Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Kodiaq RS. Po tradičných Kodiaqoch s obyčajnejšími motormi prichádza tá vrcholná verzia, ktorú odlišovalo hneď niekoľko zásadných vecí. A odlišnosti budú aj teraz, ale nepredpokladám, že sa niekto bude pokúšať o ďalší rekord na nemeckom okruhu Nürburgring. Teraz sa to musí zaobísť bez neho, nielen kvôli tomu, že Sabine to už robiť nemôže.
Nový Kodiaq RS je postavený na základoch tej najnovšej generácie, čo je celkom logické. Po dvoch rozdielnych modeloch prvej generácie prichádza tretia verzia modelu, ktorá má toho viac spoločné s modernizovanou alternatívou v minulom životnom cykle.
Škodu Kodiaq RS odlíšite podľa prednej časti. Je v nej síce podsvietená maska, ale všetky rebrá sú čierne a čierne sú aj lišty v nárazníkoch. Sú dokonca lakované lesklou čiernou farbu a ideálne je ich kombinovať s inou farbou karosérie. V bielej musí Kodiaq RS vyzerať vynikajúco, červený tiež vytvára požadovaný kontrast a modrý je úplne optimálny. V ponuke tejto verzie bude aj nová bronzovo-zlatá farba, ale tá skôr pôsobí luxusne ako športovo.
Z bočného profilu tiež budete vidieť čierne lišty, ktoré auto dostatočne odlíšia. Okrem toho sa do laku farby karosérie odejú aj spodné lišty, aby Kodiaq RS pôsobil dynamickejšie ako ostatné prevedenia. Zboku si určite všimnete aj nové zliatinové disky s priemerom 20 palcov. Automobilka pri nich našťastie neskákala do plastových krytov s aerodynamickou funkciou. Toto sú štandardné zliatinové disky, ktoré vyzerajú výborne a majú kombináciu čiernej s brúsenými povrchmi.
Škodovka zmenila aj zadnú časť. Nie príliš, ale v spodnej časti nárazníka vidno výrazný odkaz na športové prevedenie automobilu. Nie je to úplne difúzor, ako by sa mohlo zdať, je to len imitácia mriežky, ale aj tak pôsobí efektne a rovnako efektne vyzerajú aj koncovky výfukov. Tie sú spravené dokonca až tak, že by sa mohlo zdať, že sú reálne. O tomto sa budeme musieť presvedčiť všetci až pri samotnom predaji vozidla, takto na fotkách sú jednoducho ako ozajstné.
Škoda Kodiaq RS predvedie určité skoky aj v interiéri. Stále bude možné objednať si vozidlo so 7 sedadlami, to sa nemení, mení sa len prevedenie. Buď zvolíte ES Suedia, alebo RS Suite. V obidvoch prípadoch budete mať predné športové sedadlá s elektrickým nastavením a pamäťou, akurát v jednom prípade budú čalúnené kožou a imitáciou alcantary, materiálom Suedia, v druhom prípade pôjde o celokožené prevedenie. Rozdielom bude aj, že RS Suite predvedie ventiláciu sedadiel, ktorú RS Suedia mať nemôže. Ale vyhrievanie a masážna funkcia budú pre obe prevedenia. Tieto sa budú líšiť aj použitým materiálom na výplniach dverí a na obkladoch prístrojovej dosky. Každému podľa toho, aké má základné charakteristiky. Pre RS Suedia budú obklady z niečoho ako semiš, pre RS Suite budú z kože. Znova spojitým charakterom bude pôsobiť čierny strop v štandardnom prevedení.
Škoda Kodiaq RS príde aj s rozšírenou výbavou, ktorá bude obsahovať napríklad maticové LED predné svetla a špeciálne zadné svetlomety s prepojeným pásom. V štandardnej výbave modelu sa objaví aj adaptívny podvozok DCC+ a do auta sa dostanete bezkľúčovo s približovacím senzorom. Netreba teda žiadne snímače v kľučkách, auto sníma priestor okolo a odomyká hneď ako sa k nemu priblížite. Štandardom pre auto budú reproduktory značky Canton.
Škoda Kodiaq RS si stále necháva štandardné Smart Dails, ktoré umožňujú ľahšie ovládanie niektorých funkcií a zároveň má aj nový volant. Nový volant s výraznejším tvarovaním ale ukazuje ešte jedno nové špecifikum, podobne ako Superb Sportline. Má totiž miesto znaku na volante masívny nápis Škoda.
Ale všetci čakáme na to jediné. Čo bude pod kapotou? Bude tam 2,0 TSI Evo, ktorý bude mať výkon 195 kW (265 k) a prinesie možnosť zrýchlenia na stovku za 6,3 s. Maximálna rýchlosť bude 231 km/h. Zrýchľovacia charakteristika je jeden háčik. Automobilka hovorí, že 6,3 s je pre päťmiestnu alternatívu, ak máte 7 miest, tak sa dostanete na 6,4 s. Dôležité je, že oproti minulému Kodiaqu RS s benzínovým motorom má toto prevedenie výkon posunutý ešte vyššie. Narástol o 15 kW (20 k) a motor je štandardne spojený s automatickou sedemstupňovou prevodovkou. Manuál mať nemôžete, lebo ovládanie prevodovky je pod volantom, čo znamená, že by ste nemali ako vytiahnuť páku do stredu stredového tunela. Veď sú tam odkladacie priestory a nad nimi tróni veľký dotykový displej. Dotykový displej so štvrtou generáciou operačného systému, MIB4, a tomu sú prispôsobené aj pokročilé funkcie. Celkom pokročilý je aj displej pred vodičom a na ňom sa po naštartovaní objaví logo RS. Logá RS sú aj na opierkach hlavy, aby sa náhodou nezabudlo, v akom modeli a prevedení človek sedí.
Škoda Kodiaq RS bude určite stáť okolo 55 000 €, čomu sa netreba čudovať. Veď je to výkonné a veľké auto, ktoré v danej cenovej kategórií nebude mať skoro žiadnych konkurentov. Ale keby idem do detailov, tak sa tí konkurenti nakoniec dajú nájsť. Veď Seat ma ešte stále v ponuke Tarraco s výkonom 180 kW (245 k), čiže predchádzajúcou alternatívu spod kapoty minulej pofaceliftovej Škody Kodiaq RS. Rovnako ako nová Kodiaq bude mať motor aj nový Volskwagen Tayron, prípadne by sa medzi konkurentov dal zaradiť aj Hyundai Tucson, ktorý je ale trochu menší a má výbavu N line, čiže tiež športovú. Špecializovaný športový model má však iba Škoda. Môže sa zdať, že stále nie je tak športový, aby mohol konkurovať vozidlám s označením AMG, ale veď aj Mercedes-AMG GLB 35 s týmto nemeckým logom má výkon 225 kW (306 k), čo je vlastne iba o 30 kW (41 k) viac. A ten tiež prináša možnosť 7 sedadiel.