Mercedes triedy G na elektrickú energiu váži toľko, čo Hummer H1

Mercedes už dávnejšie ukázal koncert triedy G s označením EQG, z ktorého sa vyvinula sériová verzia aktuálnej triedy G. Má označenie trieda G by EQ a je plne na elektrickú energiu. Dokáže pritom zaujímavé kúsky pri jazde terénom. Je to nielen o terénnych schopnostiach daných štandardným prevedením s rámovým podvozkom a s uhlami, ale aj o nových funkciách zlepšujúcich manévrovanie.

Mercedes triedy G na elektrickú energiu sa od štandardného líši hlavne vpredu. Predná maska, ktorá už nemusí mať otvory na chladenie je celá plná. Plné sú línie a okolo nich je o podsvietenie. Ak sa na predok zahľadíte poriadne, zbadáte aj vyvýšenú prednú kapotu ako ďalšiu zmenu oproti štandardnej triede G so spaľovacím motorom. Je to z dôvodu aerodynamickej efektivity a kvôli nej pribudli aj niektoré ďalšie variácie na usmernenie toku vzduchu okolo vozidla.

pre-media_24c0076_008a 

Pokračujeme ďalej v prehliadke vonkajšej časti vozidla. Ďalším zaujímavým prvkom môže byť absencia zadného kolesa. Toho piateho, ktoré je rezervné. Miesto neho si Mercedes triedy G by EQ prevzal štvorcovú odkladaciu skrinku s možnosťou prepravy všeličoho až do hmotnosti 15 kg.

Zvonka by stačilo, ale zvnútra zmeny nie sú takmer žiadne. Batéria je umiestnená vo vysokopevnostnom obale a preto by mala byť v pohode aj v teréne. Mercedes hovorí, že hmotnosť takéhoto vozidla môže byť až o takmer 3 100 kg, čo necháva užitočnú hmotnosť do 3,5 tony iba 400 kg. Hmotnosť elektrického Géčka je o takmer pol tony vyššia oproti najťažšiemu AMG G63 a až o 600 kilogramov oproti G500, ktoré je aktuálne so šesťvalcom najľahšie.

Interiér prináša dva 12,3-palcové displeje pod jedným krycím sklom, ako sme už pri triede G zvyknutí, prináša ale aj všetok komfort dostupný pre spaľovacie alternatívy. Ale na rozdiel od nich prezentuje ticho, pokiaľ si nezapnete systém ozvučenia G-Roar pripomínajúci spaľovacie agregáty. V ponuke modelu bude určite aj systém zobrazujúci priehľadnú kapotu. Využíva na to kamery z tristošesťdesiat-stupňového zobrazenia.

Pohon vozidla zabezpečujú 4 elektrické motory, ktoré sú ovládané samostatne. Pomocou posúvania a zamykania jednotlivých sekcií dokáže trieda G na elektrickú energiu simulovať aj uzávierky diferenciálu. Vozidlo má totiž až štyri elektrické motory umiestnené blízko ku kolesám.

Celkový veľký výkon vozidla je najvyšší zo všetkých verzií triedy G, ktoré boli doposiaľ dostupné. Dosahuje až 432 kW (587 k) a maximálny krútiaci moment sa pýši hodnotou 1 164 Nm. Tu mi prichádza na um jedna zásadná vec. Dvanásťvalcové Géčko malo predsa ešte o kúsok viac výkonu. Ale to je asi jedno, krútiacim momentom sa elektrickej triede G nemohlo rovnať z jedného zásadného dôvodu. Je to kvôli tomu, že prevodovka by až takýto nával vtedy nezvládla.

pre-media_24c0076_017a 

Aj nový Mercedes triedy G na elektrickú energiu má prevodovku. Má dva stupne a ten druhý je vlastne redukovaný. Preto dokáže prejsť takmer všade a využíva k tomu aj nové spôsoby presunov. Konkrétne mám na mysli G-Turn, ktorý uľahčuje zatáčanie pribrzďovaním kolies podľa potreby a možnosť otočiť sa na mieste vďaka protismernému chodu ľavých a pravých motorov. Toto určite pomôže v teréne manévrovateľnosti a štandardné veličiny sú tiež zaujímavé. Brodivosť je najväčšia zo všetkých, dokonca o 5 cm prekonáva štandardné spaľovacie verzie. Mercedes triedy G na elektrickú energiu dokáže prejsť vodou s hĺbkou až 85 cm a svetla výška je pritom stále 25 cm. Z hľadiska terénnych schopnosti sú ešte významné uhly. Ten predný, nájazdový, dosahuje hodnotu až 32°, zadný 30,7° a treba vedieť aj to, že príjazdový uhol sa dostal na 20,3°.

Motory sú teda 4, každý má 108 kW (147 k) a čerpajú z batérie, ktorá má kapacitu 116 kW, už netto. Na plné nabitie má prejsť, podľa WLTP až 473 km, ale ja by som taký optimistický rozhodne nebol. Veď pri záťaži sa môže dostať spotreba výrazne vyššie, off-roadisti by mi dali za pravdu. Takže ak bude dojazd v teréne aspoň 200 kilometrov, bude všetko v poriadku. Nabíjanie bude potom možné jednosmerným prúdom s výkonom až 200 kW.

Konkurentov v Európe Mercedes triedy G by EQ mať nebude. Bude mať ale konkurentov zo zámoria, ktorí sa k nám zatiaľ nedostanú. Jedným z nich by mohol byť, prekvapivo, aj Cybertruck, keby fungoval tak ako Elon Musk sľúbil. Ďalším z konkurentov môže byť niektorý z modelov od firmy Rivian. Konkrétne by to mohol byť R1S, ktorý tiež môže mať štyri elektrické motory.

Aktuálna ponuka vozidiel Mercedes