Najšialenejší Mustang prichádza s označením GTD

Aj Fordu sa občas podarí vytvoriť neskutočne šialenstvo. Po extrémnom Forde GT je to teraz špeciálna verzia Mustangu označená Mustang GTD. Ak by ste si mysleli, že to je niečo s označením Volkswagenu, teda jeho ostrejších naftových alternatív, tak ste na omyle. GTD je totiž označenie z pretekov, ktoré zastrešuje aj kategóriu GT3. Ford Mustang GTD bude teda tou pomyselnou čerešničkou na torte, ktorá nebude určená pre každého a rozhodne nebude určená na driftovanie, Mustang GTD je nastavený na čistú okruhovú jazdu.

Prvé čo auto odlíši je extrémny výzor. To, čo vidíte na fotkách a obrázkoch však nie je úplne štandardný Mustang GTD. Má síce 20-palcové zliatinové disky s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 so šírkou 325 mm vpredu a 345 mm vzadu, ale miesto klasických kovaných hliníkových diskov sú na fotkách kované horčíkové. Dajú sa spoznať podľa lúčov v tvare písmena Y. Ďalšou zmenou oproti štandardnej rozšírenej karosérii s mnohými novými náduchmi je použitie aerodynamického balíku. Ten pozostáva z predného spojleru s klapkami ovládanými hydraulicky a z aktívneho zadného spojleru. Všetky tieto doplnky robia auto jedinečným a úplne extrémnym. Extrémnym aj bez pohľadu pod kapotu a na parametre. Najväčším extrémom, z pohľadu vizuálu, nie je ani tak rozšírená karoséria, ale spomenuté krídlo. To je naozaj masívne a je zavesené z vrchu, aby mohlo lepšie aktívne pôsobiť. Na odľahčenie karosérie je vo veľkom použitý karbón. Je z neho nielen predný spojler, ale aj kapota, blatníky, časti dverí, strecha, veko zadného kufra a aj zadný difúzor.

Mustang-GTD-03

Interiér modelu znova predvádza karbón, ale už nie v takej extrémnej miere. Vlastne ani zvonka ho nie je vidno, lebo sa schováva pod lakovaním. Na prezentáciu Ford zvolil farbu inšpirovanú letectvom, ale v praxi môžete doniesť akýkoľvek predmet a váš kus automobilka nalakuje podľa požiadaviek a presne podľa zvoleného odtieňa. Interiér však pokračuje ďalej. Vpredu sú sedadlá Recaro a zadné sedadlá Ford vypustil úplne. Nikto by sa tam nezmestil, lebo do zadnej časti sa nasťahovali komponenty podvozku a chladenia. To znamená, že toto auto nemá ani batožinový priestor.

Podvozok auta je nastaviteľný a polo-aktívny, ako hovorí samotná automobilka. Mustang GTD je totiž špecialitou, ktorá využíva zadnú nápravu systému pushrod a tá samotná si vyžiadala časť kufra len pre seba. Druhú časť okupuje niekoľko chladičov, ktoré potrebujú aj kanáliky na privádzanie vzduchu z prednej časti vozidla. Prečo toto všetko? Dozvieme sa o chvíľu. Zatiaľ si môžeme povedať, že celková výška podvozku sa dokáže meniť v rozmedzí 40 mm a predná časť má špeciálne ramená v pretekárskom usporiadaní.

Dôležitou súčasťou Mustangu GTD je motor. Ten má objem 5,2 litra a štandardne usporiadanie V8. Je dopovaný kompresorom a výkon Ford zatiaľ nezverejnil. Šepká sa však, že mieril na hodnoty viac ako 590 kW (800 k). Zaujímavosťou motora bude taktiež možnosť točiť až 7500 otáčok, ale ďalším dôležitým faktorom bude aj použitie titánového výfuku s aktívnymi klapkami, ktoré dokážu ukľudniť zvuk, alebo naopak zvýrazniť. Motor je spojený s automatickou osemstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami, ktorá je ale umiestnená na zadnej náprave. Prevedenie transaxle, čiže motor vpredu a prevodovka vzadu je výhodné z hľadiska rozloženia hmotnosti. Je tak bližšie k ideálnym 50 na 50 a to je aj dôvod prečo sú niektoré komponenty presunuté dozadu. Ford zverejnil, že hriadeľ rotujúci medzi prevodovku a motorom bude tiež z karbónu. Toto auto je naozaj pretekárske vozidlo s cestnou homologizáciou.

Mustang-GTD-04

Automobilka oznámila, že finálne zloženie bude v rámci pretekárskej sekcie Multimatic, pričom karosérie budú pochádzať z fabriky Flat Rock Assembly Plant a motor s kompresorom zase z Dearborn Engine Plant.

V spojitosti s Fordom Mustang GTD však bude ešte jedna zaujímavá vec. Nie je to, že bude stáť 300 000 amerických dolárov v základe, ani to, že jeho produkcia bude obmedzená. Tým zaujímavým faktom bude snaha dosiahnuť na legendárnom okruhu Nürburgring čas menej ako 7 minút. Má na to všetky predpoklady, lebo je najvýkonnejším sériovým Mustangom bez zásahov úpravcu a zároveň je vyladený na jazdu po okruhu. Veď má poloaktívny podvozok a adaptívne nastavenie trakčnej kontroly a aktívne krídlo!

Ford sa rozhodne netají tým, že chce konkurovať niektorým zabehnutým pretekárskym modelom. Takým môže byť napríklad Porsche 911 GT3 RS, ktoré na okruhu predvádza tiež vynikajúce výsledky. Lenže sa dostávame do situácie, že Ford stojí toľko, čo Porsche a to je už celkom šialený extrém. Je ale sám o sebe extrémnym auto, pri ktorom bude Ford zvažovať komu ho predá. Bude teda posudzovať jednotlivých klientov a to, že máte 5 Focusov, alebo obyčajný Mustang vás zjavne kvalifikovať nebude. Je to šialenstvo, ktoré je naozaj svojím princípom podobné šialenému Fordu GT.

Ktoré auto môže povedať, že má titánové komponenty vyrobené z časti stíhačky? Určite ich je celkom málo. A rozhodne nie sú bežne dostupné. Až sa môže zdať, že príchodom Fordu Mustang GTD sa z konkurenčného Porsche stáva tuctová záležitosť. Drifteri majú smolu, toto auto bude pravý pretekársky špeciál na okruhy. Lenže nesmiete zabudnúť na tú aerodynamickú sadu s masívnym zadným krídlom, tá je povinná!