, tak sa vie výkon dostať až na 517 kW (703 k) a krútiaci moment sa posunie až na 873 Nm. V reči výkonu to znamená, že toto vozidlo má o 3 konské sily viac ako malo prvé Lamborghini Aventador z motora V12. Ako sa to Ardenu podarilo? Jednoducho, prepracovaním kompresora a zmenou programu riadiacej jednotky. Arden AJ23 RS je teda výkonnejší, ale sekundujú mu aj ostatné časti vozidla.
Zmien sa dočkal aj podvozok, ktorý nesie značku KW a je plne nastaviteľný, pričom má kratšie pružiny. Kratšie pružiny sú výhodou z pohľadu nižšieho ťažiska, ale nevýhodou z pohľadu prechodu cez nerovnosti. Aj keď Arden stále tvrdí, že AJ23 RS je vhodný na akýkoľvek cestný úsek a aj na okruhy, dá sa s tým trochu nesúhlasiť. Asi ešte nešli po cestách okolo Lovinobane. O zastavenie sa bude starať úplne nová sústava oceľových bŕzd. Ak sa pýtate, že prečo nie sú brzdy keramické, tak to má jednoduchý dôvod. Toto auto má byť, aj napriek svojej pôvodnej cene, stále relatívne prístupné. To znamená, že oceľové brzdové kotúče sú lacnejšie a budú lacnejšie aj do budúcna na potenciálne výmeny.
Úpravca Arden sa ale venoval aj exteriéru Jaguaru F-Type. Zmenil zopár detailov a auto vyzerá ešte agresívnejšie ako v štandardnom stave. Dlhá kapota ostáva, ale karbónový balík doplnkov vidno na nárazníku v prednej časti, na ktorú pribudli nové súčiastky. Vidno nielen spodný spojler, ale aj mriežku s jemnými zmenami. Výraznou zmenou zboku môže byť použitie nových prahov a vzadu celú spodnú časť dopĺňa masívny difúzor. Auto stojí na diskoch s priemerom 21 palcov, ktoré mali by mali byť naozaj ľahké a mali by zmenšovať rotujúcu hmotu. Tento transformačný celok zvonka doplnenie len čierna farba so žltými detailami, ale aj nastaviteľné krídlo v zadnej časti. To je tou pomyselnou čerešničkou na torte, ktorá toto prevedenie odlíši od ostatných.
Niečo sa samozrejme udialo aj v interiéri, ale nebolo toho veľa. Jedinou zásadnou zmenou je iný volant a použitie nových hliníkových pedálov reflektujúcich vonkajší potenciál auta a zvýšené výkonové charakteristiky. Čo je ale dôležitejšie, toto samozrejme nie je finálne rozhodnutie. Finálne rozhodnutie príde v momente, kedy sa pozriete na auto v konfigurátore alebo u úpravcu priamo a dáte si spraviť špeciálne čalúnenie, prípadne môžete stiahnuť aj po karbónových lištách na prístrojovej doske a dverových výplniach.
Cenu je ťažké odhadovať, ale základ je, že musíte mať samotný Jaguar F-Type P575, aby ste ho vedeli dať upraviť. Už toto je suma nezriedka presahujúca 100 000 €. Čiže teória je taká, že ak chcete takéto auto s výkonom 468 kW (635 k) na jazdu po cestách, alebo 518 kW (703 k) na jazdu po okruhu, tak musíte siahnuť približne po sume 130 až 150 000 €, podľa toho koľko úprav budete požadovať.
Aktuálne sa môžeme len domnievať, čo automobilka prinesie do budúcnosti. Niečo síce naznačuje samotný koncept, ale tie sa do sériovej produkcie až tak často, v pôvodnom stave, nedostanú. Áno, reálne auto bude ovplyvnené základným líniami, ale môže vyzerať úplne inak ako ten ružový a modrý koncept.