Jedným spôsobom ako cestovať na dovolenku, alebo pracovne je použitie karavanu. Môžete si vybrať buď karavan, ktorý ťaháte za vlastným autom a máte ho zapojený na ťažnom zariadení, ale to je zložitejšie ako ovládať kolos postavený na dodávkovom podvozku. Jazda karavanom cez celú Európu, státie kde chcete, samozrejme v kempoch, grilovanie, sedenie s fľašou čohokoľvek, všetko vyzerá romanticky. Aká je teda realita? Skúsil som za vás ako sa s karavanom vlastne funguje a ako sa s ním jazdí. Vybral som si z našej aktuálnej ponuky Carado A464 a vyrazil na kratší výlet. Vyskúšal som pritom všetky detaily, ktoré som potreboval vedieť. A vďaka tomu vám viem s odpovedať na niekoľko základných otázok.
Ako sa s karavanom jazdí?
Ujasnime si to hneď na začiatku, karavan je hodne široký pojem. Sú viaceré druhy. Začína sa to spomenutým prívesom a končí vstavanými autobusovými monštrami. Toto je verzia, ktorú prestavbár spravil na podvozku FIATu Ducato. Znamená to, že sa aj podobne ovláda? Vlastne ani nie. Oproti bežnému dodávkovému Ducatu je karavan, aj tento, masívnejší. Má predsa dĺžku 7,24 metra, čo nemá žiadna štandardná verzia Ducata. Extrémom je aj šírka, ktorá dosahuje 232 centimetrov a preto treba dbať nielen na to, aby vám zadný previs nezobral cyklistu, či stĺp, ale aj aby ste s vozidlom vošli tam, kam potrebujete. Mne to našťastie problémy nerobilo, azda jediným problémom, ktorý som spozoroval je výška auta. Treba mať vždy na pamäti, že takýto karavan má až 314 centimetrov a vonkoncom nevojde do podzemných garáži. To ale asi tušíte. Taktiež tušíte, že aj niektoré podjazdy budú zakázané. Asi je najlepšie vziať si navigáciu, nastaviť režim nákladného auta a nechať sa viesť po cestách, kde nie sú nízke podjazdy.
To by sme mali základy. Interiér sa absolútne ponáša na FIAT Ducato z poslednej verzie pred posledným faceliftom. Všetky kontrolné prvky sú na svojom mieste a nič tu nie je naviac. Dokonca tu nie je naviac ani prídavné vzduchové pruženie, ktoré by karavan pri bočnom vetre trochu stabilizovalo. Ak teda uvažujete nad karavanom, tak toto sa dá dorobiť a je to záležitosť 1 500 €. Pomôže to nielen pri stabilite počas jazdy, ale aj pri stabilite počas spánku.
Kým 2,3-litrový motor Multijet 2, ktorý dosahuje 96 kW (130 k) je pre štandardnú verziu akurát, s karavanom sa predsa nemáte kam ponáhľať. Optimálna cestovná rýchlosť sa tak dostáva na maximálne 110 km/h. Auto by určite zvládlo aj viac, ale pri stodesiatke kombinujete optimálnu spotrebu, ktorá sa dokáže dostať do 11 litrov s rýchlosťou jazdy. To, že nemáte automatickú prevodovku absolútne nie je problém. Páka je štandardná dodávková a je blízko volantu. Nezavadzia do priestoru. Dá sa povedať, že s týmto autom sa jazdí úplne rovnako ako s veľkou a relatívne naloženou dodávkou. Keď som spomenul to naloženie, pri jazde by ste mali mať maximálne 20 litrov pitnej vody, aby vám nešpliechala v nádrži. No a tiež aby ste zmenšili aktuálnu hmotnosť.
Ako sa v karavane žije?
S karavanom Carado A464 sa žije naozaj výborne. Jazda s ním je fajn, ale dôležitá je aj sekcia bývania. Tento karavan má usporiadanie s garážou v zadnej časti. To znamená plnohodnotné dvojlôžko nad ňou. Druhé dvojlôžko je v hrbe nad kabínou a dvojlôžko dokážete vytvoriť sklopením jedálenského kútika. Dokážete tak prenocovať 6 ľudí, ale vozidlo je otypované iba pre 5 cestujúcich pasažierov. Je to z dôvodu potenciálneho presiahnutia hmotnosti 3,5 tony.
Takéto karavany majú všetok dostupný luxus, ktorý si môžete od podobného vozidla želať. Máte nezávisle kúrenie, môžete mať aj nezávislú klimatizáciu, to ale nie je pravidlom. Miesto nej máte dve veľké strešné okna, cez ktoré dokážete interiér perfektne prevetrať. Ďalšie menšie okna sú na bokoch a v miernejších letách dokonca klimatizáciu ani nebudete využívať.
