Takýto Lexus ES čakal málokto, vyzerá ako zo sci-fi

Lexus ES Je tým autom, ktoré si kúpite, keď chcete niečo extrémne spoľahlivé, čo vás prežije a zároveň chcete mať luxus, pričom je vám jedno, že je poháňaná predná náprava. Veď aj tak s ním nebudete jazdiť rýchlo, to sa vlastne od auta ani nepožaduje. Presne pre takéto príležitosti bol doteraz Lexus ES vynikajúci. Akurát teraz prichádza bod, kedy je asi vhodnejšie uvažovať o nových zákazníkoch, o nových možnostiach a o nových tvaroch. Lexus prináša novú generáciu modelu ES, ktorá sa začne predávať na jar roku 2025.

O čom je teda nová generácia ES? Je v prvom rade o nových a futuristických tvaroch, ktoré akoby vyšli z filmu o vozidlách budúcnosti. Skôr ako modely od Lexusu pripomína najnovšie Toyoty ako Prius, či Camry s ostatným faceliftom. Moderné tvary začínajú v prednej časti, ale pokračujú naprieč celým vozidlom. Aj zboku vidno výrazné prelisy, ktoré sú doplnené o rôzne lišty, pričom vzadu sú prepojené svetlomety červeným svietiacim pásom. Predné svetlá sú zase maticové LEDkové, tak ako by sa dalo očakávať pri danom tvare. Lexus ale spravil škrt aj s veľkosťou vozidla.

Doposiaľ mal Lexus dĺžku do 5 metrov, čo sa ale novou generáciou mení. Nové vozidlo bude mať dĺžku masívnych 5 140 milimetrov, čím sa o 8 cm vzdiali aj od už tak veľkého konkurenta BMW radu 5. Oproti predchodcovi narastie aj šírka o 55 mm a výška o 110 mm. Prečo rastie výška? Tých 110 mm je zruba toľko, čo potrebuje na svoje pôsobenie batéria. Takto ju ľahšie výrobca umiestni do podvozkových častí sedanu.

esp1401 

Nové vozidlo ale ponúkne aj dostatočný vnútorný priestor. Veď rázvor je 2 950 mm, čo zase predstavuje nárast o 80 mm. Priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách sa teda zväčší aj oproti celkom rozumne štedrému predchodcovi predstavenému v roku 2018. Lexus ale interiér nechal prísne trojpriestorový, čo znamená, že batožinový priestor je konštrukčne oddelený. Je síce možné sklápať zadné operadlá, ale reálne je toto stále sedan.

Kým karoséria teda ostáva tradičným sedanom, Lexus ES prináša aj niečo, čo nie je pre automobilku úplne tradičné. Nový interiér, teda predná časť, je poňatá veľmi zaujímavým štýlom. Kým napríklad celkom nový Lexus RX predvádza stále zopár tlačidiel, nový Lexus ES bude mať primárne zameranie na displeje. V strede bude nový informačno-zábavný systém, ale naozaj úplne nový. Je to nielen o novom displeji, ale hlavne o novom programe fungujúcom na ňom. Mal by byť intuitívny a ľahko ovládateľný, ale to asi hovorí každá prezentačná brožúra. Ak by vám nesadol, tak stále viete použiť zrkadlenie obrazovky z mobilného telefónu.

V strede teda môže byť, ale aj je už od základu, obrovský displej. Druhý displej s uhlopriečkou 12,3 palca a s trochu nesymetrickým prevedením je pred vodičom ako digitálny kokpit. Lenže to nie je všetko, čo môže Lexus ES ponúknuť. Tento nový model má síce stredový displej, ale vozidlá v tomto segmente, najmä Audi A6 a Mercedes triedy E, prinášajú aj displej pred spolujazdcom. Takže Lexus nelenil a modelu ES ponúkol aj displej pred spolujazdcom, ktorý figuruje vo vyšších stupňoch výbavy, ale v závislosti aj od krajiny, v ktorej auto kupujete. Možno nakoniec pre Európu nebude.

esp2203 

Ponuka spaľovacích agregátov bude obsahovať vlastne jediný, ale tu bude záležať, či sa nachádzate v západnej Európe, alebo v tej východnej. Bude tu totiž extrémny rozdiel a my budeme mať, paradoxne, výkonnejšie pohonné ústrojenstvo. Elektrické verzie budú ale pre všetky časti Európy také isté a predpokladám, že budú také isté aj pre všetky časti sveta.

Základom obidvoch spaľovacích alternatív, či už v tej pomenované ES300h, alebo tej pomenovanej ES350h, bude 2,5-litrový štvorvalec a nová batéria, ktorá dokáže posunúť schopnosti hybridu ešte ďalej. Automobilka pre obe verzie pripravila zhodne prevodovku eCVT a obe budú dostupné nielen s pohonom prednej nápravy, ale aj s pohonom všetkých štyroch kolies.

Rozdiel bude v prvom rade výkon. Západniarska verzia bude mať 148 kW (201 k) a verzia pre východnú Európu prekvapivo viac. Tá dosiahne 182 kW (247 k).

esp1001 

Novinka bude ale aj elektrická a základom bude ES350e. Bude mať pohon prednej nápravy a motor, tým pádom, vpredu. Bude mať výkon 165 kW (224 k). Ak by ste chceli najvýkonnejšie, čo v ponuke modelu bude, tak to bude zatiaľ ES500e, ktoré bude mať 252 kW (343 k). Treba ale skonštatovať, že verzia ES-F nie je v pláne a určite ani v tajných túžbach konštruktérov.

Nový Lexus ES prinesie rôzne bezpečnostné prvky, medzi ktorými sú adaptívny tempomat spolupracujúci s mapami hovoriacimi o kruhových objazdoch, či podobných prekážkach na ceste. Dokáže tak spomaľovať ešte skôr a prispôsobiť rýchlosť podmienkam na ceste. Ďalším zaujímavým systémom je prednárazový bezpečnostný systém, ktorý pripraví posádku na náraz, ak bude rozpoznaná niektorá verzia scenáru zahŕňajúca už aj elektrické kolobežky ako možný bod stretu.

Lexus ES prinesie aj systém sledovania vodiča, systém núdzovej reakcie vodiča, ale aj udržiavanie v pruhu a nový systém adaptívnych svetiel s vysokým rozlíšením. O presnejších informáciách bude Lexus určite informovať a model ES bude so 100% pravdepodobnosťou drahší ako je jeho predchodca, ktorý je na trhu aktuálne. Ak teda chcete nové auto, ktoré je lacné a prémiové, tak práve Lexus ES, ten ktorý je na trhu teraz, môže byť tým správnym vozidlom.

Aktuálna ponuka vozidiel Lexus