Existuje viacero úpravcov, ktorí sa snažia spraviť z vozidiel športové. A potom je tu Arctic Trucks, ktorý robí presný opak. Robí s terénnych áut ešte v terénnejšie a dokonca robí terénne autá aj z dodávok. Najnovšie sa podujal na úpravu najnovšej generácie modelu Toyota Land Cruiser. Už základné prevedenie modelu je schopný off-road, ale pre islandské pomery mu niečo možno trochu chýba. A chýba mu presne to, čo doplní Arctic Trucks.
Nič sa nedeje bez príčiny a nič sa nedeje bez základného prevedenia. Už základné prevedenie Toyoty Land Cruiser je naozaj drsné terénne auto, ktoré dokáže zvládnuť aj jazdu na ceste. Má predsa na to všetky predpoklady a dlhé roky vývoja. Veď prvý Land Cruiser vznikol už roku 1951 a toto je aktuálne najnovšia generácia. Je dostupná po celom svete a líši sa niektorými druhmi výbav. Niektoré krajiny jednoducho dostanú aj úplne základnú výbavu s okrúhlym denným svietením v rámci obdĺžnikových reflektorov. Ku nám sa dostáva iba lepšia forma svietenia. U nás má Land Cruiser iba obdĺžnikové predné svetlá s tromi samostatnými maticami LEDkových žiaričov. U nás je jednoducho dostupná iba výbava Invincible a Executive, ktoré už vlastne majú všetko, čo budete potrebovať a líšia sa len zameraním. Kým Invincible je skôr určená na výrazne terénne použitie, Executive je cestným krížnikom s možnosťou jazdy mimo spevnených ciest. A v teréne, samozrejme. Toto sa nestráca ani výbavou.
Ja absolútne logické, že všetky verzie Toyoty Land Cruiser budú mať pohon všetkých štyroch kolies a všetky verzie dostupné u nás budú mať osemstupňovú automatickú prevodovku spojenú s motorom s objemom 2,8 litra. Je to štvorvalec, ktorý je osvedčený a používa sa nielen v modeli Hilux, ale bol aj v minulej generácii práve tohto vozidla. Má výkon 151 kW (205 k) a nevyzerá to ako veľa, ale zároveň je to dostatok na jazdu a hlavne krútiaci moment 500 Nm je v teréne ideálny.
To nie je všetko, Arctic Trucks je dostatočne šialená firma, ktorá dokáže aj s týmto vozidlom spraviť svoje čary a zmeniť ho na úplne niečo iné. Nehovorím naschvál, že ho zmení na nepoznanie, lebo základné línie sa spoznať dajú, ale vidno masívne rozšírenie viacerými dielmi karosérie a vidno tiež obrovské kolesá.
Prvé, čo Arctic Trucks spravil s modelom Toyota Land Cruiser bolo, že vymenil štandardný podvozok za nový s tlmičmi s dvojcestnými ventilmi, ktoré majú omnoho vyšší zdvih na prednej náprave. Zadná náprava je znamení tiež vymenených tlmičov, ale aj vymenených pružín. To sa podpisuje pod zvýšenie vozidla, ktoré je vhodné najmä pri prejazde snehových plání.
Podvozok sa zmenil aj celkovo. V Arctic Trucks zobrali rám modelu Land Cruiser a posunuli napríklad zadnú nápravu viac dozadu, čo predĺžilo rázvor. Takisto sa zväčšila šírka zväčšením rozchodu kolies. Aj preto sú okolo blatníkov výrazné lemy, ktoré zakrývajú kolesá. Na lemoch sú, samozrejme, zásterky, ktoré zamedzujú odstreľovaniu kamienkov do ostatných vozidiel.
Toyota si dala záležať na modeli Land Cruiser a Arctic Trucks si dal záležať na jeho úprave 10-dielnou sadou doplnkov. Takisto môžete mať aj nové nášľapy, ktoré majú gumový povrch a to najdôležitejšie sa skrýva aj v názve AT37.
Táto Toyota Land Cruiser, ktorá prešla úpravami, stojí na 17-palcových zliatinových diskoch. Tie si pre seba vyrába práve islandský úpravca. Ale to nie je všetko. Disky sú obuté do pneumatík BFGoodrich T/A K03 S priemerom 37 palcov, čo dáva autu aj názov. V off-roadovej komunite sa totiž priemer kolies označuje priamo takto. Ak by ste to chceli previesť na klasické metrické systémy, tak je to presne 940 mm priemeru kolesa.
Arctic Trucks je renomovaný úpravca, spolu s Fjallasport. Tieto dve firmy upravujú vozidlá, zväčša teréne, a hlavne pick-upy na jazdu cez islandské špecifické podmienky. Znamená to, že všetky autá, ktoré napríklad Arctic Trucks upravuje, sú zvýšené, majú obrovské kolesá a dokonca na model Hilux úpravca robí aj predĺžené rámy s nápravou naviac a pohonom všetkých šiestich kolies.
Ak by ste rozmýšľali, kde ste Arctic Trucks videli, tak to môže byť aj na slovenských cestách, lebo v jednej dobe ponúkal Nissan túto úpravu štandardne vo svojom štandardnom cenníku. Ale mohli ste ich vidieť aj v starých dieloch Top Gear, kde trojica moderátorov, či skôr dvojica, išla na modeli Hilux s touto úpravou ku aktívnej sopke, alebo priamo na severný pol. To dostatočne hovorí o schopnostiach upravených vozidiel.
Ale Pozrime sa aj na tú tienistú stránku. Veľké kolesá zhoršujú výkony. Čo to znamená? Znamená to asi toľko, že auto bude lenivejšie a s výkonom totiž výrobca doplnkov nerobí vôbec nič. Takže Land Cruiser ostáva stále pri štandardných hodnotách.
Pozitívom úpravy ale je, že Arctic Trucks ponúkne upravenú Toyotu Land Cruiser aj v iných krajinách ako v domácom prostredí. Mohlo by to znamenať, že sa z islandského a predsunutého britského trhu dostane vozidlo aj ku nám. U nás by sa určite hodilo a takto veľká bočnica pneumatík je kompatibilná aj so zvýšenými obrubníkmi pri nájazdoch do obchodných centier.