Niektoré autá sú jednoducho viac ako tie ostatné. Bentley, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, je ich veľa, ale ak chcete ozajstný luxus a komfort, tak to je hlavne o jednej konkrétnej značke. O značke Rolls-Royce. Mnohým je považovaná za najlepšiu automobilku na svete a podľa toho, čo zistili kluby zaoberajúce sa týmito automobilmi, až 80% všetkých vyrobených modelov a kusov stále jazdí a dá sa dohľadať. Zvyšok neskončil kvôli technickým problémom, ale skončil v štatistike najmä kvôli tomu, že ho nie je možné dohľadať a prípadne ich niekto rozbil.
Rolls-Royce sa tak radí medzi značky, ktoré dokážu vyrobiť auta s dlhodobou trvácnosťou. Veď napríklad brunejský sultán ešte stále používa pozlátený Rolls-Royce z osemdesiatych rokov, síce predĺžený a úplne špeciálny, ale predsa. Pri takom masívnom zlatom šialenstve by asi nebolo ekonomické ho meniť každých pár rokov, vraj stál 15 miliónov eur v dnešných peniazoch. Ale sultán určite má aj novšie kúsky Rollsu. Tieto staré som si síce nevyskúšal, ale posadil som sa do všetkých modelov zo súčasnej produkcie. A skúsim priblížiť prečo je práve táto automobilka považovaná za tú naj luxusnejšiu. Tak poďme na to! Začnime tým najbrutálnejším.
Rolls-Royce Phantom
Ak hľadáte pravý vrchol ponuky luxusu a elegancie, tak už nemusíte hľadať. Phantom je právom považovaný za vrchol ponuky automobilky a pôsobí majestátne. Bodaj by nie, veď jeho krátka verzia má dĺžku 5,7 metra a ešte existuje aj predĺžená alternatíva označená písmenami EWB, ktorá má ešte o 20 cm viac. Všetky vozidlá, ktoré sú aktuálne v ponuke sú postavené na jednotnej platforme Architecture of Luxury. Platforma je špeciálna pre Rolls-Royce a zohľadňuje požiadavky na čo najzásadnejšie a nekompromisné atribúty komfortu a exkluzívnosti. Je však z hliníku a oproti predchádzajúcim Rollsom znižuje hmotnosť.
A presne to, čo napovedajú základné údaje je aj realita. Rolls-Royce Phantom je oáza kľudu v akomkoľvek rušnom meste, v akomkoľvek rušnom svete. Preto je úspešný aj na indickom trhu, kde ku šialenstvu premávky pridáva majestátnosť a silný klaksón. Rolls-Royce tu predvádza, že 100 kilogramov akustickej izolácie, ktorú dopĺňajú akusticky izolované okná sú optimálnym receptom na všetky problémy spôsobené hlukom, stresom a všetkým naokolo. V takomto prípade však potrebujete aj vhodného vodiča, ktorý dokáže jazdiť štýlom hodným týchto áut. Žiadne prudké manévre, len zamatový chod dvanásťvalca s dokonalým radením osemstupňového automatu. Vlastne Phantom ostáva v aktuálnej ponuke jediným modelom, ktorý má výlučne pohon zadnej nápravy.
Tak ako všetky ostatné modely využíva niektoré detaily od BMW, z ktorých najviac kričí informačno-zábavný systém. Prečo je tam? Lebo Rolls-Royce má heslo, že používa to najlepšie na trhu. A systém iDrive s kolieskom rozhodne jedným z najlepších je. Jediný ďalší systém, ktorý je podobne intuitívny a použiteľný má automobilka Porsche.
Tento kus, ktorý som si od šoféroval, ale aj odsedel na zadnom sedadle počas presunu, je fantastickým príkladom sekcie Bespoke, ktorá vytvára vozidlá podľa konkrétnej požiadavky budúceho majiteľa. V ponuke je 40 000 farieb karosérie a tiež nespočet farieb kože. Sekcia Bespoke je v ostatnej dobe tak žiadaná, že len za minulý rok zaznamenala nárast dopytu o 50 %, čo si vyžiadalo aj zväčšenie kapacity výroby. Kapacita bola navýšená najmä kvôli špeciálnym požiadavkám, nie kvôli zvýšeniu celkového počtu vozidiel. A kto by si nechcel Phantom nakonfigurovať podľa seba? Tomu by teoreticky možno stačil aj niektorý z ľahko jazdených kusov z programu Provenance. To je niečo podobné ako auto bez čakania u veľkosériových automobiliek.
Rolls-Royce Cullinan Frozen Lakes
Druhý exemplár z produkcie Rolls-Royce, ktorý som si vyskúšal je nemenej dôležitý. Z globálneho hľadiska predstavuje najdôležitejšiu stálicu v ponuke automobilky. V Európe je síce najúspešnejší Ghost, ale v celosvetovom meradle je to práve Cullinan, nové veľké SUV s dĺžkou 5,4 m, šírkou 2 m a hmotnosťou 2,6 tony. Len pre porovnanie, Cullinan so svojimi majestátnymi a obrovskými rozmermi je dokonca o 150 kilogramov ľahší ako Mercedes EQS SUV. Môže za to najmä hliníková platforma a to, že auto poháňa klasický benzínový motor. Aj tu je dvanásťvalec objemom 6,75 litra spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ale tu už je nutný pohon všetkých štyroch kolies. Veď toto auto chce jazdiť za každých podmienok. To sa dá síce aj s Phantomom, ale tu je jazda ešte podčiarknutá vzduchovým podvozkom.
