Čo môžete chcieť od BMW viac ako BMW M3 Competition s karosériou kombi označenou tradične Touring a s pohonom všetkých štyroch kolies M xDrive sériovo? Môžete predsa chcieť to, čo je na úplnom vrchole ponuky rýchlych kombi automobilky. Teraz nehovorím o M5 Touring, ktorá je svojím spôsobom úplne unikátna, jedinečná a zároveň jazdí priam dokonale. Novým absolútnym vrcholom, aspoň teda do príchodu podobného modelu M5, je BMW M3 CS Touring. Je to auto, ktoré má vlastne všetko. Je extrémne a zároveň má stále parametre použiteľného vozidla s rozumným batožinovým priestorom.
V prvom rade treba povedať že BMW nechalo vozidlu použiteľnosť vďaka štandardnému batožinovému priestoru s objemom 500 litrov. Po sklopení sedadiel sa dostáva až na 1 510 litrov. Výrazným prvkom pri tomto vozidle, keď už som začal v interiéri, je použitie špeciálnych škrupinových sedadiel s podsvietenou vizualizáciou loga CS. Takisto stredová konzola má toto logo na opierke ruky. Štandardne vo vozidle bude aj analýza driftovania, lebo toto auto môže byť predsa s pohonom aj výlučne zadnej nápravy, ak si to na konfigurujete v menu a vypnete stabilizačný systém.
Dôležité zmeny zvonka zahŕňajú iné predné svetlá so žltými prvkami denného svietenia, ale aj mnohé časti z karbónom vystuženého plastu. Z neho sú nielen spojlery na prednom nárazníku, ale aj predná kapota, kryty zrkadiel, ale aj zadný difúzor. Celkovo sa oproti M3 Competition Touring podarilo BMW ušetriť 15 kg a vozidlo váži 1 860 kg. Zaujímavosťou je ešte špeciálna výstuž pod prednou kapotou, ktorá zväčšuje tuhosť vozidla. Výrazne. A je za príplatok. Stojí 1 165 €.
Pokračujeme ďalej, M3 CS Touring prináša aj brzdový systém M Compound, ktorý má štandardne červené strmene, ale v príplatkovej výbave sú lakované aj čiernou. Prípadne si môžete priplatiť za kompletné keramické kotúče. Výfukový systém má titánové koncovky, ktoré sú umiestnené v špeciálnom difúzore. V ponuke vozidla bude štandardne predná náprava obutá na diskoch s priemerom 19 palcov a zadná náprava bude mať disky s priemerom 20 palcov. V cenníkoch ale nájdete aj možnosť priplatiť si za superšportové pneumatiky so špecifikáciou UHP.
Ale toto je stále len kozmetika, aj keď pomáha ušetriť hmotnosť a hlavne pomáha prítlaku, lebo aj na zadnom okne je nový spojler s červeným lemom. Ten červený len asi nepomáha prítlaku, ale rozumieme si. Najväčšou zmenou bude použitie extrémneho motora. Trojlitrový radový šesťvalec zvýšil svoj výkon, oproti štandardnému M3 Competition Touring, až o 15 kW (20 k), čím sa dostáva na 405 kW (550 k). Ešte zaujímavejšia môže byť hodnota krútiaceho momentu 650 Nm. Tú motor dosahuje v rozmedzí otáčok od 2 750 do 5 950. Ak by ste chceli vedieť, kedy máte dostupný maximálny výkon, tak ten príde pri 6250 otáčkach a motor zvláda celkovo až 7 200 otáčok.
