Volvo ES90 má dať 700 kilometrov na nabitie, nízka karoséria pomáha

Volvo sa už dávno dalo na elektrickú cestu a všetky vozidlá, ktoré aktuálne v ponuke má sú minimálne s elektrickým doplnkom vo forme mild hybridu. Ďalšími možnosťami sú plug-in hybrid a aktuálne sa stále rozširuje aj ponuka elektrických vozidiel. Po niekoľkých vysokých autách prichádza aj relatívne nízke. Je ním 5-metrový sedan ES90, ktorý vlastne sedanom nie je.

Nové Volvo ES90 je postavené na rovnakej platforme SPA2 ako aj model EX90. Rozdiely sú len v niektorých rozmeroch. ES90 má napríklad o niečo väčší rázvor dosahujúci takmer 3,1 metra, ale je kratším autom, lebo dĺžka sa dostáva pod hranicu 5 metrov, ale veľmi tesne. Rázvor ale hovorí určite o vnútornom priestore, ktorý musí byť úplne masívny. A tak to aj na fotkách vyzerá. Nie je to o batožinovom priestore s objemom necelých 500 litrov, prípadne o prednom batožinovom priestore s objemom ďalších 50 litrov, je to hlavne o priestore pre pasažierov vzadu.

Ale než sa dostaneme do interiéru ako takého, pozrieme sa na to ako auto vyzerá. Má veľmi dynamické tvarovanie a karoséria je štýl liftback, čiže batožinový priestor sa otvára nielen v tej plechovej časti, ale berie so sebou aj okno. Ak si to neviete predstaviť, tak sa pozrite na ktorúkoľvek generáciu modelu Škoda Octavia. Automobilka Volvo využila tvary, s ktorými začal model EX30. Sú to predné svetlá z Thorovým kladivom, ktoré majú prídavné LED žiariče v nárazníku. Nárazník má tiež masívny otvor na prívod vzduchu na chladenie veľkých batérií a výkonných elektromotorov pre vrcholné verzie.

342385_Volvo_ES90_Exterior 

Ak si myslíte, že vpredu je auto zvláštne, pozrite sa zozadu. Akoby mu vizuálne niečo chýbalo. Chýba mu asi 15 cm kufra a negatívny sklon nie je úplne to, čo by práve lahodilo oku. Ale Volvo ES90 využíva na ozvláštnenie svojich tvarov napríklad aj zadné svetlá v tvare písmena C, ktoré aj svietia v tvare rovnakého písmena. Doplnkové svetlá sú však aj pri zadnom okne, čo sa len tak ľahko nevidí. Ostatne toto napríklad použil Citroën, či skôr automobilka DS pri modeli DS9.

O interiérovom priestore teda netreba hovoriť, pozrime sa spolu na to, čo je vpredu. Okrem kvalitných sedadiel je to úplne minimalistická prístrojová doska s absolútnym minimom akýchkoľvek tlačidiel. Všetko sa vlastne ovláda cez 14,5-palcový dotykový displej v strede, ktorý využíva google služby a automobilka sa hrdí tým, že je výpočtovo najvýkonnejším v celej automobilovej produkcii. Využíva na to duálny systém Nvidia Drive AGX Orin. Cez dotykové rozhranie sa ovláda všetko vrátane klimatizácie, ale aj audiosystému Bowers and Wilkins s 25 reproduktormi. Systém ovláda aj ostatné nastavenia a programy, ktoré v aute budú nainštalované, alebo si ich nainštalujete.

Doplnkom k tomu to má byť druhý displej s uhlopriečkou 9 palcov, ktorý je na stĺpiku riadenia a ukazuje základné informácie o jazde. Najzásadnejšími štandardnými tlačidlami v tomto vozidle nakoniec budú tie, ktorými ovládate zopár detailov z volantu.

