SEAT už teraz ponúka v Ibize len benzínový trojvalec s objemom 1,0 litra a štvorvalec 1,5 TSI je len pre verziu FR. Ale nie vždy to tak bolo. V predchádzajúcej generácii modelu bola ponuka omnoho pestrejšia. Výrazné zoštíhlenie cenníkov je následkom stále prísnejších emisných pravidiel pre nové autá. Ale my sme sa pozreli na zúbky zaujímavému kusu predchádzajúcej generácie.
Ibiza štvrtej generácie v roku 2012 dostala výrazný facelift s tvárou väčšieho Leonu. Táto modernizácia modelu výrazne prospela a najmä základné verzie vyzerajú omnoho príjemnejšie najmä vpredu. Táto Ibiza bola tiež posledná, ktorá bola v ponuke ako malé kombi, konkurent Fabie Combi, stojacej na podobných základoch.
V pofaceliftovom modeli boli na výber 4 naftové motory, najväčší výkon dával dvojliter, menej ponúkali dve 1,6-tky s rôznymi parametrami a základom naftovej palety bol maličký trojvalec 1,2 TDI. Ten je technicky odvodený od väčšieho štvorvalca. Je krokom vpred oproti hrkotavému 1,4 TDI, ktoré vzniklo skrátením 1,9 TDI. Tieto motory mala Ibiza pred modernizáciou.
Jeden z najmenších naftových motorov, ktoré v autách fungovali má objem 1 199 centimetrov kubických a oproti predchodcovi má rozvod DOHC a 12 ventilov. Štvorventilová technika pochádza práve z modernejších agregátov. Hlavným rozdielom však je fakt, že práve 1,2 TDI je už vybavená systémom Common Rail, čo je okamžite poznať, je kultivovanejšou alternatívou aj napriek nepárnemu počtu valcov.
Samotný SEAT udáva kombinovanú spotrebu s hodnotou 3,8 litra. A vôbec nie je ťažké sa jej priblížiť naozaj blízko. Reálne viete s autom jazdiť do 4 litrov. Po diaľnici do 4,5 litra nafty na sto kilometrov. Ale ak si dávate pozor na pravú nohu a idete s rozumom, tak viete ísť za 3,5 litra. Lenže komu je takéto auto s takouto spotrebou určené? Máme taký tajný tip, ktorý nebude veľmi tajný, keď to všetko ozrejmíme.
Jazdíte do zamestnania z Piešťan, alebo Nového Mesta nad Váhom do Trenčína? Alebo z Trnavy do Bratislavy? Prípadne z Brezna do Bystrice, či z Giraltoviec do Prešova? Práve toto môže byť optimálnym približovadlom na každodenné dochádzanie. S nízkou spotrebou dokážete prejsť aj väčšie vzdialenosti a ak zvolíte správny kus, tak budete mať dokonca aj obsiahlu komfortnú výbavu. Tento model SEATu dokázal ponúknuť automatickú klimatizáciu, tempomat, či pripojiteľnú navigáciu. Na tú je konektor priamo na vrchu prístrojovej dosky v strede.
Od takejto Ibizy asi nebudete čakať brutálne dynamické parametre, ale v nízkych a stredných otáčkach sa ako nadpriemerný javí krútiaci moment 180 Nm. Síce zrýchlenie na stovku za 13,9 sekundy neoslní. Ale na druhú stranu, toto auto nemá vyvolávať emócie. Toto auto má byť spoľahlivým parťákom na cestovanie na stredne dlhé trasy. V takom prípade odmení nielen nízkou spotrebou, ale aj dobrým komfortom.
Automobilka uvádza, že maximálna rýchlosť tohto auta je 168 kilometrov za hodinu, ale prirodzený charakter tohto auta s takýmto motorom od skúšania dynamických veličín celkom odrádza. Tejto Ibize sa na diaľnici viac páči tempom medzi 110 a 120 kilometrami za hodinu. Má totiž len päťstupňovú manuálnu prevodovku, podobne ako mala aj 1,6 TDI. Avšak aj pri diaľničnom tempe ostáva spotreba stále prijateľná. Vlastne nech sa snažíte akokoľvek, tak sa cez kombinovanú hodnotu 4,5 litra dostanete len veľmi ťažko.
Pozitívom Ibizy je aj celkom veľký priestor v interiéri. Nevravíme, že má kvality Superbu, ale na auto s dĺžkou tesne nad 4 metre je napríklad batožinový priestor s objemom 292 litrov veľmi rešpektuhodnou veličinou. A pritom za 180-centimetrovým vodičom je stále dosť miesta na rovnako vysokého pasažiera. Dosť miesta, ale úplne presne. Hlava je tesne pod stropom, na nohy je miesta úplne tak, že sa kolená len o milimeter nedotýkajú predných operadiel.
Ale ak sa kolegovia chcú do zamestnania odviezť, tak nebudú nadávať. Reálne, rozrátajte si spotrebu 4,5 litra medzi štyroch cestujúcich a razom vychádza diaľničná spotreba len 1,125 litra na osobu. Pri 100 kilometroch za deň to znamená menšiu sumu ako by stála cesta hromadnou dopravou a ako bonus pre vodiča prichádza fakt, že s týmto autom sa dá naozaj kdekoľvek zaparkovať.
Aj napriek slabšiemu výkonu a horšej akcelerácii môže práve takáto Ibiza predstavovať optimálne vozidlo na dochádzanie. A po príchode do cieľovej destinácie netreba ani príliš zložito manévrovať kvôli parkovaniu.
Pozrite si aktuálnu ponuku SEATov Ibiza v našej databáze!