Americká automobilka RAM, ktorá bola kedysi súčasťou automobilky Dodge, ukázala na výstave spotrebnej elektroniky CES 2023 v Las Vegas nový koncept elektrického pick-upu. Volá sa RAM 1500 Revolution BEV Concept a ukazuje aká by mohla byť v budúcnosti pick-upov USA. Veď Ford už svoj F-150 Lightning má a predáva ho, pričom s ním má dokonca aj výraznejšie úspechy a minulý rok predal viac ako 15-tisíc kusov. Celkovo je to však mizivý výsledok oproti samotnému F-kovému pick-upu, ktorého sa celkovo predalo až 650-tisíc kusov.
Najskôr sa teda pozrime prečo by mali byť elektrické pick-upy úspešné. Veľa z nich absolvuje len krátke trasy. Jasné, na dlhé trasy budete potrebovať pick-up so spaľovacím motorom. Avšak to, čo ponúkajú moderné elektrickej pick-upy, napríklad ten od Fordu, je priam šokujúce. Je to vozidlo, ktoré je jedným z mála pick-upov, ktoré majú použiteľný batožinový priestor v prednej časti, kde by normálne bol motor. Taktiež ponúkajú už slušný dojazd, pokiaľ nič neťahajú, a zo svojej elektrickej siete dokážu poháňať hocičo. Sú tak prenosnými batériami na stavby a dokážete do nich zapojiť akékoľvek elektrické zariadenie. Túto schopnosť však majú aj benzínové protipóly. Svojím dielom do skladačky a obľúbenosti pick-upov prispel určite aj Rivian a hype okolo Tesly Cybertruck je úplne neodškriepiteľný, aj keď reálna produkcia je stále s veľkým otáznikom. Teslu predbehol nielen Ford, ale aj spomenutý Rivian s modelom R1T.
Čo si teda RAM prichystal do amerického pick-upového boja? V prvom rade vidno, že RAM vsadil na elegantne línie, s oddelenou zadnou časťou s jedným špecifickým party trikom. Vozidlo má mať dva elektrické motory, po jednom na každej náprave. Automobilka plánuje využiť modulárny princíp s rôznymi výkonmi motorov. RAM 1500 Revolution má tiež priniesť natáčanie zadnej nápravy až do uhla 15 stupňov. Pohonný systém využíva 800-voltovú architektúru, ktorá umožňuje nabíjanie výkonom až 350 kW. V optimálnych podmienkach tak dokáže za 10 minút pribudnúť až 160 kilometrov dojazdu. Prečo 160 km? Lebo je to presne 100 míľ a tie sú v USA stále platnou meracou jednotkou. Vozidlo stále využíva konštrukciu karosérie na ráme a stojí na 24-palcových podsvietených zliatinových diskoch. Tie nie sú jedinou možnosťou, lebo do blatníkov vlezú aj terénnejšie kolesá s menšími diskami a pneumatikami s celkovým priemerom 35 palcov.
Výrazne vylepšenie, ktoré vozidlo ponúkne, je možnosť sklopenia zadnej steny a tiež otvorenia úložného priestoru do strán ako na štandardných dodávkach. Toto umožní ľahšie nakladanie a prevoz naozaj dlhých materiálov, či tovarov. Ďalším prekvapením môže byť potenciál troch radov sedadiel v interiéri. Za druhým radom sedadiel je priestor pre menší tretí rad, ktorý je ale iba vo forme núdzových sedadiel, ale aspoň niečo a dokonca niečo, čo nikto iný neponúka. Tie sú upevnené na spomenutú sklopnú strednú časť predeľujúcu priestor pre materiál a priestor pre pasažierov. To, že má interiér presvetlenie cez presklenú strechu s elektrochromatickým zatemnením už asi nie je až taký výrazný šok, ale reálne si takýto prvok do série prikúpi mizivé percento záujemcov, lebo to nie je úplne pracovný prvok, ktorý by prinášal reálny úžitok. Skôr by sa tu hodila solárna strecha s dobíjaním batérie.
V interiéri modelu je vidno poriadnu technologickú výbavu. Stredový displej má dve samostatné časti s uhlopriečkou spoločne až 28 palcov. Nastaviteľný volant ma zase dotykové ovládanie prvkov vrátane rozšírenej reality. Niektoré funkcie môžu využívať ovládanie hlasom a majú pokročilú umelú inteligenciu. Hovoríme o plánovaní jazdy a zmene nastavenia kabíny po stlačení jediného tlačidla. RAM môže pri cúvaní zobraziť panoramatickú snímku okolia na displeji vďaka spojeniu obrazov z viacerých kamier. Zaujímavé je použitie funkcie tieňa, čo znamená, že ak vodič kráča pred autom, auto ho pomaly nasleduje. To znie veľmi šialene najmä pri parkovaní. RAM 1500 Revolution by mal ponúkať aj autonómne riadenie tretieho stupňa. Pri domácom nabíjaní je autonómia ešte väčšia a má ju zabezpečiť malý robot, ktorý auto napojí. Má sa volať RAM Charger.
Jasné, že náš trh je od amerických vozidiel relatívne vzdialený, ale aj u nás vidno snahu o elektrickú budúcnosť vo viacerých kategóriách. Prvý elektrický pick-up RAM má obohatiť ponuku už budúci rok, tak môžeme spoločne očakávať, čo sa v ňom bude skrývať reálne. Koncept pre výstavu elektroniky v Las Vegas je jedna vec, produkčná fáza je vec druhá a tretia vec je, kto to dokáže reálne zaplatiť. Vyzerá to však, že či Rivian, alebo Ford, alebo RAM, bude mať elektrický pick-up skôr ako Tesla. Myslím ten produkčný a sériový. My sa v Európe zatiaľ môžeme tešiť na spaľovací Ranger Raptor, ktorý bude mať šesťvalec s benzínovým pohonom a bude presným opakom toho, čo predstavil aktuálne RAM a predvedie, čo znamenajú preteky Baja v bežnom živote. To sa už darilo jeho predchodcovi, ale nástupca bude mať k tomu aj dostatočný výkon. V každom prípade treba uznať, že potenciál elektrických pick-upov, najmä v USA, kde sú najpopulárnejšou kategóriou vozidiel je enormný. Ponúkajú síce klasickú koncepciu, ale pridávajú do nej ticho a možnosť odloženia batožiny, či náradia v prednej uzamykateľnej časti.