Životný cyklus Volkswagenu Golf sa konečne prehupol do druhej polovice ôsmej generácie a osvieženie prišlo pre všetky verzie. Niektoré ale museli počkať. Trochu neskôr sa ukázal vylepšený Golf GTI, ale stále sme čakali na inovovaný Golf R. Ten prichádza práve teraz a bude dostupný nielen s karosériou hatchbacku, ale aj s karosériou ostrého combi. Rozdiel bude zvonka decentný, ale o to viac budú zaujímavé technické parametre.
Zvonka sa nová verzia Golfu R od tej pôvodnej odlíši inak tvarovanými svetlometmi a pozmeneným nárazníkom. Nárazník je síce fajn, ale o svetlách treba vedieť, že už štandardne budú mať osadenie LEDkami a za príplatok budete môcť zvoliť IQ.Light Matrix, ktoré maticovým systémom ešte lepšie osvetlia vozovku. Úplnou novinkou pre Golf R bude aj podsvietenie znaku v maske chladiča. Tým sa dokončí vizuálne prepojenie pásom medzi jednotlivými svetlami.
Predný nárazník bude predvádzať trochu iný tvar. Zmeny nie sú nejako radikálne, nárazník je stále tvarovaný veľmi hranato a pre Golf R získal ešte aj čierne lesklé prvky, ktoré zvýraznia dynamiku vozidla, ale určite nebudú najjednoduchšie na údržbu. Podobná situácia je aj vzadu. Volkswagen Golf R ukáže inovované tvary, ale aj masívny difúzor tiež lakovaný čiernou farbou. Tento difúzor poskytne útočisko štyrom koncovkám výfuku s väčším priemerom. Aj keď by sa mohlo zdať, že to by z exteriérových zmien stačilo, Volkswagen siahol aj po 18-palcových zliatinových diskoch v štandardnej výbave o devätnástkach za príplatok.
To zvonka nebude všetko, na začiatok si Volkswagen pripravil aj edíciu Black, ktorá bude využívať všetko, čo naznačuje názov. Čierne budú nielen 19-palcové kolesa Estoril, ale aj znaky Volkswagenu a znaky R. Zatemnené budú aj predné svetlá. Black Edition bude naozaj Black a za príplatok môže mať kované 19-palcové zliatinové disky, ktoré ušetria takmer 8 kg na každom kolese.
Takým štýlom ako sa zmenili všetky ostatné Golfy sa zmenil tento Golf R aj v interiéri. Pre nás to znamená 12,9-palcový displej informačno-zábavného systému, ktorý už konečne získal podsvietenú lištu pod displejom. Samotné vylepšenie programu nie je ani tak zásadné ako toto. Už nebudete v tme tápať v neosvetlenej lište a nebudete miesto zvyšovania teploty uberať hlasitosť. Ďalšou zmenou môže byť displej pred vodičom, ale jeho veľkosť sa nemení. Mení sa iba to, čo zobrazuje. Golf R bude mať samostatnú špecifickú tému. Od ostatných verzií sa Golf R určite odlíši použitím výraznejšie tvarovaných sedadiel a špeciálnych poťahov kombinujúcich látku, alcantaru a kožu. Výhodou pre Golf R bude možnosť voľby karosérie kombi, ktorá má priniesť viac ako 600 litrov objemu batožinového priestoru. To je viac ako v ponúka napríklad Mercedes triedy C, alebo takmer podobne ako má Mercedes triedy E.
Lenže čo na to výkony? Nový Golf R bude výkonnejší ako ten odchádzajúci. Bude mať výkon až 245 kW (333 k), čo znamená nárast o 10 kW (13 k). Krútiaci moment 420 Newton metrov dostupný od 2 100 otáčok za minútu. V reči dynamických čísel to znamená, že hatchback zrýchli na stovku za 4,6 sekundy a kombi potrebuje 4,8 sekundy. Nemecká automobilka oznámila, že štandardne bude limitovať maximálnu rýchlosť na obligátnych 250 km/h. V prípade príplatku za Performance Package sa maximum posunie na 270 km/h. Ale maximálna rýchlosť nie je to prečo chcete tento príplatok za približne dvetisíc eur. Performance Package totiž pridáva špeciálny režim Special do voľby nastavení a tiež pridáva režim Drift. Ja nie som fanúšikom režimu Drift, ale niekomu sa možno bude hodiť a určite bude mať Golf R s Performance Package vyššiu zostatkovú cenu pri opätovnom predaji.
Podvozok nového Golfu R je štandardne osadený pohonom všetkých 4 kolies, ale štandardne je aj sedemstupňová automatická prevodovka s dvomi spojkami. Táto kombinácia zaručuje rýchlosť preradenia a rýchle reakcie. Volkswagen Golf R je jedným z tých áut, ktoré dokážu zaujať dynamikou bez toho, aby museli byť extrémne kričiace svojím zovňajškom.
Volkswagen Golf R je jedným z posledných mohykánov. Využíva svoju platformu naplno a konkurentom mu je azda iba Audi S3, z vlastných radov. Ak by ste hľadali ostatných konkurentov, tak budete hľadať najmä vo vodách prémiových sumcov. Stále totiž existuje zaujímavé BMW M135 v najnovšej generácii, ale aj vylepšený Mercedes-AMG A35 4Matic.
Volkswagen Golf R bude zaujímavý aj z pohľadu ceny. Základná bude 50 090 € a za 3 700 € si viete prikúpiť výfuk od slovinskej, vychýrenej firmy Akrapović. Ale ešte viac potrebujete práve balík Performance Package, ktorý stojí 2 040 €. Celkovo viete cenu dostať ľahko nad 60 000 €, ale stále to je málo v porovnaní so sú mami, ktoré musíte zaplatiť za BMW, Audi, alebo Mercedes, alebo nie?
Čiže áno, Golf R bude výbornou voľbou pre každého, kto chce športový hatchback. Akurát s tou cenou je to otázne. Lebo napríklad aj BMW M135 xDrive začína na cene 52 360 € a Mercedes za svoje A35 pýta, v základnom stave, 56 040 €. Ani jeden z konkurentov ale nemá tak šialený zadný diferenciál. Mercedes ponúka driftovacie režimy až pre A45 S s podvozkom a pohonom 4Matic+.