Videl som nové BMW radu 5, na vlastné oči je omnoho krajšie

Automobilka BMW predstavila nedávno model, ktorý je jedným z najdôležitejších v portfóliu. Preto aj získal konzervatívnejšiu tvár ako napríklad sedmička. Hovorím o BMW radu 5, ktoré prešlo do novej generácie s extrémnou veľkosťou a príbuznosťou, čiastočnou, práve s najväčším modelom. Tu by sa žiadalo dodať, že s najväčším sedanom, nie s inými karosárskymi verziami.

Na prvých obrázkoch pôsobí BMW radu 5 trochu rozpačito. Vyzerá tak ako keby si dáte čisto len dusené kuracie s ryžou. Nič, čo by vás reálne šokovalo a zaujalo. Žiadna šťava. Ale naživo je to úplne inak ako na propagačných obrázkoch. BMW radu 5 som si mohol pozrieť hneď v dvoch verziách. Jedna bola béžovo-zlatej farby s čiernymi doplnkami a druhá zase modrá s brúseným hliníkom na lištách okolo okien. Ak vám mám poradiť, určite skočte do tmavej alternatívny s brúseným hliníkom ako kontrastným prvkom. Prečo? Jednoducho preto, lebo bledé farby nechávajú až príliš vyniknúť obrovský prah karosérie. Ten vozidlo musí mať, lebo dizajnér Domagoj Dukec povedal, že vozidlá s rôznymi systémami pohonu nemusia mať rôzne tvary karosérie. Unifikácia teda predvádza hlavne rovnaké línie aj v týchto partiách. Auto vďaka nim pôsobí o niečo vyššie, čo však zachraňuje extrémna dĺžka. Veď nové BMW radu 5 má až 5,06 metra. Z toho rázvor je skutku fantastických 2 995 mm. Ak sa zamýšľate nad tým čo ja, tak vám preblesklo hlavou, že vlastne toto BMW radu 5 je krátke BMW radu 7 s konzervatívnejším štýlom. A máte pravdu. Priestor je obrovský a niektorými prvkami BMW radu 5 naozaj evokuje sedmičku.

P6205486a

Začnime teda od zadnej časti. Na nej hrá prím rovnako tvarovaná línia kufra, ale je tu jedna významná zmena oproti väčšiemu bratovi. Evidenčné číslo sa presťahovalo z nárazníka do veka batožinového priestoru, čo umožnilo vytvoriť elegantnejší a ľahší štýl tejto časti vozidla. O bočnej línii s miestom pre batériu sme teda už niečo povedali, ale treba ešte skonštatovať, že zadné dvere končia druhým sklíčkom a nadväzujú tak na tretí stĺpik karosérie s elegantnou pripomienkou veľkosti vozidla, s číslom 5 na striebornej, alebo čiernej ploche.

Predná časť je už omnoho štandardnejšie vyzerajúca a pôsobí priam konzervatívne a prijateľne pre masy. Môžu za to relatívne malé ľadvinky, ktoré môžu mať plné prekrytie v prípade elektrických verzií. Aj tu sa viac hodí strieborné lemovanie, ktoré môže mať v sebe vsadený svetelný pás Iconic Glow, podobne ako majú niektoré ostatné a hlavne väčšie modely. Svetlomety vybavené adaptívnymi LEDkami, keďže BMW zistilo, že laserové svetlomety boli slepou cestou. Sú tvarmi podobné svetlám prezentovaným BMW radu 5, ale generácie E60, ktorú v roku 2003 prinieslo BMW ako druhé dielo Chrisa Bangla a bolo kontroverznou generáciou. Avšak zostarla vynikajúco. O svetlách to však neskonštatovala automobilka samotná, ale na príbuznosť v tvare svetiel prišli internetoví znalci tvarov. A vlastne majú pravdu. Svetlomety sú veľmi podobné a predvádzajú úplne rovnaký štýl ako kedysi. Kto by to bol povedal, že nové BMW radu 5 bude tak trochu, svojim vlastným spôsobom, retro?

