Automobilka BMW pripravila novú generáciu modelu BMW radu 1. To znamená, že na náš trh sa nová generácia dostane už v októbri tohto roka. Tvary sú zaujímavé, ale nechávajú mozog premýšľať o tom, či je toto naozaj nová generácia vozidla. Niektoré detaily totiž ostali až príliš rovnaké na to, aby sme mohli hovoriť o úplne novom aute. Ale zmien je zase toľko, že môžeme byť radi, že stále spaľovacie verzie máme a že z ponuky nevypadnú ani naftové motory.
Poďme na to ale pekne po poriadku. BMW radu 1 patrí stále do segmentu C, čiže medzi vozidlá nižšej strednej triedy. Niekedy sa táto trieda označovaná aj ako Golf-Klasse, čo už nemusí byť úplne pravda. Golf je síce stále etalónom, ale tých vozidiel v triede je až príliš veľa, nie iba mainstreamových, ale aj prémiových.
Základný tvar karosérie ostáva rovnaký a klinovitý bočný profil je na svojom mieste. Dokonca si BMW udržalo aj Hofmeisterovu zakrivenú líniu okien. Lenže veľké zmeny prichádzajú v prednej časti. BMW stavilo na úplne novú masku chladiča s inak tvarovanými otvormi na prívod vzduchu. Maska chladiča má síce tvar ľadviniek, ale tie vyniknú iba ak máte chrómové, prípadne hliníkové prevedenie okrajov. Ak necháte prevedenie čierne, tak je situácia trochu zvláštna.
Nové BMW sa dokonca ani na BMW neponáša. Môžu za to aj inak tvarované svetlomety, ktoré prichádzajú s menším profilom a zároveň s maticovou LED technológiou schopnou dosvecovať do zákrut. Neberte to zle, svetlá budú fantastické a majú aj modré akcenty, ktoré sú veľmi zaujímavé, ale základom je, že už nie sú tak jedinečné.
No a niektoré zmeny badať aj v zadnej časti, znova je to o svetlometoch. Tie akoby si zase zobrali dizajn z BMW radu 3 pred modernizáciou, ale z predných svetiel. Dva ostré zuby sú neprehliadnuteľné a svetlá zasahujú od bočnej časti, až do veka batožinového priestoru. Spodnú časť vozidla zase ozvláštni nárazník s imitáciou difúzora. BMW pre model pripravilo 9 štandardných odtieňov farieb karosérie, ale môžete zvoliť aj niektorý zo štyroch predpripravených BMW Individual lakov. Ak by vám z toho nič nesedelo, tak BMW vie, samozrejme, pripraviť lak špeciálne podľa vašich požiadaviek.
Interiér malého hatchbacku prešiel tiež zásadnými zmenami. Centrálne ovládacie centrum na stredovom tuneli vykazuje menší počet tlačidiel a hlavne ukazuje, že ubudol kruhový ovládač. Prečo sa to stalo? Asi preto, že nový systém BMW Operating System 9 je stavaný na ovládanie dotykom a hlasom. Táto relikvia pripomínajúca minulosť je síce príjemná, ale už v súčasnej dobe je podobná tlačidlovým telefónom.
Nový BMW Operating System 9 využíva niekoľko zaujímavostí. Využíva zrýchlený prístup z domovskej obrazovky k obľúbeným, prípadne dôležitým funkciám, ale tiež využíva systém QuickSelect, ktorý dokáže zrýchliť ovládanie a má byť pohodlný a intuitívny.
Na stredovom ovládacom centre sa zmenil aj volič prevodovky. Keďže nemôže byť manuálna, tak má formu už iba malej páčky, ba priam prepínača prevodovky. Páčka už je tiež preč. A rovnako je preč väčšina fyzických tlačidiel. Interiér pôsobí čistejšie a všetko sa ovláda cez displej vrátane klimatizácie. Na to slúži zobrazovací prvok s uhlopriečkou 10,7 palca v strede, ale ďalší zobrazovací prvok hovoriaci o informáciách o jazde je pred vodičom a má uhlopriečku 10,25 palca. Oba displeje sú skryté pod spoločným krycím sklom zaobleným tak, aby na ňom vodič videl všetko podľa predstáv.
Priestorové pomery zostávajú viac, či menej, podobné ako mal predchodca, čo znamená aj batožinový priestor so štandardným objemom 380 litrov a objemom 1 200 litrov po sklopení zadných sedadiel s operadlami delenými v pomere 40:20:40.
No a teraz poďme na to vážne, na začiatok budú dostupné štyri motory. A najlepšia správa je, že z ponuky sa nevytratí ani verzia M135, ktorá bude mať pohon všetkých štyroch kolies xDrive. Bude mať ale znížený výkon a stratí písmeno i v názve. Znižený výkon znamená stále 221 kW (300 k) a krútiaci moment 400 Nm. S týmto strojom dokážete zdolať 100-kilometrovú métu za 4,9 sekundy. Myslím tú rýchlostnú, nie vzdialenostnú. To už by bol extrém.
Druhou benzínovou možnosťou bude 120, znova bez i. Tento motor bude mať nielen 3 valce a objem 1,5 l, ale aj mild hybrid. Celkový výkon má byť 125 kW (170 k) a stovka má byť záležitosťou 7,8 sekundy. V režime WLTP viete s týmto agregátom jazdiť s kombinovanou spotrebou do 6 litrov. Na výkon motora a spojenie s automatickou osemstupňovou prevodovkou je to veľmi slušná hodnota. Ďalšou zaujímavosťou je udržanie naftových agregátov.
Základnou naftovou pohonnou jednotkou bude dvojliter vo verzii 118d, ktorý bude mať výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 360 Nm. Znova cez osemstupňovú automatickú prevodovku s dvomi spojkami bude poháňa predné kolesá. Výlučne predné kolesá. BMW tu nerobí experimenty a uznalo, že pre takto veľké auto je platforma s pohonom prednej nápravy asi rozumnejšia. Najmä z pohľadu priestorových pomerov. Základné BMW 118d zrýchli na stovku za 8,3 sekundy a ak sa nebudete pozerať na hodnoty spotreby pod 5 litrov, tak niečo robíte zle.
Druhou možnosťou v naftovom spektre môže byť 120d, ktoré bude mať celkový výkon 120 kW (163 k) a na stovku sa dostane za 7,9 sekundy. O tom vlastne nič viac nepotrebujete vedieť, len to, že bude mať mild hybrid a bude drahšie ako 118d.
Nové BMW radu 1 prinieslo veľa zmien, ale aj vypustilo i z označovania benzínových modelov. Prečo sa to udialo? Preto, že i je akosi automaticky späté s hybridmi a elektrickými verziami. Nie je to znovu vynájdenie kolesa, ale BMW určite vie, čo robí. Musí vedieť, lebo konkurencia tiež nespí. Veď stále máme veľmi dobre prevedenie Mercedesu triedy A, ale tiež Audi A3, ktoré si len nedávno tiež prevzalo modernizáciu.
Dôležitým faktom, pre BMW, musí byť aj budúcnosť modelu. Znamená to, že sa určite dočkáme aj iných motorov a iných prevedení ako práve ponúknuté. Bola by veľká škoda, keby napríklad pod kapotu automobilka nenatlačí plug-in hybrid z BMW radu 2 Active Tourer. Alebo rovno inovovanú verziu z vylepšenej trojky, ktorá by mohla dať na nabitie aj 100 km. Nové verzie sú teda otázkou času, ale mňa najviac zaujíma, či BMW ponúkne aj náhradu za predchádzajúci predokolkový hothatch 128ti, ktorý bol jednoducho fantastický.