ESP je elektronický stabilizačný program vozidla. Niektoré automobilky ho označujú inak, ale práve tento názov sa udomácnil a pomáha vodičovi zvládnuť krízové situácie.
ESP je systém, ktorý pomáha vyrovnať auto v začínajúcom šmyku a pomáha tiež udržať stabilnú pozíciu na ceste dokonca bez toho, aby to vodič postrehol. V zásade sa dá povedať, že ESP robí jazdu bezpečnejšiu pre všetkých.
Prvým modelom, ktorý mal na všetkých štyroch kolesách protišmykový systém bola v roku 1983 Toyota Crown. Avšak samotný systém trakčnej kontroly ukázali v roku 1987 práve Toyota, BMW a Mercedes-Benz. Tento systém, z ktorého sa vyvinulo ESP, brzdil jednotlivé kolesá a obmedzoval výkon na udržanie trakcie pri zrýchľovaní.
Samotný systém ESP, či skôr ESC ako Electronic Stability Control predstavil Mercedes, ktorému pomáhala firma Bosch vo veľkom kupé, v modeli Mercedes-Benz S600 Coupe v roku 1995. Toyota s niečim podobným prišla v rovnakom roku pre model Toyota Crown Majesta, Ale systém mal skratku VSC ako Vehicle Stability Control. O rok nato prišiel s podobným systémom aj General Motors, ktorý spolupracoval s firmou Delphi Automotive a ESP s názvom StabiliTrak predstavil na vybraných modeloch Cadillacu.
Aktuálne je systém stabilizácie vozidla ESP vyžadovaný nejednou krajinou v globálnom meradle. To znamená, že bezpečnostný prvok sa z prémiových vozidiel, ktorými práve Mercedes-Benz a Cadillac sú, ale bola ním aj spomenutá Toyota s modelom Crown Majesta, dostal aj do sfér nižšej cenovej hladiny vozidiel. Aktuálne môže systém ESP, v Európskej únii, využívať naozaj každý bez nutnosti priplácania a získava bezpečnejšiu jazdu za každého počasia. Aj systém ESP prešiel vývojom a pridáva nové senzory a funkcie pre ešte lepšiu stabilitu vozidiel.