Retro ale rozhodne nie je interiér. Ten sa inšpiruje práve väčším súrodencom a predvádza všetky vymoženosti, teda okrem elektrického zatvárania dverí. Má dva displeje pod spoločným krycím sklom, má tiež zaujímavé prevedenie stredového tunela a všetko pôsobí až príliš moderne. V zadnej časti ale nenájdete tú obrovskú telku a tiež budete mať o štipku menej miesta ako v sedmičke. Stále ho však bude kráľovsky.

Už v úvode bude BMW radu 5 dostupné s dvomi spaľovacími agregátmi a dvomi alternatívami z pohľadu elektrickej energie. Úplným základom bude benzínový radový štvorvalec umiestnený pozdĺžne, ktorý bude dosahovať výkon 153 kW (208 k) aj vďaka použitiu mild hybridného doplnku. Ten sa zaslúži aj o nižšiu spotrebu, ktorá sa má pohybovať v kombinovanom cykle, podľa merania WLTP v rozmedzí 5,8 až 6,4 litra na 100 km. Toto vozidlo bude iba zadokolka s osemstupňovou automatickou prevodovkou. V reči dynamických parametrov sa pozeráme na zrýchlenie na stovku za 7,5 sekundy.

P6205565a 

Druhou možnosťou v ponuke bude verzia 520d, ktorá je dlhodobo jedna z najobľúbenejších. Bude mať dvojlitrový radový štvorvalec, ktorý bude umiestnený rovnako, bude mať rovnakú prevodovku a pohon zadných kolies. Teda štandardne. Bude mať výkon 145 kW (197 k) a krútiaci moment 400 Nm. Zadné kolesa sa roztočia na stovku za 7,3 sekundy. Táto alternatíva však bude dostupná aj s pohonom všetkých 4 kolies xDrive. Reálnym tretím do partie bude onedlho radový šesťvalec s objemom 3 litre spaľujúci naftu. Ak chcete šesťvalec benzínový, tak si musíte ísť vybrať svoje BMW radu 5 do USA. Inak sa môžete dostať naozaj iba k naftovej alternatívne. Ešte je otázne, či bude označená 530d, alebo 540d. Príde začiatkom budúceho roka a určite bude kombinovateľná so štvorkolkou. Dovtedy nám musia stačiť tieto dva spaľovacie agregáty s menším objemom. Onedlho sa na trhu objavia, teda spolu s naftovým šesťvalcom, aj verzie plug-in hybrid s písmenom e v názve.

Ďalšou možnosťou, dostupnou už od začiatku, bude elektrická energia. To bude reprezentovať alternatíva označená ako i5 eDrive40, ktoré bude mať batériu s kapacitou 81,2 kWh. Tá vystačí na prejdenie vzdialenosti až 582 km. Vozidlo bude mať pohon výlučne zadnej nápravy a celkový výkon 250 kW (340 k). To bude stačiť na zrýchlenie na stovku za 6,0 sekundy.

Vrcholom bude verzia označená i5 M60. Tá už bude mať dva elektromotory, ale samotná kapacita batérie ostane nezmenená. Automobilka hovorí o dojazde iba niečo okolo 520 km, ale to vôbec nevadí. Toto vozidlo bude mať úplne iné dôležité charakteristiky. Bude mať predsa výkon až 442 kW (600 k) a krútiaci moment 795 Nm. V celkovom súčte to dáva zrýchlenie na stovku za 3,8 sekundy. S autom, ktoré vážiť takmer 2,4 t.

P6205578a

Tieto dve verzie, modrá s bledým interiérom a striebornými lištami a béžová s čiernymi lištami a čiernym interiérom neboli jedinou zaujímavosťou v Danubiane na výstave nedávno. Tým najsilnejším kúskom bola určite fabrická prerábka BMW X5 Le Mans, generácie E53, ktorá ponúkne výkon až viac ako 700 koní z atmosferického 6,1-litrového motora V12, ktorý svojou prítomnosťou zdobil aj McLaren F1 a taktiež vozidlá súťažiace v 24-hodinovke Le Mans. Zo zaujímavostí bol ešte na place modernizovaný model X5, ale v interiéri si našlo miesto aj pár motocyklov. Napríklad ten prvý, čo BMW vyrábalo presne pred sto rokmi.

Aktuálna ponuka vozidiel BMW