BMW ukázalo novú generáciu modelu X2. Ja som ju videl už začiatkom leta, ale nemohol som ju fotiť, ani o nej hovoriť. Naživo je auto omnoho lepšie ako na fotkách. Vyzerá ešte krajšie a zadok nie je kontroverzný pri priamom pohľade. Ale poďme na to pekne po poriadku. Doteraz bolo BMW X2 niečím, čo sa do novej generácie zmenilo na komplet iné vozidlo.
Kým doposiaľ BMW X2 predstavovalo len dynamickejšie tvarovanú verziu X1 s inými líniami a trochu zníženou zadnou častou, teraz prechádza do podobného rozdielu ako je medzi X3 a X4. Nové BMW X2 je teda, po novom, úplne dokonalé SUV kupé s dĺžkou 4,55 m. Je to nárast takmer o 20 cm oproti predchodcovi a každý musí okamžite vidieť prečo sa toto udialo. A z budúcich plánov automobilky vyplýva, že práve model X4 má opustiť spaľovacie portfólio a stať sa výlučne elektrickým modelom, takže X2 môže byť náhrada aj tu.
Celkové tvary prednej časti akoby nadväzovali na model X1 a dokonca ani predná maska nie je príliš obrovská. Všetko je na svojom mieste tak, ako by malo byť a X2 vyzerá moderne aj bez balíka doplnkov M. Je to auto, ktoré bude na cestách ešte hojnejšie zastúpené ako predchádzajúca generácia. Nemá totiž tak kontroverzné tvarovanie. Musím uviesť na pravú mieru myšlienky. Nemá tak kontroverzné tvarovanie ako niektoré ďalšie nové BMW, ale má omnoho dynamickejšie prevedenie ako X2 doposiaľ. Vpredu môžeme automaticky rátať s LED svetlometmi, ale aj s aktívnym štítom, teda aktívnou maskou chladiča zatvárajúcou jednotlivé lamely. Ale toto už je štandard pri väčšine vozidiel, nie? Štandard ale rozhodne nie je podsvietenie masky. To bude v príplatkovej výbave.
Výrazný rozdiel oproti predchodcovi prichádza pri pohľade na bočnú časť. Z hatchbacku sa stal liftback a prezentuje to iným tvarom kufra. Je to auto, ktoré môže zaujať aj tých, pre ktorých je X4 už veľkým vozidlom. X2 bude vozidlom čo sa bude na cestách objavovať častejšie ako doposiaľ. Veď toto je predsa smer, ktorým časť zákazníkov ide. Bočný pohľad dokážu ozvláštniť ešte aj disky. Tie sa môžu dostať priemerom až 21 palcov, čiže tu ide auto riadne extrémy.
No a zadná časť je tá najkontroverznejšia. Skrýva síce veľký batožinový priestor s objemom 525 litrov v štandardnom usporiadaní piatich sedadiel, ale tvary sú ťažšie stráviteľné pre niektorých jedincov. Vraj to znamená, že nové svetlá budú znova podnetom na krčmové diskusie a vyjadrenia v internetových fórach. Tu znova môžem povedať len jediné. Z tohto pohľadu X2 vyzerá omnoho lepšie naživo ako na fotkách. A aj tú záleží od príplatku za balík doplnkov M.
Keď už som začal ten interiér, tak základ batožinového priestoru máme. BMW X2 však ponúkne aj celkom slušnú variabilitou s možnosťou sklápania a využitia väčšieho objemu až 1 400 litrov. Pritom na zadných sedadlách stále ostáva dostatok priestoru vďaka relatívne štedrému rázvoru a rozumnej forme skosenia strechy.
