Pôvodný článok nájdete nižšie, tu máme aktualizáciu z 16.3.2023:
Je to tu! Poplatky za prepis vozidla sa teda meniť budú, budú zohľadňovať emisné normy, ale nebudú úplne šialené a udreté ako v pôvodnej verzii návrhu. Poslanci odhlasovali novelu, ktorá znižuje poplatky na reálnu a rozumnú úroveň. Toto vyšlo z pera toho istého poslanca, ktorý navrhol zmenu pôvodnú z vekového na emisný princíp. Maximálny poplatok tak bude za autá s výkonom od 210 kW a bude 1000 €. Všetky ostatné poplatky sa znížia a prihlásenie tak budeme mať síce podľa emisných noriem, ale bude použiteľné aj so slovenskými platovými podmienkami. Ak si teda budete chcieť kúpiť staršie auto s vysokým výkonom, tak vás nebude stáť prihlasovací poplatok polovicu, prípadne raz toľko ako samotné auto. Konečne dobrá správa. Samotné poplatky si môžete pozrieť a vypočítať v našej kalkulačke alebo podľa tabuliek nižšie. Naviac sa predlžuje doba dokedy platia súčasné princípy. Nové poplatky a nové vzorce sa do reality pretavia až 1.7., nie na Deň vtákov.
Výkonové poplatky máme tu:
A tu sú nové koeficienty, ktoré už nerozlišujú ani naftové a benzínové motory, všetko je v jednom.
🚗🚐🚙🏎
Pôvodný článok z 30.12.2022
Aktuálne nás čakajú nové zmeny pri prihlasovaní vozidiel. Vozidlo si budete môcť prihlásiť na akomkoľvek dopravnom inšpektoráte, prípadne na akomkoľvek klientskom centre, nie iba tam kde bývate a môže vám ostať evidenčné číslo, ktoré malo vozidlo predtým, alebo si ho môžete nechať ako osoba a dať na ďalšie auto. To je veľmi dobrá správa, ktorá poteší nejedného majiteľa vozidla, prípadne poteší ekológov, ktorí budú mať radosť z menšieho spotrebúvania hliníkových zliatin na tabuľky. Toto patrí už od 1. januára 2023. Od prvého apríla nás čaká zaujímavý kanadský žartík, ktorý prinesie drahšie prihlasovanie starších vozidiel. Poriadne drahšie.
Aj tu sa snažíme ísť ekologickou cestou, ale niekedy až zbytočne šialenou. Doteraz sme mali systém, že na dopravnom inšpektoráte určili výkon a na jeho základe vynásobili hodnotu príslušného prihlasovacieho poplatku koeficientom veku vozidla. Veľa ľuďom sa to nepáčilo, ale stále to bolo schopne nastavené aj pre staršie autá, ktoré majú menšiu ekologickú záťaž ako tie nové, lebo už sú vyrobené a ak sú správne servisované, tak vytvárajú omnoho menej ďalších emisií ako striedanie vozidiel každé 3 roky.
Aktuálna zmena zachováva presne tie isté hodnoty prihlasovacích poplatkov, ktoré boli doteraz, ale zavádza koeficient emisnej normy miesto koeficientu veku. To znamená, že staršie autá nebudú zvýhodnené, ale absolútne dostanú na frak. Prihlásenie vozidla sa bude teda riadiť novú tabuľku, v ktorej budú jednotlivé normy od Euro 1 až po najnovšie a na základe nich bude násobená hodnota výkonu. Ak si teda kúpite nové auto s výkonom 255 kW (347 k), čo je najvyššia možná hranica v intervaloch, tak budete platiť 3 900 eur vynásobených koeficientom 0,30, čiže zaplatíte 1 170 eur. Takže pri novom ušetríte. A vlastne ušetríte aj pri päťročnom, ak má normu Euro 6d-Temp a Euro 6d. Ak si však kúpite, povedz sme že, BMW M5 E60, ktoré malo výkon 373 kW (507 k), bude, v prípade aktuálne navrhovaného, či skôr schváleného prihlasovania poplatok 3 900 eur násobený koeficientom 0,70 a zaplatíte 2 730 eur. Podľa výkonu totiž M5 spadá do najvyššej výkonovej kategórie a podľa veku, či skôr podľa normy emisnej spadá zase do kategórie so spomenutým koeficientom 0,70.
