Automobilka Volkswagen to myslí s elektromobilitou naozaj vážne a začína nielen zväčšovať svoje portfólio, ale pridáva nové modely, ktoré budú základnými kameňmi. Po tom, čo sa budúci rok na trhu objaví model ID.2 bude ďalší rok na programe dňa ID.1. No a ten bude vychádzať z konceptu ID.Every1. Ten sa ukázal na prvých skicách už teraz a jasné sú nielen klasické tvary hatchbacku, ale aj odkazy do minulosti.
Nový Volkswagen, ktorý prezentuje práve tento koncept, koncept ID.Every1 je malým autom. Hovorí o tom dĺžka 3 880 mm, ale šírka 1 841 mm už je trošku väčšia. Aby sme mali rozmery kompletné, tak výška sa dostáva na 1 490 mm. To stále pasuje medzi vozidla segmentu A, kam patrí napríklad aj Hyundai Inster, alebo najnovší Renault 5. Lenže treba jedným dychom dodať, že toto auto má evokovať niektoré štýly Volkswagenu Golf z roku 1976. O tom by mal hovoriť bočný profil karosérie, ale aj lemovanie zadného okna čiernymi plochami.
Toto auto je pevnou súčasťou rodiny elektromobilov automobilky, čo tvrdí predná maska, ktorá nepotrebuje žiadne otvory na nasávanie vzduchu. Aspoň ich má teda minimum, jeden otvárací je asi v spodnej časti nárazníka a do série nejaký byť musí. Čo ale do produkcie nepríde sú príliš malé zrkadlá, ktoré budú určite väčšie a zároveň bude mať sériové vozidlo aj stierače. Tie koncept akosi nepotrebuje, lebo je hlavne o dizajne.
No a predná časť nielenže pripomína ostatné elektrické autá automobilky, ale zároveň odkazuje aj na zadnú časť, pričom svetlá majú rovnaký svetelný podpis. Volkswagen ID.Every1 bude mať vzadu znova jednoduché tvary, bez akýchkoľvek výstrelkov, veď toto je klasické mestské auto. Veľmi zaujímavo vyzerá lišta nad oknom, ktorá má náznaky spojlera, ale aj tretie brzdové svetlo a práve tieto náznaky pokračujú do previsov na streche.
Do sériovej produkcie sa určite nedostanú ani masívne zliatinové disky s priemerom 19 palcov, ktoré automobilka použila pre tento koncept. Je otázne, či vôbec do sériovej produkcie prídu vysúvacie kľučky, ktoré by auto predražovali. ID.1 by predražovali aj dva konektory na nabíjanie. Tento koncept by mal mať konektor na nabíjanie v ľavom, ale aj v pravom prednom blatníku.
Lenže to nie je všetko, čo o aute vieme. Viem aj to, že je o 280 mm dlhším autom ako bol kedysi Volkswagen e-up!, ktorý mohol byť vlastne, svojím vlastným spôsobom v segmente A, jeho predchodcom. No a takisto je o 170 mm kratší ako koncept ID2.All, ktorý bude postavený o kúsok vyššie v hierarchii elektrických vozidiel. Zaujímavý fakt, práve ID.2 má mať aj verziu s označením GTX. Čiže to má byť vlastne malé elektrické auto s väčšou dynamikou.
Podľa očakávaní bude aj interiér ID.Every1. Je to z dôvodu, že bude mať klasickú minimalistickú štruktúru, ktorá sa čiastočne podobá na Citroën C3 najnovšej generácie. Ale podobá sa aj na svojich väčších bratov, takže v strede bude informačno-zábavný systém s veľkou obrazovkou a úplne novým prevedením. Bude to najnovšia verzia systému, ktorú by malo priniesť práve toto malé vozidlo. Volant bude zrezaný z obidvoch strán, páku na radenie chodu nájdete znova pod volantom, ako sme už pri podobných autách VW všetci určite zvyknutí. Naľavo potom bude ovládanie smeroviek, stieračov, svetiel a vlastne to je všetko, čo táto páčka potrebuje ovládať.