O klasických znakoch Rolls-Royce asi netreba hovoriť. Cullinan tiež predvádza sošku Spirit of Ecstasy, ktorá má viacero podôb a viacero možností, ktoré si môže zákazník zvoliť už pri konfigurácii. Tu je strieborná a tak to má byť. Schováva sa buď stlačím tlačidla, zamknutím, alebo pokusom o jej vylomenie. Potenciálny zlodej môže kľudne prísť o prst ak si nedá pozor. Tak mu treba! Na cudzie autá sa nesiaha a vonkoncom sa nevandalizujú!
Séria Frozen Lake, ktorá znova pochádza z divízie Bespoke je iná modrou farbou laku a tiež tyrkysovo modrým pásom Pinstripe na karosérii, ktorý maľuje veľmi zdatný remeselník. Na prednej časti, na blatníku, dokonca predvádza grafiku prasklín ľadu. Veď séria sa volá Frozen Lake. Podobný princíp prichádza aj do interiéru, kde vyniknú obkladové lišty s tvarmi pripomínajúcimi takisto povrch jazera, napríklad zamrznutého Bajkalského. Príprava týchto líšt zaberie až dva týždne. Treba ich namaľovať, zalakovať, nechať uschnúť a všetko opakovať trikrát. Po zasvietení slnka vyzerá lišta akoby mala hĺbku. Kombinácia čiernej, bielej a tyrkysovej kože ešte viac podporuje špeciálnu sériu. Čo som si všimol je fakt, že ani modrá džínsovina nenechávala stopy na bielom čalúnení. A to už je čo povedať. Do niektorých áut stačí sadnúť raz a čalúnenie je znehodnotené. Rolls je iný.
Podobne ako v Phantome má aj Cullinan má otváranie zadných dverí dozadu a možnosť zatvorenia dverí tlačidlom. Práve v prednej časti je zatváranie bližšie ku vrcholu automobilky, ale aj vzadu sa dá nájsť inšpirácia. Ovládače sú na stĺpiku karosérie pri ruke zadného pasažiera. Po sklopení lakťovej opierky vzadu nájdu pasažieri druhé koliesko systému, ktoré ovláda dva monitory schované v operadlách predných sedadiel. Nie sú hore, nevysúvajú sa, ale po vyklopení stolíka sa vyklopia smerom von. Aj napriek vyklápaniu do priestoru je v kabíne stále dostatok miesta. Ak hľadáte ideálne rodinné auto a máte zvyšných päťsto až šesťstotisíc €, tak ste ho práve našli.
Rolls-Royce Ghost Black Badge
Toto všetko je fajn, ale mne najviac k srdcu prirástol Wraith. Ten sa už nevyrába a najbližšie k nemu je nový Ghost. Nová generácia má základnú verziu s dĺžkou, ktorú mala kedysi tá dlhšia a preto je predĺžená verzia tak dlhá ako základný Phantom. Ghost je však nižší a užší a celkovo športovejší. Vlastne pri Ghoste by som predĺženú verziu ani nebral. Stačila by mi tá krátka a Ghost by som si šoféroval absolútne sám. Naviac ak by sa jednalo o výkonnejšiu alternatívu s označením Black Badge.
Black Badge posúva výkon motora z 425 kW (571 k) na 442 kW (600 k) a má ostrejšie reakcie prevodovky. Znie to šialene, ale stále je radenie zamatovo jemné. Je len trochu rýchlejšie. Trochu viac do popredia sa dostáva aj zvuk agregátu, ale aj tu sa bavíme o veľmi jemnom zosilnení prejavu. Sivo-čierna vonkajšia kombinácia s čiernym chrómom na Spirit of Ecstasy a čiernym rámom prednej masky je nenápadnou kombináciu doplnenou znova o tyrkysovo modrý Pinstripe na ramenách karosérie.
Interiér je oproti Phantomu o poznanie menší, ale stále je dostatočne obrovský a tu budete sedieť v prednom rade úplne najčastejšie. Teda ak si Ghost kúpite. Pracovisko vodiča má perfektnú ergonómiu, volant nepotrebuje žiadne dotykové plochy, teplotu si nastavujete kolieskom a druhým kolieskom silu vetrania. Toto je vlastne svojím spôsobom manuálna klimatizácia so štyrmi zónami. Pritom všetko, kam sa pozriete, vytvára dojem, že vydrží naveky. Preto tvrdenie o 80% všetkých vozidiel Rolls-Royce ešte fungujúcich je s veľkou pravdepodobnosťou pravdivé. Aj nový Ghost vytvára tento dojem. A vedeli ste, že má štandardne pohon všetkých 4 kolies a natáčanie zadnej nápravy? A je najlacnejší zo všetkých nových Rollsov? Stojí totiž do pol milióna eur. A ak ho chcete, tak je čakacia doba dva roky. Tentoraz to nie je kvôli nedostatku komponentov, čipov, káblov a podobných vecí, ale kvôli naplneniu kapacít. Musím uznať, že tieto tri autá boli asi najdokonalejšie kusy vozidiel, ktoré som mal v rukách a teraz len rozmýšľam ako vymeniť rodinné MPV za Cullinan a nemusieť spraviť lúpežné prepadnutie niekoľkých desiatok bánk. Takže o čo sú vozidlá Rolls-Royce lepšie ako ostatné auta? O pokoj, dynamiku, štýl, kvalitu a o prestíž. Pritom nestoja veľa. Ak za život vystriedate 10 áut po 45 000 eur a zničíte ich, tak jeden Rolls vám vydrží celý čas. Aspoň tak pôsobí a sú informácie, že predchádzajúca generácia Phantomu zvládla 1 000 000 km bez problému.