Toto je brutálne znevýhodnenie starších áut, ktoré sú vlastne ekologickejšie ako fungl nové vyrobené, lebo už sú na svete dlhšie a netreba ich vyrábať znova. Chápem prečo prešla takáto zmena, je to príspevok k väčšej ekologickosti premávky. Ale ešte by som navrhol jednu zásadnejšiu zmenu. Nechal by som kľudne koeficienty, ktoré sú aktuálne, ale pridal by som inováciu aj do rozdelenia výkonu. Do 100 kW (136 k) by som navrhol 100 €, do 170 kW (231 k) zase 250 €, do 250 kW (340 k) by to mohlo byť 500 € a nad 250 kW (340 k) by mohla byť základná sadzba 1 000 €. Takto by boli ceny stráviteľnejšie a nová novela zákona by nepôsobila tak šialene ako teraz pôsobí. V každom prípade je rozdelenie podľa emisných noriem rozumnou voľbou a môže prispieť k väčšej ekologickosti premávky, ale základné sumy sú jednoducho ustrelené.
Ešte aby som nezabudol, tieto koeficienty sú rozdielne podľa veku aj z pohľadu naftového a benzínového agregátu. Jednotlivé emisné normy totiž neprichádzali do platnosti pre obe verzie paliva v rovnakom čase. Jediné úľavy majú vozidlá, ktoré sú plug-in hybridmi, alebo sú čisté elektromobily. Tie majú štandardný koeficient 0,20. Tento návrh, či skôr táto inovácia poplatkov vychádzajúca z pera strany SaS, konkrétne od poslanca Mariána Viskupiča, má byť alternatívou, ktorá dokonca prinesie do štátneho rozpočtu menej peňazí. Odhaduje sa že pri súčasnom stave by sa výber celkovo znížil až o 32 000 000 €. Je však zaujímavé, že napríklad full hybridy, ktoré reálne dokážu v reálnej premávke často produkovať menej emisií, nemajú žiadne zvýhodnenie a nikto nehľadí na adekvátne využívanie plug-in hybridov. Čistá teória hovorí o tom, že autá sú použiteľné na elektrickú jazdu, čím produkujú naozaj málo emisií. Avšak, predstavme si modelovú situáciu, že niekto dostane plug-in hybrid ako služobné auto. Bude ho nabíjať doma? To ťažko. Bude ho možno nabíjať na verejných nabíjačkách, na ktorých ale nebude môcť tráviť dostatok času na plné nabitie, keďže väčšinou sú plug-in hybridy vybavené nabíjacím výkonom max. 3,7 kW, v lepšom prípade 7,4 kW. Takže takéto auto bude vlastne jazdiť výhradne na benzínový motor, čo zase spôsobí, že emisie budú omnoho vyššie ako deklarované a auto vôbec nebude také ekologické ako by na papieri malo byť.
Pre tých, čo by si chceli kúpiť staršie Porsche je toto určite masívna rana. A takisto sa už skrz prsty musíte pozerať aj na BMW M3 E46. Staré AMG? Bonusovo zaplatíte polovicu, či tretinu ceny, takmer. Vláda tento návrh už prijala bez akýchkoľvek predchádzajúcich návrhov. Takže pekne potichu. Jediná možnosť ako by sme do toho mohli zaviesť trochu racionálneho a reálneho cenového stropu by teda mohlo byť vrátenie zákonu do parlamentu prezidentkou. Zatiaľ je pod článkom tabuľka s výkonmi a sumami a príslušné koeficienty.
Ak teda chcete staršie výkonné auto, ktoré bude po 1. apríli 2023 lacné, lebo oň nebude záujem, tak si pohnite, lebo poplatky vyskočia hore, možno aj násobne. Alebo si kúpte Ferrari SF90. To má takmer 1 000 koní a vzhľadom na PHEV ústrojenstvo za prihlásenie zaplatíte len 780 eur. A to je už pekná úspora. Alebo McLaren P1, prípadne Porsche 918 Spyder sú tiež plug-in hybridmi. Dobre, pre ušetrenie stačí pozrieť na Mercedes-AMG GT63s 4-door e-Performance. Výkon (843 k) a plug-in hybrid, ktorý je skôr stavaný na maximálnu rýchlosť a dynamiku, ale stále dokáže ísť na elektrickú energiu.
A ktoré autá utrpia teda najviac? BMW M5 E34, to parádne, ktoré hralo vo filme Ronin a malo ako posledné štyri kruhové svetlá. To malo 232 kW (315 k). A normu Euro 1. To znamená plnú sumu s koeficientom 1,00 zo základu 2 700 €!
Toto je tabuľka, ktorú verne poznáme, ale teraz to prichádza, novinka, ktorá znevýhodní staršie autá. Tabuľka s koeficientami:
V novele zákona prijatej potichu je aj stať o tom, že ak nie je určená emisná norma, tak sa berie dátum výroby vozidla.
UPDATE 12.1.2023: Novela zákona ešte nie je v platnosti a aj ten prvý apríl je zatiaľ otázny, lebo prezidentka vrátila zákon naspäť a tým pádom bude musieť prejsť procesom znova, čo dáva trochu času na diskusiu navrhovateľov s odborníkmi. Uvidíme, čo z toho nakoniec bude, ale zatiaľ môžeme prezidentke poďakovať za racionálny prístup.