Aké je najšialenejšie auto, ktoré ste videli v ostatnej dobe? Nie, nový Hyundai Tuscon to rozhodne nie je. A možno ste ich až toľko šialených nevideli, lebo trh na Slovensku je výrazne konzervatívny a to najviac, čo si dokáže dovoliť je vlastne Kia Sportage s ostrejšími farbami. Ale také BMW XM je neuveriteľným pútačom pozornosti a extrémnym až lámačom sŕdc. Sŕdc a krkov. Sŕdc tých fanúšikov BMW, ktorí zostali zaseknutí v deväťdesiatych rokoch pri modeloch radu 5 E39 a 7 E38. Tých, pre ktorých bol príchod Chrisa Bangla len nočnou morou.
A prečo lámač krkov? Toto auto je absolútne extrémne. Mal by som začať dizajnom, ale nie. Pod masívnou kapotou je nový osemvalec spojený s elektrickým motorom, osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies s prioritou zadnej nápravy na požiadanie. Celkový výkon 480 kW (653 k) a krútiaci moment 800 Nm síce nevyzerajú na papieri ako extrémne masívne, ale realita je taká, že kopanec od elektrického motora, ku ktorému sa neskôr doplní osemvalec je masakrálny. Veď na stovke je toto auto za 4,3 sekundy. Znova si myslíte, že to je nič moc? A za koľko zrýchľuje vaše auto? Za 7 sekúnd na stovku, za 10? Nie, toto je 2,7-tonové monštrum, ktoré dokáže na šprinte poraziť takmer akúkoľvek trojlitrovú 6-valcovú športovú vec. Motor dáva taký výkon, že v najšportovejším režime je naozaj lepšie si poriadne nastaviť hlavovú opierku, aby sa vaše temeno dotýkalo lepšie týchto bodov sedadla. Inak to môže vyústiť, pri častom zrýchľovaní, až k bolestiam krku.
Až 2,7- tonové auto a zákruty? Áno, aj to sa dá. Podvozok tohoto auta jasne maskuje všetky snahy o predvádzanie kilogramov. Toto je obrovské monštrum v kompresnom overale, ktorý z neho robí športového démona. A stále nie je tento kus najvýkonnejšou verziou. Tá príde ako Label Red. A bude mať ešte o 100 koní viac a tiež o 200 Nm viac. To bude už čisté šialenstvo. Pri snahe o rýchlu jazdu auto teda pomáha, ale pomáhajú aj masívne pneumatiky obuté na diskoch s priemerom 23 palcov. Gumy držia dobre ale mám pocit, že vzor na nich tak dobre držať nebude. Je to z dôvodu, že naozaj pri ostrých kilometroch musia spracúvať vyššiu hmotnosť ako by chceli. Máte na výber. Buď vydrž pneumatiky, alebo jej priľnavosť. Ja volím určite priľnavosť. Práve priľnavosť má lepší program v agende.
Kým podvozok sa môže zdať dosť tvrdý, interiér to trochu kompenzuje najmä vzadu obrovským gaučom, ktorý je rovnako ako v koncepte nazvaný BMW M Lounge a prináša pohodlné cestovanie v momente, ak vodič nie je hovädo. Ak jazdí príjemne a bez trhania, tak vzadu dokážete prejsť bez únavy 1000 km. V opačnom prípade sa znova pozriete na to, čo ste mali v tom obednom menučku.
Výraznejšie miesta sú však vpredu. Športovo tvarované sedadlá obopínajú telo celkom príjemne a majú množstvo nastavení, vyhrievanie, ventiláciu, masáž, vlastne všetko. Celkovo stvárnenie interiéru je, až na tú zadnú časť pre pasažierov, celkom štandardným počinom BMW. Je to v ostrom kontraste s exteriérovými líniami. Vnútro a najmä jeho predná časť je trochu podobná, až na niektoré detaily, najnovšej verzii BMW X5. Tieto dve autá majú rovnakú sústavu displejov pod spoločným zaobleným krycím sklom. Vlastne, aj páka je úplne štandardná pre modely M s prepínaním razancie prevodovky. Ostrovček, v ktorom tróni zase prináša štartovacie tlačidlo a niekoľko základných rýchlych nastavení. Všetko tak, ako by sme čakali.
