Volkswagen Golf je častým zjavom na cestách a nie je to prekvapenie. Veď len minulý rok sa v samotnom Nemecku podarilo predať 82 000 kusov a celkový počet rozhodne presiahol štvrť milióna predaných vozidiel v Európe. Takže reálne vzaté, je to jeden z najdôležitejších modelov nielen v ponuke Volkswagenu, ale aj na samotnom európskom trhu a preto si Volkswagen nemôže dovoliť žiadne zásadné výstrelky a kroky nesprávnou cestou. No a zdá sa, že to vychádza.
Volkswagen predstavil modernizovanú verziu svojho modelu Golf, ktorý sa určite bude označovať ako generácia 8,5. Súčasná generácia s modernizovaným štýlom predvádza v prvom rade úplne nanovo tvarované predné svetlomety s LED svietením. V prípade príplatkových svetiel IQ.Light pribudne aj klasický spájací svetelný prvok medzi jednotlivými stranami, ktorý bude preťatý len znakom automobilky. A tu prichádza najväčší šok, aj ten bude môcť, na niektorých trhoch, svietiť.
Prednú časť ešte ozvláštňuje inovovaný nárazník, ktorý bude mať rôzne prevedenia v závislosti od zvolenej výbavy. Inak bude vyzerať úplne základná verzia, inak luxusnejšie vybavené kusy a možnosti a inak výbava R-line. Ak budeme pokračovať dozadu, tak určite nájdeme niekoľko nových druhov zliatinových diskov. Je ich konkrétne 5 a majú rozmery od 16 do 19 palcov, plus do ponuky pribudnú 4 nové odtiene farby. Budú to dve modré, jedna čierna a jedna strieborná.
Zadná časť obľúbeného modelu znova predvedie inovované línie nárazníka, ale aj vylepšené svetlá. V prípade príplatku za IQ.Light budú vybavené 3D LED segmentami. Podobne ako pri Audi si budete môcť nastaviť niektorý z 3 scenárov svietenia. Je to síce malá zmena, ale faceliftom sa posúva trochu ďalej celý tvar vozidla.
Veľkou zmenou ale prejde interiér. V základnej výbave bude displej s uhlopriečkou 10,4 palca, pričom v lepšie vybavených kúskoch bude v strede displej s uhlopriečkou 12,9 palca. Tradičný prístrojový štít s digitálnym prevedením dostane úplne nové možnosti a vizuály a Volkswagen nezabudol ani na zmenu čalúnenia. Ešte väčší šok ale nastane pri pohľade na volant. Kým doteraz bolo nejasné, či má verzia dotykové, alebo tlačidlové prevedenie, odteraz bude výhradne tlačidlové, lebo si to vyžiadal trh a zákazníci. Ďalšie zaujímavosťou je, že toľko kritizovaná lišta pod displejom bez podsvietenia to podsvietenie nakoniec dostala. Síce malé zmeny, ale o to zaujímavejšie. Premietnu sa ale nielen do hatchbacku, ale aj do praktickejšieho combi.
Ak tlačidlá na volante spôsobili mierny šok, ešte väčší bude pri pohľade na ponuku pohonných jednotiek. Okrem toho, že z ponuky vypadla alternatíva Alltrack pre combi so zvýšeným podvozkom a terénnou vizážou, celkovo z ponuky vypadne aj litrový trojvalec. Golf tak bude mieriť vyššie a na prémiovejšie orientovaných zákazníkov, čo môže spôsobiť šarapatu v prípade bojov s Audi A3. Tak, či onak, základná pohonná jednotka Volkswagenu Golf bude mať 4 valce a objem 1,5 litra. Motor TSI ponúkne výkon 85 kW (115 k) a bude spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Rovnaká prevodovka a rovnaké parametre budú aj v prípade verzie s výkonom 110 kW (150 k), ale dostupná bude aj mild hybridná možnosť znova s výkonom 110 kW (150 k), ale výlučne s automatickou sedemstupňovou prevodovkou.