Zaujímavosťou interiéru bude, že stredovú konzolu môžete posúvať po interiéri a vpredu je pripnuté niečo zvláštne. Je to bluetooth reproduktor, ktorý sa dá z auta vytiahnuť. Dôležité vedieť, že aj napriek malým rozmerom je vnútri toľko priestoru ako v spaľovacom vozidle Volkswagen Polo. Dokonca je za sedadlami, tými zadnými, dosahuje objem batožinového priestoru až 305 litrov. Na daný segment je to naozaj slušné. Len pre pripomenutie, viac dosahuje napríklad Hyundai Inter pri posunutí sedadiel úplne dopredu, ale vtedy už je v zadnej časti obtiažne sedieť.
Nový informačno-zábavný systém bude určite nonstop pripojený a ID.1, ako sériová verzia ID.Every1 je vozidlom, ktoré bude na vlne doby. Znamená to, že tiež bude brať do úvahy aj možnosti aplikácií pripojiteľných cez sieť a možnosť kúpy predplatného. V praxi to znamená, že hardware na niektoré funkcie mať budete, ale používať ho budete iba ak si zaplatíte, prípadne ak ho kúpite s celoživotným predplatným.
Volkswagen je zatiaľ skúpy na informácie o detailných dojazdoch a podobných veciach, hovorí sa ale, že minimálne 250 km na nabitie vozidlo dať má. Je postavený na platforme MEB, ale ešte dôležitejšie je, že v základe bude mať pohon elektrickým motorom s výkonom 70 kW (95 k). To by malo autu udeliť maximálnu rýchlosť 130 km/h a v meste by malo byť reálne použiteľné bez akýchkoľvek obmedzení. Nový malý Volkswagen nebude mať pohon zadnej nápravy ako ID.3 a všetky väčšie modely, budem mať, rovnako ako ID.2, pohon prednej nápravy. O štvorkolke sa nehovorí, v takomto aute nemá absolútne žiadne opodstatnenie.
Takže ako to vlastne bude? Volkswagen predstaví sériovú verziu ID.1 budúci rok a v roku 2027 sa má dostať do sériovej produkcie. Ale už teraz má určitých konkurentov. Veď stále existuje minimálne veľký Dacia Spring, ale máme aktuálne aj Hyundai Inster. Avšak najväčším konkurentom bude aktuálne Auto roka v Európe, ktorým sa stal Renault 5.
Konkurenti
Renault 5
Bude asi jasné, že Dacia Spring nebude relevantným konkurentom, lebo ID.1 bude vozidlom, ktoré bude postavené ako nové vozidlo od základu. Najväčší konkurent teda bude Renault 5, ktorý má v ponuke dva druhy batérie. Základné prevedenie bude mať v Renaulte 5 kapacitu 40 kWh, čo by malo autu udeliť dojazd až 312 km. Druhou možnosťou pre Renault 5 je kapacita batérie 52 kWh, pričom batéria váži 300 kg a auto s ňou prejde 410 km. Aj keď nie jasné akou rýchlosťou sa bude nabíjať nový Volkswagen , u Renaultu to jasné je. Budem mať nabíjanie výkonom až 100 kW a maximálna rýchlosť sa dostane na 150 km/h. To na mestské vozidlo bohato stačí. Renault bude pritom o 4,2 cm širší , ale o približne 6 cm užší. Výškovo budú obidve auta na tom rovnako. Ak by sme porovnávali aj objem batožinového priestoru, tak tu bude Renault zaostávať o 28 litrov.
Hyundai Inster
Novinka vo forme Hyundaiu Inster bude mať tiež zaujímavé parametre. Veď ponúkne už od začiatku tiež dva druhy pohonných sústav. Čo to bude znamenať? Základné prevedenie bude mať 42 kWh, na ktoré dokáže prejsť vzdialenosť až 327 km. Výkonnejšie vozidlo, ktoré už nebude mať 71,1 kW (97 k), ale 84,5 kW (150 k) prejde až do vzdialenosti 370 km. Hyundai Inster bude od tohto auta síce o niečo kratší, v základe až o 55 mm, ale hlavne bude o viac ako 20 cm užší. Takže asi nebude úplne stopercentným konkurentom.
Dacia Spring
No a keď už sme začali s tými modelmi Dacia. Tak nový Spring od 16 900 € bude mať výkon, vo výkonnejšom prevedení 48 kW (65 k) a batériu s kapacitou 26,8 kWh, na ktoré dokáže prejsť v kombinovanom cykle 228 km. Takže od tohoto by sa dalo odvodiť, že nový Volkswagen ID.1 by mohol mať batériu s kapacitou približne 30 až 35 kWh.