Automobilka Toyota ide naozaj hru s vysokými kartami, najmä v ostatnej dobe. Ponuka najširšie portfólio aktuálne a ponúka ho aj na našom trhu. Nie je sa preto čomu čudovať, keď je áut s logom Toyota na cestách stále viac. Jedným z najúspešnejších modelov aktuálne je síce Yaris aj Yaris Cross, ale konštantnú popularitu má aj RAV4 a to v všetkých svojich generáciách. Naviac vytvára dojem, že ako hybrid je naozaj spoľahlivé auto. Najnovšia, už štvrtá generácia v poradí, aktuálne prichádza s dvomi druhmi pohonu a tiež s dvomi pohonnými jednotkami. Novinkou v ponuke je výbava Adventure. Aké toto auto je a čo sa o ňom oplatí vedieť? Tu je 5 bodov, ktoré ma zaujali.
Spoľahlivá pohonná sústava = spoľahlivé auto
Toyota rieši prístup k pohonom naozaj zaujímavo a komplexne. RAV4 má v ponuke dve pohonné jednotky s dvomi druhmi pohonu. Každý motor má pohon prednej nápravy štandardne, alebo oboch so systémom 4x4. Oba systémy pohonu všetkých kolies sú však úplne odlišne. Základný dvojlitrový benzín využíva na roztáčanie zadných kolies hriadeľ od motora až do zadného diferenciálu. Hybridná sústava je absolútne iná.
Ak si budete kupovať Toyotu RAV4, novú, tak rozhodne siahnite po hybride. Má kombináciu 2,5-litrového štvorvalca s elektromotorom a tento hybridný systém v aute je už štvrtej generácie, ktorú Toyota vytvorila. V praxi to znamená, že motor stále funguje v Atkinsonovom cykle a ponúka celkový výkon buď 160 kW (218 k), alebo 164 kW (222 k), podľa toho, či máte výlučne predokolku, alebo má pohon všetkých kolies.
Trik RAV 4 Hybrid s pohonom všetkých 4 kolies označovaným ako AWD-i spočíva v použití samostatného elektromotora na pohon zadnej nápravy. To znamená nižšiu hmotnosť pohonnej sústavy ako má základný dvojliter, lebo do zadnej časti, k elektromotoru, ide iba káblové prepojenie.
Výhodou káblového prepojenia je zníženie spotreby. Reálne sa so štvorkolkou RAV4 dá jazdiť po diaľnici so spotrebou 6,8 litra na sto kilometrov a ak sa posnažíte mimo mesta, dostanete sa až tesne do blízkosti 5-litrovej hranice. Skôr to teda bude 5,2 litra, až 5,5 litra, ale aj tak je to veľmi dobrý údaj na stredne veľké vozidlo SUV s potenciálom prejsť aj ľahkým terénom. Popri tom všetkom má hybrid stále imidž spoľahlivého pohonného systému a RAV4 je reálne spoľahlivé auto.
Priestorové pomery
Druhá vec, ktorá zaujme je veľkosť interiéru. Základný objem batožinového priestoru je 580 litrov, pričom sa nelíši od výlučne benzínovej alternatívy. Aj tá predsa potrebuje priestor kam schová diferenciály a podobné nevyhnutné prvky. Batožinový priestor je možné variovať naklápaním zadných sedadiel, alebo ich sklápaním v pomere jedna ku dvom a vytvoriť tak objem až 1 690 litrov.
Priestor na zadných sedadlách je až prekvapivo veľký. Na kolená nemá problém nájsť si miesto ani človek s výškou takmer 2 metre. Rovnaký stav je aj pri hlave. Aj na hlavu je miesta dostatok, lebo toto auto má základný tvar karosérie veľmi krabicový. Tým chcem povedať, že strecha nepadá žiadnym drastickým spôsobom a zostáva rovná ešte relatívne dlho aj za priestorom pre pasažierov. Toto tiež prispieva ku celkovému pocitu vzdušnosti.
O priestore na predných sedadlách ani netreba hovoriť, ten je úplne bez problému. Možno niekomu bude vadiť vyššia stredová konzola, ale taký je teraz trend, aby bolo všetko naozaj dobre po ruke. V lakťovej opierke je tak dostatok priestoru na čokoľvek a pred ňou sú dva veľké držiaky na nápoje, do ktorých vopcháte aj pollitrovú verziu papierového pohára z obľúbených menu.