A tu prichádza ďalšie prekvapenie, Volkswagen pridá medzistupeň reprezentujúci bod medzi klasickými Golfami a Golfom GTI. Bude ním dvojliter TSI s výkonom 150 kW (204 k). Štandardom preň bude automatická prevodovka so 7 prevodovými stupňami a dvomi spojkami. No a rovnaký objem 2 litre prinesie aj naftová alternatíva. Kým základné TDI s výkonom 85 kW (115 k) ostane verné manuálnej prevodovke, výkon 110 kW (150 k) bude určite v pod taktovkou najmä 7-stupňového dvojspojkového automatu.
Tak ako doteraz, Golf ponúkne aj možnosť hybridného ústrojenstva s nabíjaním zo siete. Plug-in hybrid bude štandardne označený ako eHybrid a prinesie úplne novú verziu. To znamená motor s objemom 1,5 litra a kapacitu batérie zväčšenú z 10,1 kWh na 19,7 kWh. Na nabitie tak nový Golf s plug-in hybridným ústrojenstvom prejde až 100 km, možno viac. S plnou nádržou a plnou batériou to má znamenať dojazd viac ako 1000 km, ale poďme sa pozrieť na to dôležitejšie. Batérie bude možné nabíjať výkonom až 11 kW pre striedavý prúd a až 50 kW pre jednosmerný. Doteraz sa jednosmerným prúdom hybridný Golf nabíjať nemohol.
Vrcholom bežnej ponuky môže byť verzia GTE, ktorá má výkon až 200 kW (272 k), pričom využíva rovnaké komponenty ako štandardný eHybrid. To znamená 1,5-litrový motor, elektromotor, ale aj väčšiu batériu.
Volkswagen Golf GTI tiež ostane v ponuke, avšak dostane zvýšený výkon o 15 kW (20 k). Základom teda bude 195 kW (265 k) a absencia manuálnej prevodovky. Čítate správne, Golf GTI bude odteraz už výlučne s automatickou dvojspojkovou prevodovkou.
Ak pozeráte, že niečo v ponuke motorov chýba, tak máte pravdu. V ponuke zjavne nebude najvýkonnejší naftový motor pre GTD, lebo to už asi budúcnosť nemá. Takisto v zozname určite chýba aj litrový trojvalec, ktorého miesto zaujala základná 1,5-litrová alternatíva a vo finále treba rátať ešte aj s faktom, že z ponuky na chvíľu zmizne najvýkonnejší Volkswagen Golf R. Ten by sa mal ale vrátiť a to nielen ako hatchback, ale aj ako combi.
Ako teraz hodnotiť novú ponuku Volkswagenu Golf a vlastne celú modernizáciu? Je to hra na istotu a Volkswagen pri vylepšovaní bral do úvahy požiadavky zákazníkov. Takisto bral do úvahy aj vývoj trhu a preto máme aktuálne dva plug-in hybridy a menej naftových motorov a taktiež vďaka tomu vypadol litrový trojvalec. Ten predsa tvoril veľmi okrajovú časť predajov modelu.
To, že je Volkswagen Golf dôležitý z pohľadu aktuálnej situácie je asi každému jasné, ale menej zrejmé je, že bola určitá doba, ktorá nehovorila o nižšej strednej triede, či segmente C, ako označujeme danú veľkosť vozidiel aktuálne. V minulosti bola doba, kedy sa najmä v Nemecku ujal štýl označenia Golfklasse. Čo to znamená? Znamená to, že Golf bol medzi prvými, ktorý spopularizovali túto veľkosť áut a segment. Takisto bol z prvých, ktorí ponúkli relatívne veľa priestoru v kompaktnej karosérií a ostatní sa do rozbehnutého vlaku pripojili neskôr.
Veď treba stále pamätať, že práve Golf je ten, ktorý už oslavuje 50 rokov, za ktoré sa mu podarilo umiestniť výrazne viac ako 20 000 000 kusov na trh. Predbehol tak aj legendárny Chrobák, ktorý sa titulom najpredávanejšie auto na svete pýšil predtým. Je možné, že ho predbehla Toyota Corolla, ale aj tá prešla vývojom a svojím vlastným spôsobom sa dostala do Golfklasse.