BMW M2 je šialený univerzál

Čo by ste povedali, keby vám oznámime, že môžete mať iba jedno jediné auto do konca života? Chceli by ste ísť terénnou cestou? Alebo by ste si vybrali niečo ostré a nízke? Ak by ste zvolili druhú možnosť, tak by vašou voľbou mohla byť kľudne aj nová generácia BMW M2. Po extrémne dobre minulej generácii prichádza nová, ktorá je ešte lepšia, ale niekomu môže pripadať zvláštna. BMW M2 novej generácie ukazuje línie, ktoré sú deviáciu oproti líniám pôvodného modelu.

Veď sa len pozrite na predok. Kde sú klasické ľadvinky? Toto je až príliš angulárne tvarované, sú to vlastne len zrezané obdĺžniky. Kde je oblá línia svetiel? Zabudnutá s príchodom novej generácie BMW radu 2 kupé. Veď už M240i má tieto kúsky. Neberte to zle, svietia dobre, ale sú akosi zvláštne. Možno to všetko šialene pôsobí kvôli modrej farbe. Ja by som si určite vybral inú, napríklad červenú, alebo čiernu. Vlastne skôr tú čiernu, viac toho reálne v ponuke nie je. Máte na výber bielu, bledomodrú, červenú, sivú, čiernu. Všetko. Viac toho nie je. Je to stále ale o pár odtieňov viac ako kedysi hovoril Henry Ford pri modeli T. Vtedy povedal, že si môžete vybrať akúkoľvek farbu, pokiaľ to je čierna. Tu je predsalen na výber aj táto bledomodrá. Bledomodrá, ktorá evokuje buď narodenie malého chlapca, alebo pretekárske farby jednej nemenovanej kórejskej automobilky začínajúcej na písmeno H a vyrábajúcej aj masívne lode, tankery, mikrovlnky, vlastne všetko.

Ak je M2 spredu trochu kontroverzná, tak brutalitu jej uprieť nemožno. Nemožno jej uprieť ani agresiu sršiacu z rozšírenej karosérie. Tu vidno, že nápravy sú masívnejšie, lebo musia byť schované za extrémne vypuklými blatníkmi. Je to auto, z ktorého dynamika priam kričí a volá na každého už z diaľky. Podčiarkuje to už len zadná časť, kde je veľký difúzor doplnený o 4 koncovky výfuku. Nech máte akúkoľvek farbu, brutalita vizáže je zaručená.

P6125082ab

Menší extrém to je v interiéri. Tu sú línie, ktoré automobilka používa už dlhšie. Dva displeje sú schované pod spoločným krycím sklom. Displej pred vodičom zobrazuje niekoľko režimov, ale aj samostatný režim pre športové nastavenie. Na stredovom displeji zase môžete dotykom ovládať najnovšiu generáciu iDrive 8. Ale nemusíte. Ja som vždy používal koliesko a som akýsi staromódny. Môj názor je taký, že menej odpútava pozornosť od diania a vždy zaručene trafíte to, čo potrebujete nájsť. Nie je to tápanie a poskakovanie na našich kvalitných cestách, je to predsa presné prevedenie.

Celkovo je ale interiér trochu prekvapivý. Je relatívne priestranný. Máte najmenší model M, naviac s karosériou kupé a stále si dokáže osoba vysoká 180 cm za seba sadnúť. To je úplný šok. Pritom zostáva ešte batožinový priestor s objemom 390 litrov! Toto auto je použiteľné aj ako rodinné, ak veľmi chcete. Je rozhodne použiteľnejšie ako rodinné ako napríklad veľké BMW M8 Competition Coupe. To má miesta na zadných sedadlách menej ako najmenší protipól.

