Škoda Enyaq sa na našom trhu objavila v roku 2021, čo znamená, že je optimálny čas na modernizáciu ponuky vozidla. Modernizáciou prechádza nielen exteriér, ale niečo sa dostáva aj do interiéru, vylepšené budú výbavy a pohonné jednotky vlastne automobilka inovuje kontinuálne. Takže tých sa báť rozhodne netreba. Sú aktuálne, aj keď je jasné, že sa znova posúvajú k lepším parametrom z pohľadu každodenného používania.
Prvou a tou najzákladnejšou zmenou je zmena prednej časti. Ak ste už videli Škodu Elroq, menší elektrický automobil tejto českej značky, tak viete odkiaľ vietor fúka. Modernizovaný Enyaq si berie inšpiráciu a predvádza veľmi podobné črty. Veľmi podobné natoľko, že svetlá vyzerajú vlastne rovnako a majú možnosť maticového LED usporiadania. To sú tie spodné.
Vrchné svetlá sú prepojené čiernou lištou, ktorá je v niektorých výbavách modelu, alebo v niektorých príplatkových balíkoch, vybavená podsvietením. Svetelný pás neprepája svetlá celkovo, prepája ich čiarkovane a čiarky sú do šikma. Asi to netreba opisovať, pozrite si fotky, tam to uvidíte lepšie. Celý predok je kompaktnejší, ale zároveň pridáva celkovej dĺžke približne 9 mm. Je to zanedbateľný rozdiel pri aute s dĺžkou 4,66 metra. Nový Enyaq predvádza aj upravenú spodnú časť nárazníka a tmavosivé akcenty, znova pre niektoré prevedenia.
Dôležité je asi vedieť, že Enyaq bude v ponuke znova s dvomi druhmi karosérie. Buď zvolíte SUV, alebo zvolíte SUV kupé s nižším aerodynamickým koeficientom. Vďaka novým diskom s priemermi 19 až 21 palcov sa podarilo dostať aerodynamický koeficient SUV na 0,245, kým koeficient SUV kupé je možné stlačiť až na 0,225. To by malo znamenať optimalizáciu a dlhší dojazd, ale nemusí to tak byť zákonite. Veď tu do rovnice vstupujú aj motory a výbava.
Zadná časť sa takmer nezmenila, ale budete mať problém, okrem diskov, nájsť na aute znak Škoda. Nový nápis miesto znaku je na prednej kapote, aj vzadu, pričom to vyzerá, že vzadu sa takmer nič nezmenilo. A reálne to tak aj je. Veľa zmien očakávať nemusíte. Ani hľadať. Zmena prichádza len vo forme inak rozložených elementov svetiel.
A rovnako je to aj v interiéri. Interiér prešiel omladzovacou kúrou. Štandardom bude 13-palcový dotykový displej. Na displeji bude bežať najnovší systém, ktorý už s prehľadom dokáže plánovať trasu aj s nabíjačkami, ktoré čerpá z online pripojenia, ale zároveň dokáže aj ponúknuť možnosť okamžitého spustenia vyhrievania akumulátora tak, aby sa pri pripojení nabíjačky dalo uvažovať o najvyššom možnom nabíjacom výkone. Aj tieto výkony dokonca narástli!
Ďalšou výraznú zmenou v interiéri vozidla bude použitie nového volantu, znova s nápisom miesto loga. Takto posúva logá automobilka do zabudnutia a to je asi celkom Škoda.
Inak interiér ostáva rovnaký. Pre SUV máte veľkosť batožinového priestoru 585 litrov a pre SUV kupé 570 litrov. Tento priestor si viete ďalej zväčšovať sklápaním zadných sedadiel. Ale to nie je novinka, to je pre Škodu Enyaq štandard. Veľkosť batožinového priestoru sa samozrejme nemení podľa výkonových verzií, lebo elektrický motor v zadnej časti je vždy. Platforma MEB je totiž primárne s pohonom zadnej nápravy, ku ktorej sa pridáva pohon prednej pre najlepšie vybavené kusy.