Najkontroverznejší teda ostáva zovňajšok auta. Či už sú to koncovky výfuku umiestnené nad sebou, po dvoch na každej strane, alebo až karikatúrne pôsobiace zadné svetla, prípadne logá BMW vypieskované v rohoch zadného okna, všetko pôsobí tak, že auto má byť absolútne extrémne. A to sme len pri relatívne umiernenej zadnej časti. OK, XM predvádza dĺžku 5,1 metra a vlastne pôdorys vozidla je takmer ako pri dodávkach. Šírka bez zrkadiel dosahuje viac ako 2 metre. Ani to tak nevyzerá a vôbec to tak nevyzeralo na pôvodných prezentačných fotografiách. Za volantom to vidno rozhodne je. Ďalší poriadny extrém sú disky, ktoré zjavne auto opticky zmenšujú. Na priemer 23 palcov ešte nie je nikto zvyknutý a prvýkrát som ich vyskúšal na BMW X7, ktoré má takmer rovnakú dĺžku.
Najväčší šok a rozkol XM bude v prednej časti. Dvojposchodové svetlomety? Áno, ich XM ich má, šialene tvarovaná kapota? Áno, aj tú máme. Výrazným dizajnérskym prvkom sú ale predné ľadvinky, čiže maska chladiča. Ponúka nové línie s ostrým prevedením a tiež predvádza kontrast zlatej a zeleného laku ostatných časti vozidla. Dokonca má aj podsvietenie, keby mal niekto náhodou pochybnosti o šialenosti tohto auta.
tále nie som presvedčený, či toto vozidlo chcem. Ako h chcem, tak ho nechcem s diskami s priemerom 23 palcov, s ktorými auto pôsobí až príliš tvrdo. Chcem ho s diskami menšími o palec a chcem ho s inou farebnou kombináciou zovňajšku. Viete aké farebné verzie mal Darth Vader? V Hviezdnych vojnách? Tu sa black-on-black hodí úplne perfektne. No a ďalšia otázka, utekám si ho objednať? Na jednu stranu sa mi páči kombinácia hnedej a modrej v interiéri, na druhú stranu stojí takmer 200 000 €, čiže až tak hneď ho mať nemusím.
Ďalšie otázky, ktoré máte určite na jazyku hovoria o tom, či má nejakých konkurentov. Má, určite. Niektorí ho budú porovnávať s úžitkovými vlastnosťami BMW X7 M60i, ale to je len slabý odvar toho, čo dokáže XM ponúknuť. Najväčším konkurentom je asi Lamborghini Urus, ale to je výrazne menšie. Z ostatných ešte treba spomenúť Aston Martin DBX, prípadne Ferrari Purosangue. A bral by som radšej Ferrari, alebo toto? Ferrari bude stáť tak pol milióna, čo môže znamenať, že zrazu BMW XM vyzerá veľmi výhodne. Podobne ako vaša obľúbená saláma v akcii v obchodnom reťazci. Teraz to môže vyzerať, že BMW XM je Ferrari Purosangue z Aliexpressu, ale nie je to tak. Je to masívny a extrémny model s brutálnym spracovaním a dychberúcimi detailami. Je to auto, ktoré buď nutne potrebujete, alebo ho budete nenávidieť. Je to len na vás. A ak vám netreba takýto vysoký výkon, tak BMW myslelo aj na vás a pripravilo model XM 60e, ktorý má radový šesťvalec a plug-in hybridné ústrojenstvo. Toto vozidlo má výkon už iba 345 kW (469 k). Ale podvedome viete, že chcete osemvalec. Ten je jednoducho, Briti majú na to výraz, bonkers.