Peugeot e-408: Elektromobilita má čo povedať

Počet elektromobilov stále stúpa, ale verejnosť ich neprijala až tak dobre, lebo majú stále určité otázniky a rôzne špecifiká. Jedným z tých špecifík je dojazd, ďalšími rýchlosť nabíjania, ale aj cenová dostupnosť. Aj napriek tomu automobilky chrlia nové a nové elektrickej modely, vďaka čomu znižujú cenu vozidiel z úspor z rozsahu. Najväčšou novinkou v portfóliu modellov Peugeot je novinka pomenovaná e-408.

Už podľa názvu jasné, o čo tomuto autu ide. Chce elektrickú energiu ponúknuť na štýlové prevedenie. Peugeot e-408 je auto dlhé takmer 4,7 metra s nízkym profilom karosérie. Aj napriek tomu sa konštruktérom podarilo v platforme E-EMP 2 umiesniť batériu s kapacitou 58,2 kWh do podvozkovej časti bez toho aby sa zmenšil vnútorný priestor pre pasažierov. Ako sa to podarilo? Auto je stavané síce ako nízke, ale zároveň ako crossover. Preto je sedenie už štandardne trochu vyššie a pri nastupovaní vidno široké prahy.

Zvonka sa Peugeot e-408 od bežného Peugeotu 408 líšiť nebude. Bude mať rovnaké prevedenie všetkých prvkov a nabíjací konektor bude schovaný za rovnakou krytkou za ktorou je bežne veko nádrže.

Peugeot e-408 bude rovnaký aj v interiéri, čo znamená, že kompletne využije priestor pre kolená zadných pasažierov na rázvore 2,79 metra. Pre kolená by malo byť až 183 mm a to z auta robí jedno z najväčších vozidiel tohto segmentu. Schválne píšem jedno z najväčších, e-408 nie je najväčší, lebo sú aj iní zástupcovia, ktorí majú ešte iné zameranie.

PEUGEOT_E408_2405CV_130 

Peugeot pripravil v interiéri rovnakú súhru materiálov využívajúcich kožu, alcantaru, ale aj látku. Predné sedadlá sú dokonca vybavené certifikátom AGR, ktorý hovorí o vhodnosti pre chrbticu z pohľadu ortopédov. Sedadlá môžu mať až 10-smerové elektrický nastavenie a 8 bodovú masáž s 8 rôznymi prevedeniami a štýlmi. 

Predná časť predvádza štýl i-Cockpit s malým volantom a všetkým natočeným na vodiča. Takisto e-408 využíva aj tlačidlá i-Toggles, ktoré si viete konfigurovať na samostatnom displeji pod tým hlavným veľkým. Francúzska automobilka tu nemenila naozaj nič a aj displej pod čelným sklom ostáva na svojom mieste.

Novinkou môže byť azda len iné použitie zobrazenia tokov energie ako je v prípade plug-in hybridu. Batéria s kapacitou 58,2 kWh využíva technológiu NMC a dokáže sa nabíjať výkonom až 11 kW striedavého prúdu, prípadne 120 kW jednosmerného prúdu. To znamená že z obligátnych 10 na 80 % nabitia sa dostane za pol hodiny. Je to skôr priemer, ale ide hlavne o schopnosť konštantného výkonu nabíjania v dlhodobom nabíjaní. 

Peugeot používa pre e-408 nový elektrický motor, ktorého výkon závisí od zvoleného režimu. V režime Eco motor dodáva 125 kW (170 k), ale v normálnom režime má až 140 kW (190 k). Maximum dosahuje v režime Sport, kde prichádza 157 kW (210 k). Tu mi počty nejako nesedia, ale toto mi povedal priamo Peugeot, takže sa nejdem hádať. Maximálny krútiaci moment 345 Nm značí, že auto by malo byť celkom svižné a vyvážené vďaka nízko uloženej batérii.

Pikoškami by mali byť ozvučovací systém Focal, ktorý má priestorový procesor Arkamys spojený s 10 reproduktormi dosahujúcimi celkový výkon až 690 W. 

Peugeot ešte neoznámil cenu, za ktorú chce Model e-408 predávať, ale bude asi jasné, že bude výrazne nad 40 000 €, možno až 45 tisíc eur. Bude to rozhodne viac ako stojí aktuálne Peugeot e-308 SW na elektrickú energiu. 

Veľký problém tohto auta môže byť, že do budúcna sa chystá veľa modelov s veľmi podobným zameraním a veľkosťou. Takže Peugeot musí ponúknuť niečo viac a určite ponúka niečo viac oproti štandardnejšiemu e-308. 

PEUGEOT_E408_2405CV_400 

Peugeot e-408 sa len teraz predstavil na výstave, ale už onedlho sa objaví aj v ponuke na Slovensku. Bude predstavovať určite marginálnejšiu formu motorizácie, či skôr elektrizácie, ako spomínaný e-308 SW. Je to z dôvodu, že karoséria liftback je avantgardná a auto bude o niečo drahšie. Čo ponúkne teda oproti e-308 naviac? Hlavne vyšší výkon, väčšiu batériu a tiež kvalitnejšie spracovanie a výraznejšie kontúry zovňajšku, ktoré dokážu viac zaujať pri zaparkovaní na parkovisku. A kto bude hlavným konkurentom? Pri pohľade na proporcie a na samotnú karosériu to vyzerá, že Peugeot chce viesť boje s Teslou Model 3. Zrazu celkom logicky vyzerá aj použitie výkonnejšieho elektrického motora.

No a nesmieme zabudnúť na to najdôležitejšie. Veď nízka stavba karosérie a aerodynamický tvar spôsobujú, že vozidlo bude mať na nabitie veľmi slušný dojazd. Má sa dostať na 453 km a kombinovaná spotreba elektrickej energie má byť 15,2 kWh na 100 km. Áno, bude to viac ako americký konkurent, ktorého som načrtol, ale stále je to výborná hodnota. A s kým ešte môže Peugeot zvádzať boj? No predsa s Hyundaiom Ioniq 6, alebo sa Volkswagenom ID.7. Všetko bude záležať od nastavenia ceny a od možností výbav.

Aj keď to tak nevyzerá, Peugeot postupne rozširuje svoje portfólio a ku e-208, e-2008, e-308, e-308 SW pribudli nedávno e-3008 a e-5008. Ak Peugeot prinesie toto vozidlo čo najskôr, tak bude mať elektrického zástupcu vo všetkých svojich segmentoch, vrátane tých najväčších, okrem 508, ktoré sú vo forme elektrického modelu Rifter a elektrického modelu Traveller.

Aktuálna ponuka vozidiel Peugeot