Ak sa dostaneme do prednej časti, tak tá je veľmi podobná BMW X1. Dalo by sa už povedať, že sú obe vozidlá v tejto sfére totožné. Majú rovnaké zahnutie displeja k vodičovi a tiež nemajú koliesko na ovládanie informačno-zábavného systému. Na ňom beží ôsma generácia iDrive a dá sa ľahko ovládať dotykom na displeji. Samotný stredný displej je ešte bližšie, takže sa vodič nemusí naťahovať za jednotlivými ikonami ako v niektorých väčších modeloch, ktoré si ale zachovávajú ikonický otočný ovládač.
Veľké prekvapenie tohto modelu nie je ani tak predĺženie o 20 cm, ani stvárnenie na štýl X1, ale je ním skôr variabilita pohonných jednotiek. Základom sú samozrejme trojvalcové 1,5-litrové benzínové motory, ktoré môžu mať aj výhradne pohon prednej nápravy. Takisto ako naftové základy. Druhou vecou je použitie výkonnejších motorov, až do M35i, verzie, ktorá bude mať v X2 výkon 221 kW (300 k), pre náš trh. Pre trh v USA bude mať výkon ešte vyšší, lebo tam nie sú tak šialené emisné normy.
V ponuke nového SUV kupé X2 však budú aj plug-in hybridy. Bude ich znova niekoľko a každý si rozhodne vyberie. Ako by povedal Horst Fuchs v teleshoppingu, to stále nie je všetko. BMW ponúkne aj čisto elektrickú alternatívu s označením iX2. Nové elektrické SUV od BMW bude mať stále batériu s kapacitou 64,8 kWh, ktorá vystačí až na 447 km dojazdu. Len pre porovnanie, to je o 9 km viac ako má model iX1. BMW iX2 predvedie verziu xDrive30, ktorá bude disponovať výkonom 230 kW (313 k) a krútiacim momentom 494 Nm. To stačí na zrýchlenie na stovku za 5,6 sekundy a maximum ostane obmedzené na 180 km/h.
V realite sa dá využiť nabíjanie výkonom jednosmerného prúdu až do 130 kW, z čoho vyplýva, že sa z 10 na 80% viete, aj vďaka inteligentnému vyhrievaniu batérie a príprave na nabíjanie, dostať za 29 minút. Ak budete využívať štandardnú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW, tak sa plná batéria dostaví za 6,5 hodiny. Pri trojfázovom striedavom prúde dokážete využiť výkon až 22 kW, čo skráti nabitie na 3,5 hodiny. Pri prvej jazde s BMW iX1 som si vyskúšal, že s autom sa dá bežne jazdiť medzi 15 a 16 kWh na 100 km. Ak som sa snažil, tak sa mi na displeji ukazovali hodnoty okolo 12,5 kWh na 100 km, čiže údaje, ktoré udáva výrobca sú vlastne celkom reálne aj z pohľadu dojazdu.
Lenže BMW s novým modelom ide mimo svojho pôvodného segmentu a dostáva sa tam, kde už sú takmer väčšie elektrické SUV. Medzi ne rozhodne patrí Enyaq Coupe, či všetko od koncernu VW na platforme MEB s týmto druhom karosérie. Volkswagen ID.5, pripravovaný Cupra Tavascan, či Audi Q4e-tron Sportback sú rivalmi tiež. A rovnako konkurentov bude mať aj štandardná spaľovacia verzia. BMW v tomto bojí bude hrať na použiteľný informačno-zábavný systém s pokročilými funkciami, ale aj jednu z najlepších technológií elektrického pohonu. Vlastne elektrickej verzii môže konkurovať aj Tesla Model Y. Je to len na vás, čo poviete na zadnú časť a ako naložíte s informáciami o novinke.
Je teda jasné, že BMW už X2 na Slovensku ukázalo, ale je tiež jasné, že novinka sa začne na našom trhu predávať už v priebehu tohto roka. Bude alternatívou, ktorá predvedie lepšie vlastnosti ako predchodca a hlavne môže zahrať na praktickú nôtu s naozaj veľkým batožinovým priestorom vďaka dlhej zadnej časti.