Mercedes predstavil svoj nový model, triedu GLC, ktorá je nasledovníkom naozaj úspešnej prvej generácie. Prvá generácia bola úspešná až tak, že sa jej predalo neskutočných 2,6-milióna kusov počas celého životného cyklu. To znamená ročný predaj 380-tisíc kusov. Stal sa tak najúspešnejším Mercedesom súčasnosti. Preto očakávania kladené do novej generácie sú rovnako vysoké a automobilka chce zachovať tieto úspechy naďalej.
Ale pozrime sa hneď na prvú trochu tienistú stránku vozidla. Doteraz ste si mohli vybrať GLC so štvorvalcami, šesťvalcami a dokonca aj osemvalcami. Už nie! Odteraz bude GLC len s dvojlitrovým štvorvalcom. Je to z dôvodu, že aj tak najväčšie predajné úspechy dosahoval motor označený ako GLC220d a ostatné sa predávali len s menšími podielmi. Automobilka tiež mohla pristúpiť ku reorganizácii štruktúry platformy a tým pádom mohla o niečo zväčšiť interiér vozidla na úkor motorového priestoru. Veď štvorvalec nepotrebuje toľko miesta ako šesťvalec a osemvalec.
Ponuka motorov nového vozidla bude v prvom rade o hybridoch. Na jednej strane budú mild hybridné vozidlá a na druhej strane plug-in hybridy, ktoré budú zo začiatku rovno tri a ponúknu najviac výkonu. Najvýkonnejším bude GLC400e, ktoré príde s výkonom 280 kW (381 k). Tieto som si však na vlastnej koži nevyskúšal, mne na prvej jazde museli stačiť oba štartovacie benzínové motory a slabší z naftových agregátov.
Ale k tomu ešte prídem, pozrime sa spolu na dizajn. Tak ten by sa dal nazvať evolučným, ale má niektoré prvky, ktoré sú naozaj zaujímavé. Predná maska chladiča už nie je vsadená do nárazníka tak hlboko, je skôr na hrane, aby zlepšila koeficient aerodynamického odporu. Ten je, na SUV, veľmi dobrých 0,29. Jasné, môžu za to aj ostatné tvary a vylepšenia, ale tento prvok je najviditeľnejší a bude charakteristický pre každý ďalší Mercedes, ktorý sa objaví. O tom, že vpredu sú pixelové maticové svetlá Digital Light naozaj netreba hovoriť, skôr sa pozrime na tie zadné. Svojim tvarom evokujú najnovšie modely ako triedu C, či triedu S. V prípade SUV sú však prepojené čiernym pásom. Je najviac výrazný ak je auto vybavené balíkom doplnkov AMG Package a hlavne jeho nadstavbou s názvom Night Package, ktorá mení strieborné prvky za čierne.
Interiér GLC dokáže ponúknuť batožinový priestor s objemom až 620 litrov. To je ale na úkor zadných pasažierov, ktorí majú kolmejšie operadlá. Áno, zadné sedadlá majú nastaviteľný sklon operadiel. V prípade naklopenia dozadu síce ubudne z kufra, ale sedenie bude razom pohodlnejšie. A najpohodlnejšie sedenie je na predných dvoch sedadlách, ako inak? Vodič a spolujazdec vpredu majú na končekoch prstov dostupnú informačno-zábavnú schému MBUX, ktorá zobrazuje svoje informácie na veľkom dotykovom displeji v strede. Znova tu vidíte triedu C a triedu S? Nie ste sami. Ovládanie je úplne intuitívne a kto už sedel v novšom Mercedese vie, že sa všetko dá nájsť naozaj rýchlo a ak to nájsť nevie, tak stačí vysloviť okrídlenú frázu „Hej, Mercedes!“ a požiadavku vybaví umelá inteligencia.
Poďme k jazde samotnej. GLC200 a GLC300 zhrniem do jedného celku. GLC200 aj 300 majú výborný tlmený zvuk, ktorý vytvára dojem ticha a podčiarkuje ho perfektné odhlučnenie vozidla. Tieto dva motory sú na dlhé cestovanie ako stvorené. Pri dlhých jazdách sa s nimi viete dostať aj pod 8 litrovú hranicu spotreby a to dokonca výraznejšie. Mne sa podarilo jazdiť za 9 s obomi, lebo som skúšal dynamiku a fotil na mieste. Nech sú oba agregáty akokoľvek dobre, je tu jeden, ktorý ma presvedčil omnoho viac. Tomu sa budem venovať detailnejšie.