V karavane sa máte kde uložiť na spánok, máte kde jesť, máte dokonca kde pripraviť aj samotné jedlo. Máte tu predsa tri plynové horáky, ktoré sú zásobované dvomi 11-kilogramovými bombami. Môžete sa tu osprchovať, môžete tú ísť na toaletu, ale tiež môžete pozerať plochý televízor bežne schovaný v odkladacom priečinku nad chladničkou a mrazničkou. Áno, aj chladničku a mrazničku tu máte.
Do sumáru o živote s karavanom si píšem, že áno, ale tiež musíte vedieť ako si ho špecifikujte. Toto Carado patrí k zjavne základnejším alternatívam, výbava sa dá obohatiť už o viacero prvkov, ale stále máte dostupnú výsuvnú markízu, prípadne exteriérové sedenie na skladacích stoličkách a stole umiestnenom v garáži. V garáži pod posteľou, nie v garáži doma.
Kam idú hovienka?
Téma splaškov a aj čerstvej vody je naozaj veľká. Na niektorých odpočívadlách existuje možnosť načerpať čistú vodu, ale aj vypustiť odpadovú. Reálna situácia je taká, že toto Carado má 122-litrový zásobník na čistú vodu a 92-litrový na odpadovú vodu. Nemali by ste ich mať plné aj vzhľadom na celkovú hmotnosť týchto náplní až 230 kg.
Záchod funguje na chemickom princípe a v odpadovej nádrži sú chemikálie neutralizújece nielen pach, ale aj všetky ostatné neduhy tohto znehodnoteného média. V prípade, že idete vyprázdňovať nádobu je vhodné mať na to naozaj špeciálne pripojenie a spraviť to automaticky. Áno, nádoba sa dá aj vyliať napríklad do toalety na pumpe, ale nie je to úplne to, čo by ste chceli robiť každý deň. Toto vozidlo, tento karavan, Carado A464 predvádza, že má aj možnosť osprchovania sa a dokonca má samostatný sprchovací kút. Tu tkvie výrazná výhoda karavanu s dĺžkou 7,24 metra, má možnosť nesprchovať sa nad záchodom. Menšie karavany majú totiž toto miesto spojené, aby efektívne využívali priestor. Tu vidno luxus veľkosti. Kravan je vlastne taký ekosystém, v ktorom zvládate žiť a ak ste dostatočne navnadený, tak v ňom dokážete aj pracovať, ak máte dostatočné mobilné pripojenie. Ak máte teda home office, tak môžete vandrovať po celej Európe, prípadne zájsť aj do iných krajín, ale tam odporúčam nezabudnúť na adekvátne poistenie a tiež nezabudnúť na pripojenie do miestnej siete. Nielen siete splaškov, ale aj siete mobilnej.
Koľko stojí karavan?
Téma ceny karavanu je znova rozsiahla. Dokážete kúpiť karavany, ktoré stoja od 50 000 € a sú maličké, ale môžete mať karavan aj za takmer 1 000 000 €, prípadne viac. Takéto Carado stojí nové 75 000 € a za jazdené dáte určite viac ako 60 000 €. Je to stále menej ako by ste dali za garzónku v Bystrici.
Druhá možnosť ako prísť ku karavanu je požičať si ho. Tu je však rozdiel v období, v ktorom si ho požičiavate. Môžete siahnuť po mimosezónnych lacných dňoch, ktoré môžu stať kľudne aj okolo 80 €, ale môžete mať karavan aj za dvojnásobok, ak ho chcete v sezóne. Ak si karavan kúpite, tak poistenie PZP je približne rovnaké ako poistenie dodávky a havarijná poistka sa odvíja od ceny. Tu je všetko jasné. Pri prevádzkovaní takéhoto vozidla však treba rátať aj so servisnými prehliadkami. Väčšinou majú dodávkové vozidlá interval 30 000 km a viac, ale odporúčam meniť si olej každý rok, prípadne každých 15 000 km. Motoru to len prospeje.
Aký vodičák mi treba na karavan?
Pri hodnotení vodičáku musíte brať do úvahy aký karavan chcete šoférovať. Tento je klasický do 3,5 tony a preto ho môžete šoférovať so štandardným vodičským preukazom skupiny B. Niektoré karavany sú však ťažšie a preto potrebujete Céčko. Dávajte si pozor aj na celkovú aktuálnu hmotnosť, lebo keď naložíte do plna kufor, nebodaj do neho vopcháte skúter, naložíte 5 cestujúcich a k tomu zabudnete vypustiť nádrže, tak sa ľahko dostanete aj s týmto autom cez 3,5 tony. Jeden člen rodiny musí zostať doma, prípadne nemôžete zobrať toľko zásob a určite nie vodu do cesty. Ideálne je zvážiť si prázdny karavan a zrátať každý jeden prvok, ktorý do neho naložíte. Ak to spravíte, tak vás čaká nielen dobrodružstvo, ale aj pocit voľnosti, ktoré nedokáže ponúknuť takmer žiadne iné motorové vozidlo. Takže áno, karavan sa mi páči. Vedel by som si predstaviť kľudne aj mesiac na cestách. Ale potreboval by som v garáži tú motorku.