Aký je život s BMW X5 (F15)?

BMW chŕlili nové modely a stále väčšie a väčšie masky chladiča ako na bežiacom páse. Preto je zaujímavé sledovať ako si relatívne dobre držia cenu verzie X5 predchádzajúcej generácie s označením F15. Na vlastnej koži som si skúsil, čo obnáša žiť určitý čas s týmto modelom. Je to predsalen, v tej dobe, najväčšie SUV automobilky a prvé SUV, ktoré s logom BMW vznikalo aj v rámci športovej divízie M GmbH.

Tento biely kúsok s nozaj nevyhnutným balíkom doplnkov M je naozaj veľmi pekne navolený a ten, kto ho prvý konfiguroval by si zaslúžil minimálne darčekový kôš od každého nasledujúceho majiteľa. Biela farba exteriéru a biela farba interiéru sú nadčasovou kombináciu, ktorá nikdy nezostarne. A takisto to vyzerá aj s materiálmi. Tie vôbec nejavia známky výrazného starnutia a ani pri 180 000 km nie je badať zásadné opotrebenie volantu, radiacej páky a ani sedadla vodiča, čo je celkom prekvapivé, vzhľadom na farbu čalúnenia.

Tento kus má dokonca najspoľahlivejší naftový motor, ktorý tento model mohol mať. O dvojturbom xDrive40d sa hovorí, že až tak spoľahlivý ako xDrive30d nie je. A pri xDrive25d, štvorvalci s objemom 2 litre, môže občas chýbať výkon a motor sa s veľkou karosériu viac trápi. Trojlitrový radový šesťvalec je teda úplne najlepšou voľbou z pohľadu spoľahlivosti naftových agregátov. Vďaka výkonu 190 kW (258 k) dokáže s autom celkom slušne hýbať a výkonový deficit oproti výkonnejšiemu agregátu nie je vôbec taký masívny.  Aj táto verzia je na stovke za 6,9 sekundy, za čo určite vďačí aj výbornej prevodovke ZF s ôsmimi prevodovými stupňami. Vlastne, ešte som zabudol na M50d s tromi turbami a výkonom 280 kW (381 k). Ten už je len taká fajnšmekerská čerešnička na torte a znova nemá veľmi spoľahlivú povesť. Pri F15 väčšinou platí, že čím viac túrb, tým viac problémov.

Pri normálnych jazdách sa dá aj s takto výkonným motorom v xDrive30d jazdiť so spotrebou pod 8 litrov na 100 kilometrov. Pri výraznejšom mestskom pohybe a dynamickejších prejazdoch mimo sa viem stále držať do deviatich. Keď uvážim, že auto má hmotnosť cez 2 tony (2145 kg prevádzková), tak sú to naozaj výborné hodnoty.

Podobne výborne hodnoty, ale trochu z iného súdka, dosahuje aj interiér. Na zadných sedadlách nemôže mať problém s priestorom naozaj nikto. Dokonca aj traja ľudia vedľa seba zvládnu cestovanie na dlhšie trasy, veď X5 má šírku takmer dva metre bez zrkadiel. Jediný problém môže prísť s tvarom sedáku, ktorý viac favorizuje dvojicu. Masívny batožinový priestor je dostupný cez dvojdielne zadné dvere. BMW si naozaj stále necháva podobný štýl otvárania ako má aj Rolls-Royce Cullinan. Vrchná časť sa vyklopí hore a spodná časť zase dole. Spodná časť je super najmä pri večernom rande a sledovaní hviezd, prípadne ohňostrojov. To, že uľahčuje nakladanie je už len postranný bonus k tomuto piknikovému nápadu.

Aj napriek tomu, že takéto vozidla už majú svoj vek, je ich cena stále niekde medzi 30 až 40 000 eurami. Akonáhle by BMW predstavila facelift novšej generácie s podobnými tvarmi predku ako má X7, tak by sme sa možno dočkali aj mierneho zvýšenia cien týchto klasicky vyzerajúcich BMW. Ale naspäť k motoru a jazdným vlastnostiam. Po 180 000 km na aute nič nebúcha a všetko je podobne pevné ako keby vozidlo práve vyšlo z výroby. Jasné, možno už niekto riešil niektoré podvozkové časti, lebo slovenské cesty nie sú práve dobrým priateľom tlmičov a podvozkových komponentov. Podvozok vybavený vzduchovým systémom a všetko okolo prinášajú naozaj slušný komfort pre všetkých pasažierov. K tomu sa pridávajú spomenuté komfortné sedadlá zo sekcie BMW Individual a na dlhé trasy naozaj nič viac netreba.

Po nastavení tempomatu na stanovenú rýchlosť je všetko akosi spomalené, pocitovo sa netreba vôbec namáhať a cesta, kľudne aj 1000-kilometrová, ubieha úplne ľahko a bezproblémovo. Na dovolenku si asi ani nemusím hľadať auto, ktoré by viac vyhovovalo takýmto cestovným požiadavkam. Ku komfortu samozrejme svoj diel pridáva aj výborná audiosústava a s ňou prepojený informačno-zábavný systém.

Je odveká pravda, že najlepší systém ovládania infotainmentov v aute je cez koliesko. Je to intuitívne a použiteľné v každom možnom ohľade lepšie ako dotykové displeje a trackpady. Naviac koliesko, v tomto modeli, je vybavené aj dotykovou plochou na vrchnej časti, ktorá slúži na gestá v mape, ovládanie dvomi prstami, čiže zoomovanie a tiež na zadávanie adresy písaním. Aj napriek veku modelu je F15-tka reálne použiteľným autom a ponúka väčšinu prvkov ako najmodernejšie modely, nová generácia pridáva hlavne natáčanie zadnej nápravy a tiež motorizovanú spodnú časť kufrových dverí.

Takže sumarizácia, život s BMW X5, modelom F15, je naozaj príjemný a auto ponúka rozumné úžitkové vlastnosti. Je jasné, že servis nebude patriť medzi najlacnejšie, ale už sa dá aj toto vydržať. Pri hľadaní vhodného kandidáta je dôležité mať na pamäti, že auto musí mať preukázateľnú servisu históriu a tiež treba rátať s tým, že pri 230 až 250 tisíc km je vhodné vymeniť rozvodovú reťaz. Výrobca to síce nepredpisuje, ale v rámci výdrže je takýto úkon naozaj nevyhutný. Auto sa odvďačí ďalšou podobnou porciou kilometrov takmer bez problémov.

 

Aktuálna ponuka vozidiel BMW