Vylepšená Toyota GR Yaris má automat a zmenu vizáže

Toyotu Yaris ste už určite všetci videli, má však jednu špeciálnu verziu, ktorá nesie označenie GR podľa rally tímu GR, Gazoo Racing. Vozidlo dokáže neskutočné čary na ceste a na čomkoľvek. V prípade príplatku predvádza aj sústavu diferenciálov schopnú agresívnej jazdy. Tieto základné podmienky ostávajú rovnaké, ale aktuálne prichádza vylepšená verzia s niekoľkými novinkami.

Tou prvou a najzákladnejšou novinkou, ktorou sa GR Yaris pre modelový rok 2024 prezentuje je použitie automatickej prevodovky. Toyota siahla po osvedčenej 8-stupňovej klasike od ZF. Je to až prekvapivé, lebo väčšina športových vozidiel využíva dvojspojkové alternatívy. Tu je klasický hydrodynamický menič, čiže spojky neupečiete. Toyota už nasadenie prevodovky skúšala aj v reálnom prostredí súťaží rally, na domácej japonskej pôde.

Toyota-GR-Yaris-2024-01

To však nebude všetko, Toyota si nechá aj manuálnu prevodovku, ktorá stále bude automaticky riešiť medziplyny pri podraďovaní a bude vodičovi pomáhať tak veľmi ako sa len dá. Takže bude výber ešte omnoho zložitejší. Ak zvolíte manuálnu prevodovku, tak si musíte všimnúť, že ručná brzda má úplne iné umiestnenie. Mala by byť automaticky bližšie v prípade jej ťahania počas pretekov rally. Toto totiž nie je ostrý hatchback, toto je šialené pretekárske vozidlo, ktoré sa náhodou dostalo do sériovej produkcie.

Toyota sa však, pre GR Yaris, zamerala aj na niektoré ďalšie vylepšenia. Kým automatická prevodovka získa chladič oleja, nový chladič dostane aj motor. Obidva bude vidno za novým nárazníkom s masívnym otvorom a pomôžu termálnemu manažmentu pri naozaj ostrej jazde. Ak zvolíte výbavu Circuit, čiže okruhovú, tak budete mať práve takéto vylepšenia a k tomu dostanete aj možnosť chladenia medzichladiča stlačeného vzduchu vodou. Ak by ste rozmýšľali nad tým, koľko hmotnosti pridá automatická prevodovka vozidlu, tak je to veľmi miernych 20 kg.

Automobilka siahla aj na 1,6-litrový trojvalec. Využíva teraz trochu iné nastavenie a celkovo sa jeho výkon dostal na 206 kW (280 k). Tie smerujú cez niektorú z dvoch prevodoviek na všetky 4 kolesá systémom, ktorý robí z auta naozaj šialenú alternatívu v ponuke a necháva rozum stáť, že takéto niečo je ešte stále možné aj v tejto dobe.

Toyota-GR-Yaris-2024-10

Toyota potvrdila, že GR Yaris získal pri modernizácii aj trochu iné nastavenie podvozku a hlavne lepšiu tuhosť karosérie. Tu však zostáva otázka, či to vlastne bolo treba, lebo už pôvodný GR Yaris bol brutálny, čo sa týka podvozku a pevný aj vďaka karbónovej streche.

Z vizuálnych zmien treba spomenúť zmenu predného aj zadného nárazníka a tiež zmenu zadných svetiel. Tie sú teraz prepojené moderným svetelným pásom. Lenže nie všetko vyzerá ako krok vpred. Pozrite sa do interiéru. Máte z neho lepší výhľad kvôli upravenej prístrojovej doske a zníženiu sedadlá vodiča o 2,5 cm. Akurát tu prichádza otázka, či je nanovo vymodelovaná stredová časť prístrojovej dosky prepojená s prístrojovým štítom naozaj krokom vpred. Vyzerá totiž ako keby tam len niekto prilepil konštrukciu zo sadrokartónu, prípadne vyrezanú z polystyrénu.

Jedno je však jasné, ak si kupujete GR Yaris, tak je vám jedno, že interiér môže vyzerať zvláštne. Chcete hlavne poriadne jazdné vlastnosti a tie určite dostanete, možno budú ešte o kúštik lepšie ako pri súčasnom modeli. Efekt rozhodne zlepší iný výfukový systém ešte s naliehavejším prejavom ako mal GR Yaris doteraz.

Aktuálna ponuka vozidiel Toyota