Škoda Enyaq teda vyzerá inak, ale dôležité je aj ako sa zmenili niektoré prevedenia. Pozrime sa na to, čo na začiatok dostanete v ponuke. Upozorňujem, že v ponuke spočiatku nebude úplný základ označený Enyaq 50, ani Enyaq RS, ktorý príde neskôr.
Modernizovaný Enyaq bude mať ako základ prevedenie Enyaq 60, ktoré má batériu s kapacitou 63 kWh, ale tou hrubou. Reálna využiteľná sa dostáva na 59 kWh. V reči čísel to znamená dojazd na plné nabitie až 434 km pre Enyaq s karosériou SUV. Toto základné vozidlo bude mať výkon 150 kW (204 k). Ale ako už je štandardom, maximálny výkon je zadaný podľa globálnej technickej normy OSN. Znamená to, že maximálny jazdný výkon je dostupný pri najvyššom možnom stave nabitia a v optimálnom rozsahu prevádzkových teplôt batérie. Výkon teda môže klesať aj vekom podľa toho v akom stave je batéria. Ale na to sme si už zvykli a taktiež nie je dostupný stále, je dostupný po dobu niekoľkých sekúnd. Nič to nemení na fakte, že zrýchlenie základnej verzie na stovku bude 8,1 sekundy. Základný model budete môcť nabíjať výkonom až 165 kW.
Ďalším prevedením bude prevedenie Enyaq 85, ktoré bude mať stále pohon zadnej nápravy, ale výkon elektrického motora, v znení predpisov vyššie, je 210 kW (286 k) a krútiaci moment sa štverá na 545 Nm. Toto už máme na zrýchlenie na stovku za 6,7 sekundy, ale máme aj batériu s kapacitou 82 kWh Brutto, čo je 77 kWh netto. Čo to dokáže s dojazdom na plné nabitie? Dokáže to vzdialenosť až 581 km. Nabíjanie batérie bude možné výkonom 135 kW a z 10 na 80 % sa dostane za 28 minút. Výkon nabíjania AC je pre všetky prevedenia štandardne 11 kW. Enyaq 85 bude mať oproti Enyaqu 60 výhodu aj v maximálnej rýchlosti, ktorá je obmedzená na 180 km/h, miesto 160 km/h.
Zatiaľ vrcholom bude prevedenie Enyaq 85x, ktoré bude mať síce rovnakú maximálnu rýchlosť a rovnaké zrýchlenie, ale aj rovnakú batériu. Batéria bude odlišná len v tom, že maximálny výkon jednosmerného nabíjania má byť až 175 kW. Veľkým rozdielom ale bude, že toto prevedenie bude používať všetky štyri kolesá rotáčané elektromotormi. Reálne pribúda druhý elektrický motor na prednú nápravu. Je zaujímavé, že tým sa nemení ani zrýchlenie, ani maximálna rýchlosť, len dojazd. Dojazd sa má dostať na 549 km, ale stále sa dá tvrdiť, že tieto hodnoty môžu ísť obidvomi smermi, keďže automobilka ich stále nemá overené. Sú vo fáze homologizácie.
Škoda tak inovuje ako jeden z prvých výrobcov na platforme MEB. Veď modernizáciou ešte, takto výraznou, neprešiel ani Volkswagen ID.4, ani ID.5 a dokonca ani žiadne iné autá. Medzi konkurentami ale bude mať aj niektoré ďalšie vozidlá. Veď modelu Enyaq Coupe bude konkurovať aj nový Ford Capri, ktorý je postavený na rovnakej platforme, ale dokáže ponúknuť aj to prevedenie, ktoré zatiaľ Škode Enyaq chýba. Dokáže ponúknuť aj prevedenie s vyšším výkonom hodným označenia RS. Dá sa teda očakávať, že onedlho pribudne aj Enyaq RS s výkonom 250 kW (340 k). Všetko teda teraz závisí od adekvátne stanovenej ceny, lebo ani konkurencia nespí. Veď len nedávno vyšiel modernizovaný štýl pre prednú časť Kie EV6, Hyundai sa tiež na niečo podobné chystá a ako konkurent sa dá, teoreticky, brať aj Ford Mustang Mach-E.