Hyundai nespí na vavrínoch a má veľké plány so svojou divíziou N. Má mať postupne až 18 modelov a súdiac podľa tých súčasných to bude zaujímavá rodinka. Najnovšie sa ku i30N a i20N, ktoré sú na našom trhu, pridá aj Kona N. Najšportovejší a najvýkonnejší crossover v ponuke kórejskej automobilky
Novinka prichádza po špekuláciách o verzii už pred faceliftom. Takže áno, Kona N je založená na rovnomennom modeli, ale bez N po facelifte. Aj keď zvonka to tak nebije do očí, vnútri je novší informačno-zábavný systém s väčším displejom a omnoho lepším rozlíšením.
Od bežných verzii, dokonca aj od športovejšie ladenej výbavy N-Line sa plnohodnotné N-ko líši celkom značne. Môže za to predný nárazník s výraznejšími otvormi na prívod vzduchu, alebo aspoň ich imitáciou. Rovnako sa zmenil aj zadný nárazník, ktorý v tom, čo má pripomínať difúzor poskytuje priestor dvom reálnym koncovkám výfuku. Meno modelu Kona N pritom nemá nič spoločné so svalnatou postavou, ktorú hral Arnold Sch. z Kalifornie, pôvodne Rakúska.
K zovňajšku sa pripájajú aj obrovské zliatinové disky s priemerom 19 palcov. Sú kované a o palec väčšie ako má akákoľvek iná Kona. Hyundai pri voľbe pneumatík stavil na veľmi dobré Pirelli P-Zero, ktoré dokážu podržať aj takto vysoký crossover. O tom, že fungujú má automobilka dostatočné informácie z nižších modelov i30N Performance, kde sú tiež v základnej výbave. Podvozok má adaptívne tlmiče a zadná náprava má viacprvkové zavesenie.
Interiér malého crossoveru so športovými ambíciami reflektuje to, čo sa deje aj v ostatných N modeloch. Športové sedadlá sú priamo z i30N. Majú výraznejšie bočné vedenie, ktoré ale nie je príliš tvrdé, aby tlačilo pri nastupovaní a vystupovaní. Dalo by sa povedať, že práve takéto niečo je ideálnym kompromisom. A omnoho športovejšie vyzerá aj volant s dvomi modrými tlačidlami na zmenu režimov. Kým 4 režimy sú nastavené od výroby, jeden si môže vodič konfigurovať sám. A na volante je ešte jedno tlačidlo. Červený kruh slúži na štartovanie.
Štartovacie tlačidlo prebudí dvojlitrový motor. A to boli dohady hovoriace o menšej 1,6-tke. Dvojliter má výkon 206 kW (280 k) a krútiaci moment 392 Nm. Toto stačí na zrýchlenie na stovku za veľmi slušnú dobu 5,5 sekundy. Avšak ak chcete manuálnu prevodovku, tak máte smolu. Podobne ako s pohonom všetkých kolies. Ten môžete mať jedine s 1,6-tkou v štandardnom prevedení.
Kona N má osemstupňovú automatickú prevodovkou s dvomi spojkami. Nie sú suché, ako to je pri sedemstupňovej prevodovke, ale mokré, ktoré sa viac hodia na športové použitie. Prevodovka má niekoľko zaujímavých režimov. V prípade jazdy na okruhu dokážete vypnúť pohyb po pustení brzdového pedálu a má aj extrémny režim, ktorý strieľa do výfuku a radí naozaj brutálne rýchlo. Perfektnou správou je použitie elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu a možnosť úplne odstaviť ESP, čo sa môže hodiť na okruhu. Pre lepšie jazdné vlastnosti automobilka pridala niekoľko zvarov, aby bola karoséria pevnejšia.
Tento model môžeme očakávať aj na slovenskom trhu, pričom tu už teraz má niekoľko zaujímavých konkurentov. A hneď niekoľko ich má koncern Volkswagen. T-Roc R má pohon všetkých kolies, ale Cupra Formentor má aj verziu, ktorá funguje s predným pohonom. Tá má tiež dvojliter, ale s výkonom 180 kW (245 k).