Tieto parametre dokážu autu prepožičať čiperné jazdné vlastnosti. Medzi nimi figuruje napríklad zrýchlenie na stovku za 3,5 sekundy. Na meranie zrýchlenia sa ale niekedy využíva princíp merania až po 30 cm, čím sa eliminuje čiastočne pretočenie kolies aj pri pohone všetkých 4 kolies. V takom prípade je M3 CS Touring na stovke za 3,2 sekundy, ale to už je trošku cheat. Vráťme sa ku reálnym zrýchleniam. Na dvoch stovkách je auto z nuly za 11,7 sekundy a pružné zrýchlenie je až brutálne. Z 80 na 120 km/h sa M3 CS Touring dostane za 2,7 sekundy na štvrtom prevodovom stupni. Na piatom to zvládne za 3,5 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená až na 300 kilometrov za hodinu, čo je znova posun aj oproti bežným verziám, ktoré majú aj vďaka M Drivers Package iba 280 km/h maximum.
Aby motor dosahoval takéto výkony bolo nutné upraviť ho. Nie je to len o zvýšení plniaceho tlaku na 2,1 baru. Je to aj o úprave konštrukcie. Vozidlo má extrémne tuhú kľukovú skriňu a kovaný, odľahčený kľukový hriadeľ. Hlava valcov je zase vytlačená, teda aspoň jej jadro, pomocou 3D technológie. Na stenách valcov je železný povlak nanesený drôtovým oblúkom, ktorý eliminuje trecie straty a naviac vozidlo nemá vložky vo valcoch. Chladiaci systém a mazanie sú tiež upravené tak, aby motoru stíhali aj na pretekárskom okruhu.
Veľkými zmenami prešiel aj podvozok a nastavenie systému stabilizácie. Ten sa dá aj vypnúť a v takom prípade môžete z vozidla spraviť zadokolku. Ak vypnete trakciu a celkovo stabilizačnú kontrolu, prepnete do najšportovejšieho režimu, tak môžete aktivovať režim 2WD. Ale dovtedy vám bude stačiť úplne 4WD Sport.
Toto auto, ktoré vlastne nemá konkurenciu, sa bude vyrábať v fabrike BMW Group v Mníchove po boku BMW M3 Sedan a BMW M3 Touring. Už vieme aj slovenskú cenu, ktorá začína na 147 900 €. Je to takmer o polovicu viac ako stojí základné BMW M3 Touring Competition s pohonom všetkých 4 kolies. To stojí 104 000 €. Ale zaujímavé je, že BMW M3 CS Touring je nielen o desatinu sekundy rýchlejšie na stovke ako masívny M5 Touring, ale zároveň je aj o 8 000 € drahším vozidlom. Je to z dôvodu, že M3 CS Touring bude špecialitou, ktorá si lepšie zachová hodnotu. No a čo je na tom to najzaujímavejšie? Asi to, že je veľký predpoklad, že automobilka predvedie do budúcna aj BMW M5 CS Touring, ktoré bude mať parametre vyrážajúce dych.
Zatiaľ bude M3 CS Touring stáť právom na vrchole všetkých vozidiel BMW s karosériou kombi. Bude to auto, s ktorým sa bude dať jazdiť po ceste, ale nestratí sa ani na pretekárskom okruhu, kde vytrie zrak aj mnohým športovým kupé, pričom vzadu môžete viezť psa, ak vám to neovracia. A čo na to hovorí konkurencia? Konkurencia vlastne spí. Mercedes má síce podobne výkonné vozidlo, ktoré je vo forme triedy C, ale to má dvojliter a plug-in hybrid, čiže hmotnosť je výrazne vyššia. No a Audi teraz prišlo zatiaľ s novým modelom S5, ale pri ňom nepredpokladám akúkoľvek snahu o takto výrazný výkon.
Vráťme sa k tomu Mercedesu. Ten ponúka síce šialený výkon, ale vychádza z plug-in hybridu. Čiže by ste ho teoreticky mali aj nabíjať. Len pre porovnanie, na stovku sa dokáže dostať za čas 3,4 sekundy, čo je zase záležitosťou extrémneho výkonu 500 kW (680 k). Celkovo. No a celkový krútiaci moment má Mercedes až 1 020 Nm. Ktoré teda zvoliť? To, ktoré chcete. Ja by som zvolil BMW kvôli radosti z jazdy a tomu, že to je vlastne pretekárske auto vhodné na každý deň.