Nezničiteľnosť interiéru
Okrem priestoru je interiér naozaj zaujímavý aj tým, že pôsobí takmer nezničiteľne. Pohľad na samotný displej s malými gombíkmi okolo hovorí, že tento by mohol vydržať funkčný niekoľko rokov, možno aj desiatok rokov. Systém na displeji je síce starší a napríklad Highlander už využíva novšiu verziu, ale povedzme si, že tento je už naozaj bezproblémový a vychytaný. Reálne má aj možnosť prepojenia mobilného telefónu cez Apple CarPlay, či Android Auto, ale iba prostredníctvom kábla.
O nezničiteľnosti sa snaží presviedčať aj samostatný panel klimatizácie. Ten je pod displejom a má vlastný menší displej na zobrazovanie funkcií. Naviac disponuje klasickými tlačidlami a dvoma naozaj masívnymi pogumovanými kolieskami. Práve tieto gumové prstence môžu byť najväčším problémom v budúcnosti, lebo už pri fotografických aparátoch je vidno, že pri dlhodobom používaní sa môže guma trochu vyťahať. Verím však, že Toyota nebude mať takéto problémy.
Volant prispieva svojou častou do skladačky a ponúka iba klasické tlačidlá. Tu nie je priestor na dotykové šialenstvo, ktoré by mohlo vyzerať viac moderne, ale zároveň by mohlo dochádzať ku nechcenému stlačeniu počas zatáčania. To sa síce deje aj v prípade obyčajných tlačidlách, ale toto stlačenie aspoň lepšie cítite.
Výbava Adventure
Tým najzaujímavejším v ponuke RAV4 je aktuálne výbava Adventure, ktorá tróni na vrchole ponuky. Dá sa ľahko odlíšiť pohľadom na iný predný nárazník. Má výrazne horizontálne rebrovanie, ktoré optický auto ešte viac rozširuje. Takisto prichádza s unikátnou farebnou kombináciou zelenej farby khaki bez akejkoľvek metalízy a strieborno-sivej strechy. Táto kombinácia je pútavá, avšak Toyote treba priznať, že lak je relatívne mäkký a ľahko môže prísť ku škrabancom.
Špecifiká výbavového stupňa Adventure pokračujú aj v interiéri. Okrem rozsiahlejšej výbavy je túto verziu vidno aj na čalúnení. To je z umelej kože, možno až z niečoho ako neoprén a znova vytvára dojem, že auto vydrží všetko, dokonca aj umývanie tlakovým čističom vodou. Avšak skúšať by sme to nechceli. Je to len zdanie, nie fakt. Ku čiernej látke, či skôr umeline čalúnenia sa pridáva aj oranžový pás na operadle a oranžové prešívanie. Táto séria rozhodne vyzerá najodhodlanejšie zo všetkých aktuálne ponúkaných verzii RAV4.
Cena na rozumnej úrovni
Veľká výhoda, v súčasnosti, modelu RAV4 tkvie v jeho rozumnej cenovej politike. Aj takto vybavený vrcholný terénny model, ktorý má ten cool faktor ako máloktorá iná verzia, stojí 47 000 €. Zdá sa vám to veľa? Vôbec to tak nie je. Za to, čo RAV4 Adventure ponúka je to naozaj adekvátna suma. Najmä hovorím o technológiách. O hybridnom pohone a o všetkom okolo. Vlastne, toto je posledný stupienok pred vrcholom vo forme Executive, ale určite viete, čo som myslel tým, že som Adventure nazval vrcholným terénnym modelom. Adventure je totiž dostupná iba s pohonom všetkých štyroch kolies a so spoľahlivým hybridom. Oproti výbave Selection, ktorá má o niekoľko prvkov menej, konkrétne o sledovanie mŕtveho uhla, upozornenie na dopravu za vozidlom, panoramatické zobrazenie pomocou 4 kamier a vnútorne zrkadlo s digitálnym displejom stojí o 1 800 € viac. A každé jedno euro sa oplatí. Inak je základná cena RAV4 s hybridným pohonom 38 090 € s predokolkou. Úplný základ s dvojlitrom a 6-stupňovým manuálom však kúpite už 29 390 €. Základ s pohonom všetkých 4 kolies a manuálom, čiže úplne štandardný dvojliter je s výbavou Comfort za 34 990 €. Aj tak ale odporúčam siahnuť po hybride. Pri každom tankovaní mi budete ďakovať ak po ňom skočíte.