Práve v útrobách informačno-zábavného systému má Volvo ES90 dokonca aj ovládanie nabíjania. Batéria má architektúru s 800 V, čo umožňuje nabíjanie až 350 kW výkonom. Toto bude rovnaké pre všetky batérie, ktoré budú v ponuke 2. Tento výkon má znamenať prírastok 300 kilometrov dojazdu za 10 minút. Dojazd sa má teda zvyšovať naozaj rapídne a nabíjanie z 10 na 80 % sa môže dostaviť už za 20 minút. Ale to všetko záleží na tom akú batériu máte. A od toho záleží aj dojazd 700 kilometrov.

342404_Volvo_ES90_Exterior 

Úplne základnou verziou bude prevedenie s jedným motorom a pohonom zadnej nápravy. Maximálny výkon sa dostane na 243 kW (330 k) a bude čerpať z batérie s kapacitou 92 kWh celkovo a 88 kWh využiteľné. Toto prevedenie sa má dostať, podľa európskeho režimu WLTP do vzdialenosti až 640 km.

Viac výkonu prinesie prevedenie s dvomi elektrickými motormi. To bude mať výkon 326 kW (442 k), pričom poháňané budú obidve nápravy. Toto bude rekordér v dojazde, lebo bude mať batériu s kapacitou 106 kWh celkovo a 102 kWh využiteľne. Ku dojazdu 700 km určite prispievajú nielen veľmi úsporné elektrické motory, ale aj koeficient odporu vzduchu 0,25. Práve táto hodnota je najlepšia v celej histórii automobilky.

Na absolútnom vrchole bude stáť Volvo ES90 Twin Motor Performance. Batériu bude mať rovnakú ako dvojmotorová verzia, ale celkový výkon sa má dostať až na 493 kW (670 k). To by malo zaručiť zrýchlenie na stovku za približne 4 sekundy, ale maximum iba 180 km/h. Toto maximum je obmedzené už dlhodobo pri všetkých modeloch automobilky. Veľmi zaujímavé je, že batéria síce ostáva rovnaká, ale dojazd sa tiež nemení. Ani výkonnejšie motory nepredstavujú záťaž na elektrickú energiu a preto sa aj toto prevedenie dostane na 700 kilometrov dojazdu.

Volvo ES90 je teda pokračovateľom toho, s čím začal model EX30. Áno, možno si hovoríte, že elektrický bol aj model XC40, ale táto nová generácia elektrických vozidiel začala práve s menším elektrickým autom a postupne sa rozširuje. Celkovo je ES90 veľmi pekným vozidlom, ktoré ale nezaprie elektrickú energiu vo forme zvýšenej časti podvozku.

342415_Volvo_ES90_Interior 

Automobilka Volvo oznámila, že model ES90 sa už v niektorých krajinách dá objednať a napríklad na nemeckom trhu má byť dostupný od 71 990 €, čo rozhodne, na auto s takto veľkou batériou, nebude zlé. Bavíme sa stále o prevedení s pohonom výlučne zadnej nápravy a so základnou veľkosťou batérie. Zo všetkých alternatív najrozumnejšie vyzerá práve tá stredná, ES90 s 2 elektrickými motormi a väčšou kapacitou batérie.

Lenže nie je všetko zlato, čo sa blyští a aj Volvo ES90 bude mať svojich konkurentov, veď na trhu už existujú nejakú dobu. Ak by sme išli od toho najstaršieho, tak by sme začínali pri Tesla Model S, ktorá už pomaly ale isto smeruje do dôchodku a prestáva byť zaujímavá. Zaujímavé ale ostávajú Mercedes EQW a EQS. Tu by som povedal, že práve konkurentom má byť EQE a rovnako má byť konkurentom aj BMW i5.

Čím bude chcieť Volvo zaujať? Proti BMW to bude mať ťažké, aj proti Mercedesu, ale inak dokáže určite zaujať cenou, výbavou a minimalistickým švédskym prístupom ku dizajnu. Ale stále ostáva otázka, či pre väčšinu nebude lepšou voľbou štandardne naftové, alebo benzínové Volvo S90. Urýchlený prechod Európskej únie na elektrický pohon je predsa príliš extrémnym sústom.

Aktuálna ponuka vozidiel Volvo