Ak predpokladáte, že po úvodnom pokece o tom, čo môže byť pod kapotou, to bude dvojlitrový štvorvalec na naftu s označením GLC220d, tak máte pravdu. Tento motor ma výkon 145 kW (197 k) a naozaj masívny krútiaci moment 440 Nm, ktorý je dostupný v širokom spektre otáčok. Práve toto robí z verzie GLC220d najpoužiteľnejšie GLC v ponuke zatiaľ. Jasné, existuje aj GLC300d, ktoré má 198 kW (270 k), ale mám pocit, že práve GLC220d bude najpredávanejšou a najžiadanejšou alternatívou v ponuke. A vôbec sa nedivím. GLC s 9-stupňovým automatom a pohonom všetkých 4 kolies s ním dokáže jazdiť s prehľadom do 6 litrov aj vrátane diaľnic. Pri rýchlejších presunoch a jazdách po meste sa vie uspokojiť s prísunmi do 7 litrov. A to je na takto veľké SUV naozaj príjemná hodnota.
Podvozok GLC môže byť vybavený aj vzduchovým pružením, ale čo je dôležitejšie, dokáže ponúknuť aj natáčanie zadnej nápravy do uhla až 4,5 stupňa. Toto doteraz dostupné nebolo a automobilka s týmto systémom prepisuje dianie v segmente D SUV. Je logické, že nový off-road dostal takúto vymoženosť, keďže ju má aj sedan a kombi triedy C. Teda môže mať, nemá ju štandardne, samozrejme. Ak nepôjdete do vzduchového podvozku, ale zostanete pri klasických adaptívnych tlmičoch, tak vás aj tak GLC odmení komfortnou jazdou bez akýchkoľvek zásadnejších extrémov. To však iba v prípade, že máte nastavený komfortný režim. V športovom režime auto príjemne stuhne a dokáže prejsť dynamickejšie aj ostré zákruty. Tu veľmi pomáha práve spomenuté natáčanie zadnej nápravy, ktoré do rýchlosti 60 km/h točí zadné kolesa do opačnej strany ako predné, čím zmenšuje polomer otáčania o 70 cm, ale nad touto rýchlosťou sa kolesá natáčajú rovnakým smerom, aby zvýšili pocit stability.
Ešte dôležitejšie ako jazdné vlastnosti je pocit luxusu a prémiovosti materiálov v interiéri. Nie každý bude rozumieť tomu, že má natáčanie zadnej nápravy, či nastaviteľný podvozok. Sú jedinci, ktorý si zvolia jeden setup a budú ho tak mať roky. Pre tých je práve dôležitejšie to, že všetko v interiéri pôsobí naozaj kvalitne a prémiovo. Jedinú výčitku mám azda k volantu, ktorý má výlučne dotykové ovládanie jednotlivých funkcií. Je síce menej náchylné na náhodné stlačenia ako volant v koncernových autách, ale aj tak sa občas niečo podobné stať môže. O budúcnosti tohto riešenia mám trochu obavy, lebo aj spomenutý Volkswagen oznámil, že už nebude montovať volanty s takýmto systémom, ale ostane pri klasických tlačidlách, u ktorých je naozaj jasné, čo vodič stláča a kedy to tak robí.
No a teraz poďme na ceny. Tak GLC200 a GLC300, ako aj GLC220d, ktoré som skúšal, boli v cenovom rozpätí 80 až 90 000 €. Toto je cifra, na ktorú sa viete bez problému dostať s akoukoľvek verziou modelu. Stačí si len vybrať z bohatého portfólia príplatkovej výbavy. Pri plug-in hybridoch sa suma dokáže vyšvihnúť aj cez stotisíc úplne bez akýchkoľvek zábran. Stále pripomínam, že všetky motory v GLC sú štvorvalce. Len pre porovnanie, konkurenti, od Audi a od BMW majú, v týchto sumách, aj šesťvalcové alternatívy. Za necelých 100 000 je predsa pekne vybavené BMW X3 M40i, alebo aj naftové M40d, ktoré už má v základe dobrú výbavu. Len tu je rozdiel, že BMW presadzuje športovejší prístup, kým Mercedes zase ukazuje extrémnu dávku komfortu. Je to znova len o preferenciách a ako sa hovorí, BMW potrebuje šesťvalec, Mercedes zjavne nie.