Lenže pri M2 nie je ani tak dôležitý výzor, nie je dôležitý priestor, je dôležité ako jazdí. Už predchádzajúca generácia bola jednoducho fantastická a táto nová je azda ešte lepšia. Má komponenty pochádzajúce z M3 a podvozková plošina neklame. Širšie rozchody a kratší rázvor dávajú autu trochu neposedný nádych najmä v športových režimoch. Ak máte klasický režim, tak je všetko úplne jednoduché a ľahké. S autom zvládne jazdiť aj úplný amatér. Zvoľte však správne režim v M mode a zrazu zistíte, že toto auto je extrémne pokročilé a vyžaduje si rýchle reakcie. Dokážete s ním ísť bokom, ale krátky rázvor akoby trochu protestoval. Je to auto, ktoré potrebuje pevnú ruku, ktoré chcete jazdiť extrémne drsne, ale musíte brať do úvahy, že máte 1,7 tony, zadokolku a trojliter s výkonom 339 kW (460 k). Možno budete končíť ostrú jazdu so spoteným čelom, spotenými rukami a spoteným chrbátom, jj ak bude zima. Prečo? Lebo toto auto si vyžaduje veľkú dávku koncentrácie a extrémnu dávku zodpovednosti. Stále však hovorím o použití najdrsnejšieho režimu. V základe s ním dokáže jazdiť naozaj každý, M mode len tí, ktorí už majú čo-to za sebou. Je to auto, ktoré vám dokáže spôsobiť radosť, ale dokáže vás dostať aj do úzkych. Dokáže fungovať ako každodenné vozidlo, ale dokáže ukázať aj temnú stranu sily. Je to auto, ktorým odveziete deti do školy, auto, ktorým prejdete po každotýždňový nákup, ale je to auto, ktoré sa nestratí ani na pretekárskom okruhu, či obľúbenej ceste cez horský priesmyk. Je dokonalé? Rozhodne nie. A to je na ňom fantastické.

P6125092ab

No a teraz sa dostaneme k tej menej fantastickej stránke M2. Nie je to len hmotnosť nižšia od M3 len o necelých 100 kíl, ale je to cena. Možno je adekvátna schopnostiam. Vlastne veľa malých áut je extrémne drahých, takže toto prevedenie stále predvádza rozumné parametre. M2 totiž stojí 87 000 € v takom prevedení ako tu vidíte. Základná M3 začína na veľmi podobnej cifre, ale už pri takom malom rozdiele možno nie je zlé rozmýšľať o väčšom a dospelejšom modeli M3, prípadne, ak chcete kupe, tak M4. Toto auto však vždy bude ten vagabund, ten čierny Peter, čierna ovca rodiny, ktorá bude jednoducho robiť sprostosti. Veľa z nás má takého súrodenca, prípadne bratranca, alebo sesternicu. Alebo kohokoľvek v okolí. Niekoho, kto stoj, čo stoj, bude vymýšľať šialenstvá. A presne toto je M2. Auto, s ktorým budete tie šialenstva vymýšľať a tou čiernou ovcou rodiny budete pre zmenu vy. A za túto sa zaplatiť nedá!

M2 môžete porovnávať s akýmkoľvek iným kupé v danej cenovej relácii, ale napríklad Alpine A110 a Porsche 718 Cayman sú úplne inými rybami v rybníku. Vlastne BMW M2 je takmer bezkonkurenčné. Filozofiou vnútorného priestoru mu je možno blízko Ferrari Purosangue, ale to stojí násobne viac. Je teda len na vás, či skočíte po tejto bledomodrej šťuke, alebo sa uspokojíte s trochu nižším výkonom verzie Competition predchádzajúcej generácie. Tá bola tak famózna, že bude aktuálna ešte poriadne dlho. Šialenstvom sa obe rovnajú, novinka je ale technologicky trochu ďalej. Mám pocit, že toto auto je labuťou piesňou podobných šialenstviev. Odteraz bude všetko elektrické, predsa! Nie, takéto autá budú na cestách poriadne dlho a ak nebudú mať nástupcov, tak im nebude klesať cena. Aspoň taký je predpoklad.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW